F fusion skrev:
Men , undrar just hur många filmer som skulle dyka upp om alla filmar sotaren uppe på taket :thinking: , har aldrig sett en sotare med fallskydd, har ni ?
Hur många enfamiljsfastigheter har förankringsöglor för fallskydd?

Det lär inte vara många, men vi har det.
Vii har nockrör längs hela nocken, vi har plattform vid bägge skorstenarna (köksfläkt & kamin), vi har taksteg & glidskydd till bägge skorstenarna.
 
  • Gilla
loafer
  • Laddar…
Vill ni se bra och säkra lösningar på fallskydd och ställningar skall ni inte kolla när det monteras solceller. Just nu vet jag ingen bransch med så mycket fusk och slarv. :(
 
R ramafred skrev:
Ett lokalt företag här åkte på en bot på 50k från arbetsmiljöverket då de arbetat på tak utan ställning etc.

Arbetet gjordes på en herrgård där man har konferenser, spa, med mera.

Vilka tror ni just då hade konferens? :rofl:
Lite som när de grep ett antal knarklangare på ett hotell i Karlstad. Hotellet har normalt sett inga stora sådana problem, men just den här natten dök det upp ågra skumma typer. Mitt i en konferens för alla Sveriges knarkspanare :crysmile::rofl::crysmile:
 
  • Gilla
ramafred och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
B bakterie skrev:
"A beautiful sense of security", "You can work quite comfortably, just as if you were on the ground." LOL
"I've never fell off a big chimney. You'd only fall off one of them once."
"If you make one mistake, it's half a day out with the undertaker."
"The thing is nowadays, you'll have 20 men working, yet 60 men telling them 'You can't do that, you ain't got a tin hat on'".
Nu dog ju Fred ung, precis som han själv hade förutspått, p.g.a lungcancer... Att vara kjedjerökare är farligare än att klättra på skorstenar utan säkerhetslina.. om man ska tro på Fred.
 
Cheesen
john68 john68 skrev:
Ett litet exempel från min "granne". [bild]
tyvärr väldigt vanligt.... man han använde då i alla fall skyddskläder... skydd mot väta.
Takskottarna som var på fastigheten mitt emot firmans i vintras hade inte ens kläder mot kyla. Lina hade dom... som var fäst vid snöskoveln.....
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det finns säkert undantag i Finland.. Om man klarade ryssen så klarar man väl lite skopåkning.
Jag tänkte tanken, men då heimlaga skrev "bak på grävmaskinsskopan" så kändes det som att inget regelverk i västvärlden skulle tillåta det. :p
 
john68 john68 skrev:
Ett litet exempel från min "granne". [bild]
Otäckt som attan att se. En bekant till en kollega målade vindskivor på en ladugårdsgavel (eller liknande, det var en ladugårdsgavel i alla fall). Hon hade placerat en stege i en traktorskopa. Hon föll handlöst bakåt på traktortaket och bröt ryggen. I och för sig i privat regi.

På min förra arbetsplats byggdes en ca 30 m hög ställning upp på en ackumulatortank av ett par ställningsbyggare. Samtidigt blev de filmade av byggfirman på tomten bredvid när de klättrade runt utan ikopplat fallskydd. Det kostade firman 80k. Man kan ju ana att de inte skickar julkort till varandra ;)

På samma arbetsplats tyckte i och för sig chefen att det var OK att åka ut ensam till en mindre FJV- anläggning på en mindre ort på landsbygden mitt i natten, ställa upp en stege på isig asfalt lutad mot en bränsletransportör för att sedan klättra upp 4-5 meter, skruva bort en tung lucka och plocka bort en frusen flisklump som fastnat. Det hände flera gånger den vintern "Men vadå, ska grejorna behöva stanna så att vi ska behöva elda olja medan någon bygger en ställning nästa vardag?" Ja, det kan man faktiskt tycka i det läget, när man bygger något som inte går att underhålla utan ställning. I övrigt var det en riktigt bra och vettig person. Tyvärr lever det nog kvar på många ställen att säkerhet tar tid, kostar pengar och att bara "kärringar" bryr sig.

