Funderar på att skaffa en ny luftvärmepump då vi upplever att den som är monterad nu inte värmer särskilt bra.

Huset är ca 92kvm och rätt dåligt isolerat.

Utöver lvp har vi direktverkande el samt kamin. I nuläget står elementen igång överallt under hela vintern + att vi eldar i princip varje dag.

Vet inte ålder på nuvarande pump men det är en Hitachi RAS-25WX8n och dess placering syns på ritningen.
Min tanke är att flytta pumpen och sätta den mer centralt för att kunna sprida värmen mer, både uppe och nere (se bild).

Nu till mina funderingar:
  • Tror ni den nya placeringen är en bra idé eller kommer den bråka med kaminen?
  • Om vi flyttar pumpen, kan vi ha samma placering av utedelen eller blir det för långa rör? Lär bli minst 10m och utan att veta alltför mycket om kopplingarna så tycker jag det låter lite väl långt.
  • Ska vi välja en större pump än avsett för vårt hus i och med den dåliga isoleringen? Har kollat på bl.a. Mitsubishi LN25, Diakon C-35, Toshiba Supreme 25 men det känns som en djungel.
 
  • Planskiss av ett hus med markerad nuvarande och tänkt placering för luftvärmepump inuti, samt placering av utedelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
galento
Vi har i stort sett lika m2 men enplans.Vi har också liknande uppvärmnings
system som dej , huset är bra isolerad med treglas överallt.

Vi blev rådda att köpa en pump med överkapacitet och det blev en
Mitsubishi LN 35.Har dock noll koll på värmefunktionen då vi bara
haft den drygt en mån :oops:

https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/hero-msz-ln/
 
C cva skrev:
  • Ska vi välja en större pump än avsett för vårt hus i och med den dåliga isoleringen? Har kollat på bl.a. Mitsubishi LN25, Diakon C-35, Toshiba Supreme 25 men det känns som en djungel.
En pump som är överdimensionerad för det hus den sitter i behöver inte arbeta så hårt. Den blir därmed tystare och lagren håller troligtvis längre. Själva har vi en sommarstuga på 57 m^2 och en pump som är dimensionerad för 160 m^2. De fungerar mkt bra ihop.
 
A
galento galento skrev:
Vi har i stort sett lika m2 men enplans.Vi har också liknande uppvärmnings
system som dej , huset är bra isolerad med treglas överallt.

Vi blev rådda att köpa en pump med överkapacitet och det blev en
Mitsubishi LN 35.Har dock noll koll på värmefunktionen då vi bara
haft den drygt en mån :oops:

[länk]
Risken med en överdimensionerad pump är att lägsta effekten är för hög så man får korta driftstider med väldigt många starter och det är inte bra för livslängden.
Men ofta är pumpar i storlek 35 bara trimmade 25or dvs man kör kompressorn hårdare och får kortare livslängd med sämre COP/SCOP fast mer värme när det behövs
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju köpa en med två eller flera innerdel/blås. Tex dalkin saluför sådana och säkert de flesta andra större märken.
 
A
Sk multisplittar kan vara den enda möjligheten i vissa fall.
Dvs de fallen man inte kan ha två utedelar.
Bortsett från detta så är det bara nackdelar.
Större säkring
Besvärligare rördragning och ofta onödigt långt
Multisplitsegmentet är smalt och därför ofta inte lika bra som singelsplit
Det går inte att köra innedelarna oberoende av varandra.
Går en sönder stannar alla dvs ingen redundans.
Brukar dessutom bli dyrare.
 
Buildgates stig-helmer skrev:
En pump som är överdimensionerad för det hus den sitter i behöver inte arbeta så hårt. Den blir därmed tystare och lagren håller troligtvis längre. Själva har vi en sommarstuga på 57 m^2 och en pump som är dimensionerad för 160 m^2. De fungerar mkt bra ihop.
Man hör ofta att en pump är "dimensionerad" för ganska stort antal kvadratmeter och tänk på att det oftast är nätförsäljare som uppger detta och inte tillverkaren,
Det dom sällan eller aldrig skriver är tex vid vilken utetemperatur, hur bra huset är isolerat för att vara dimensionerad för den ytan.
Ganska stor skillnad om man bor i Kiruna eller Malmö vad den klarar för yta vintertid.
Lite för mångas som bara tittar på vad ett aggregat ger vid +7 grader ute.
 
electroluxaren skrev:
Risken med en överdimensionerad pump är att lägsta effekten är för hög så man får korta driftstider med väldigt många starter och det är inte bra för livslängden.
Det är sant. Man får se till att ha en pump med ett brett driftsområde som kan verka på tillräckligt låg effekt istället för att slå av när inställd temperatur uppnåtts. Fast är huset väldigt dåligt isolerat så blir ju detta en icke-fråga.
 
