Hej!
Undrar varifrån kommer takpannor vi har på taket: mörkbrun , genomfärgat betongpanna, märkt : Stilpannan G 09. Det finns också ett täcken som ser ut som en gaffel ( eller grekisk bokstav F) inpräglat i baksidan- tillverkarens täcken???
Undrar om det fortfarande går att köpa. Sökte på "stilpannan" på nätet och kom till plåtpannor. Vet ej hur gamla dom är men slitage är stor.
Någon som känner igen det?
gaia
 
hej gaia! jeg har også de samme betongpanna som dig, og mistede 2 i stormen,mine er bare mørkegrå. Jeg har prøvet alle steder her hjemme, der er ikke rigtigt nogen der kender noget til dem ???. da jeg gik ind og skrev stilpannan på nettet, kom din besked frem ;) det syntes jeg var fedt, da jeg ikke kunne finde noget her hjemme. Jeg vil prøve at lede videre, evt. de steder hvor de har brugte betontegl. PS. skal nok kontakte hvis der held. MVH manse.
 
Ring Torskabäcks Återvinnings o Rivnings AB tel 046-246145 och kolla vad de har.
 
LattjoLajban skrev:
Hej Gaia
Stilpannan tillverkades i småland, strax utanför växjö. (Braås tror jag orten heter) Benders köpte upp dem någon gång på 80-talet om jag inte minns helt fel. Kolla med Benders om de kan hjälpa dig.

Lycka till !!
Tack så mycket att du löste vår gåta med Stilpannan. Det stämmer bra för vår tak lades i början på 80-talet. Vi har klarat stormen utan skador ( det var Manse som hade otur). Det är i alla fall bra att veta vad det är för fabrikat när man ska leta efter nästa orkan ;D.
Tack LL
gaia
 
manse skrev:
hej gaia! jeg har også de samme betongpanna som dig, og mistede 2 i stormen,mine er bare mørkegrå. Jeg har prøvet alle steder her hjemme, der er ikke rigtigt nogen der kender noget til dem   ???.
Hej Manse!
Inte roligt när sånt händer! Min tak har klarat sej utan skador och egentligen är inte så gammal och sliten som jag först trodde. Det växer bara mycket mösa på den och det ser gammalt ut.
Jag undrar om någon har hunnit riva såna pannor för dom ser och känns rätt gedigna ut och kanse ligger fortfarande på andras tak.
Det blir kanske enklare för dej att mäta din panna och söka efter en som liknar den gamla. Om det var Benders som köpte fabriken så kanske tillverkar dom fortfarande samma model fast det har förstås ett annat namn nu? Hoppas du lyckas hitta det du söker!
gaia
 
På Antikmässan fanns en firma som hette Hedenstedt i Trosa, http://www.hedenstedt.se alt 0156-17187. De roar sig med allt kring gamla tak, inkl att ta in och sälja gamla pannor.
 
G gaia skrev:
Hej!
Undrar varifrån kommer takpannor vi har på taket: mörkbrun , genomfärgat betongpanna, märkt : Stilpannan G 09. Det finns också ett täcken som ser ut som en gaffel ( eller grekisk bokstav F) inpräglat i baksidan- tillverkarens täcken???
Undrar om det fortfarande går att köpa. Sökte på "stilpannan" på nätet och kom till plåtpannor. Vet ej hur gamla dom är men slitage är stor.
Någon som känner igen det?
gaia
Precis sådana takpannor söker jag nu när vi ska installera solvärme. Någon som fått napp?
 
har du kollat Benders? Dom köpt fabriken och kanske tillverkar samma mått men med annat namn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.