Med det sagt tog jag själv ett dyk på 2,5-3 meter från taket här hemma när jag bytte tak i somras med en stukad handled som följd, så jag är inte bättre själv ;) Men satan så onödigt det kändes, det hade ju räckt med en liten ställning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många enfamiljsfastigheter har förankringsöglor för fallskydd?

Det lär inte vara många, men vi har det.
Vii har nockrör längs hela nocken, vi har plattform vid bägge skorstenarna (köksfläkt & kamin), vi har taksteg & glidskydd till bägge skorstenarna.
Bra då har du ditt på det torra, men ser du om sotaren använder sitt personliga fallskydd?

Vi som husägare har ju ett ansvar att ha det beroende på höjd till undertak i kombination med takets lutning.. Men, sen bör väl sotaren själv dömma ut huset/taket/ när det ej uppfyller kraven på säkerhet och hur ofta gör de det ?
En granne har 1,5 plans hus med skarp lutning på taket med infästning för fallskydd. Ingen sotare jag sett där efter/innan de sotat vårt hus har använt fallskydd.
Jag gick igenom situationen i samband med brandskyddstillsyn och fick då svaret att med mindre än 4 m till undertaket från mark i kombination med låg taklutning (långsidan valmat tak) så är det enda kravet glidskydd vid hängrännan intill den stege som sitter fast monterat på vårt tak.
 
Cheesen
F fusion skrev:
Bra då har du ditt på det torra, men ser du om sotaren använder sitt personliga fallskydd?

Vi som husägare har ju ett ansvar att ha det beroende parbetsmiljöplan"ertak i kombination med takets lutning.. Men, sen bör väl sotaren själv dömma ut huset/taket/ när det ej uppfyller kraven på säkerhet och hur ofta gör de det ?
En granne har 1,5 plans hus med skarp lutning på taket med infästning för fallskydd. Ingen sotare jag sett där efter/innan de sotat vårt hus har använt fallskydd.
Jag gick igenom situationen i samband med brandskyddstillsyn och fick då svaret att med mindre än 4 m till undertaket från mark i kombination med låg taklutning (långsidan valmat tak) så är det enda kravet glidskydd vid hängrännan intill den stege som sitter fast monterat på vårt tak.
Nästa gång ber du att få se sotarens arbetsmiljölplan. Den krävs av arbetsmiljöverket om arbetet utförs på en höjd över två meter. Reviderat 2015.

"Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas och beskrivas med hur de ska gå att förebygga bland annat i arbetsmiljöplanen. Om det finns fallrisker på 2 meter eller mer ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nästa gång ber du att få se sotarens arbetsmiljölplan. Den krävs av arbetsmiljöverket om arbetet utförs på en höjd över två meter. Reviderat 2015.

"Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas och beskrivas med hur de ska gå att förebygga bland annat i arbetsmiljöplanen. Om det finns fallrisker på 2 meter eller mer ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan
2 m regeln gäller väl när arbete skall utföras från stege/fällbar självstående stege , plattform etc vid byggnation ? För servicearbeten på hus, typ sotning är det väl denna som fortfarande gäller http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/11/BRANSCHSTANDARD_TAKARBETE_10_nov_2015.pdf ,. se sidan 47.

2 m höjd vid fotnivå kan man slå sig rejält vid fall, det finns dokumenterade dödsfall även vid fall från lägre nivå.
 
C
F fusion skrev:
ser du om sotaren använder sitt personliga fallskydd?
Har aldrig varit med om en sotare som använder fallskyddsutrustning.
 
Stämmer. Sotare behöver ha sele med dubbla linor om inte stegen och bryggor har system för löplina.

Dessutom säger nya standarden att infästningar skall tåla dubbla fall. Dvs en som fallit och ytterligare en som faller och är fäst i samma fäste.

Så bli inte förvånad om sotaren vägrar gå upp nästa gång det skall sotas och ni inte kollat taksäkerheten på något år.
 
Redigerat:
Något förvillande står det så här ""Sotning är exempel på arbete som inte omfattas av sanktionsavgifter när det inte utförs i samband med ett byggnadsarbete. Arbetena ska ändå utföras med fallskydd." , så det verkar som de kan göra som de behagar ?
 
Finns det ens möjlighet att fästa linan på det där taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.