Jag tror absolut att pumpen kommer "bråka " med kaminen på det sett att när du eldar i pumpen , förlåt kaminen kommer varmluftem stiga uppåt och sugas in i innedelen som då tror det är varmt och stänga av


Det är rimligt också, kaminen torde ligga på> 7kW , dvs större än VP.

Kan du köra VP som enbart fläkt är det ju klockrent för att sprida värmen.

Jag blir inte klok på trappan i planlösningen. Risken finns att den blockerar flödet ut på BV, så är det i vårt hus. Se bild.

På vintern går varmluften upp på ovanvåningen.

Rummen längat bort får du oavsett inte lika mycket värme till, så är det med LLVP.
Vi har samma bekymmer och det blir så att vi får elda i elementen helt enkelt. Men vi planerar köpa ny LLVP och flytta innedelen utanför trappan för att den skall blåsa rakt ut i huset, vi har en semiöppen planlösning med stora passager mellan hall, kök och vardagsrum. Ovanvåningen blir varm oavsett.
 
  • Trappa inomhus med värmepump som är monterad högt på väggen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte låta den gamla pumpen sitta kvar så länge den fungerar?

Långa slangar till nya pumpen är inga problem så länge de är isolerade och installatören fyller på med lite mer gas. Detta då pumpen brukar vara förgylld med gas som räcker 5-7 meter.
 
Långa slangar är ofta ett problem vill jag påstå, om de inte är väldigt väl skyddade. Isoleringen är nämligen populärt bomaterial för både möss och fåglar. Finns det något hinder att ha nya utedelen rakt utanför trappväggen?

Jag tycker att nya placeringen av innedel ser bättre ut än den gamla, om än inte helt optimal. Vi hade vår där förut, men fick då mest värme på övervåningen och kallt på många ställen nere, så nu har vi den över ytterdörren, men vår ytterdörr ligger mitt på gaveln med köket på ena sidan och ett sovrum på den andra.

Du kan inte visa ett foto på trappan? Kanske fungerar det att ha innedelen under trappan? Det har en granne, och det funkar riktigt bra!
 
För att förtydliga min tidigare bild, se bifogad bild. Den visar hur innedelen "låses in" av trappan. Sjävklart kan vi ta bort träribborna och sättstegen för att öppna upp men varm luft kommer fortfarande stiga uppåt.


Tanken var att sätta innedele rakt över ytterdörren. Jag stod precis i öpppningen till köket där fotot togs.

Rördragningen skall inte vara ett problem om installatören lägger en skyddskåpa över. Den är ca 10*10cm, men det kan bli lite fullt att ha den längs fasaden. Installatören kompenserar för rörlängden vid fyllning. Så länge rören är hyfsat horisontella så är det lugnt.
 
  • Inredning med trappa och ytterdörr, synlig rördragning och trähantverk, taget från köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att de har en U-trappa, då går det bra att sätta en LLVP under trappan, den blåser mot väggen mitt emot och värmen sprids därmed både på bottenvåningen och övervåningen. Sätter man den uppe i trappan får man effekten ni har, att det mest blåser upp på övervåningen, som vi fick förut.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Rördragningen skall inte vara ett problem om installatören lägger en skyddskåpa över. Den är ca 10*10cm, men det kan bli lite fullt att ha den längs fasaden.
Skyddskåpan går att måla i fasadens kulör så blir den inte så framträdande.
 
Beror på vilket material den är i och hur bra färgen sitter. Kan alltså behöva bättringsmålas då och då. Förmodligen inget stort jobb dock :)

Anna_H - ja det är intressant hur de tänkte när de installerade värmepumpen, det ger verkligen värme på fel ställe vintertid och sommartid kyler det bara bottenvåningen :) . Men jag inser att när vi flyttar VP får vi välja mellan värme där nere eller kyla därnere om vi inte väljer en splitmodell. Värme nere får kompletteras med en separat AC där uppe om årets sommar upprepas...

Vi har tagit bort elementet i rummet ovanför trappan (ett halvt allrum ala 1,5 plans med kupa) samt elementet i hallen nedanför värmepumpen. Inget behövs längre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.