Har aldrig förstått tjusningen med att ha fönster i badrum. Enda ytan där jag vill ha ett konstant ljus och konstant fukt. Desutom är det problem med fukten och fönster.

Förövrigt f
Gillar jag allt. Skulle dock sätta en separat toalett från barnens toalett så det blir enbart dusch/bad (måste båda finnas?). Och sedan separat entre till toaletten. Då slipper man allt vad gäller låsning utav rum på morgonen samt att gäster vet vart man skall.
 
tommib
Det där gymmet som är rakt fram närm an kommer in i huset tilltalar mig inte alls. Det blir som att man kommer hem till någon och går rakt in i ett dörrpar. Håller helt med om kommentaren att det är trevligare med kök när man kommer in.

Ang sutterräng så ska ni självklart bygga det. Suterrängvåningen behöver ni inte inreda alls initialt vilket spar på byggkostnader och när barnen blir större kommer de (och ni) vara överlyckliga för att ni har den. När barnen sedan flyttat hemifrån kan ni hyra ut den om ni vill. Se bara till att det blir egen ingång och möjlighet till ett litet kök eller pentry. En sutterrängvåning är också ett väldigt bra ställe att ha det där gymmet.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En sutterrängvåning är också ett väldigt bra ställe att ha det där gymmet.
Helt rätt! Vi hade en bastu i suterrängvåningen i vårt förra hus.
Och den användes nog nästan en gång i månaden.
Likadant blir det väl med gymmet...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att ha en större dörröppning mellan kök och vardagsrum förhindrar inte att man har dörr, skjutdörr eller ännu hellre vanlig pardörr med glas i ger luft och ljus men stoppar ljud vid behov, så har min bror.

Insåg att ni inte har någon klädkammare alls! Den enda förvaringsplatsen är tvättstugan och det lilla förrådet du ritat i carporten. Det är möjligt att det förrådet räcker för att uppfylla lagkravet, men risken är stor att istället gymet eller arbetsrummet blir klädkammare i praktiken.

Säger som de andra, fundera på att göra ett souterränghus, med gymet, bastu och rejält med förvaring i källaren. Ett relaxrum och ett rum som kan användas som sovrum för tex en avkomma som bor kvar hemma men vill ha det lite avskilt, eller när barnbarnen kommer på besök i framtiden.
 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
Måste vardagsrummet vara i hörnet? Jag tror det hade kunnat bli bättre om det är mer centralt så från entren kommer man direkt in i vardagsrum/kök.

Tänk på att det blir en väldigt lång och smal huskropp. Överväga att lägga carporten mellan hus och väg för att dela upp det lite och skapa lite skydd?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Insåg att ni inte har någon klädkammare alls! Den enda förvaringsplatsen är tvättstugan och det lilla förrådet du ritat i carporten. Det är möjligt att det förrådet räcker för att uppfylla lagkravet, men risken är stor att istället gymet eller arbetsrummet blir klädkammare i praktiken.
När vi letade hus för några år sedan var ett av husen ett nyare typhus från en känd husleverantör (minns inte vilken). Huset var ganska litet men man hade ändå lyckats klämma in tre sovrum. Tyvärr på bekostnad av förvaringsutrymmen. Sovrummen låg samlade i ena änden av huset, två av dem inredda som sovrum. Det mittersta sovrummet var däremot inrett med trådbackar, hyllor och klädstänger - fullt med ytterkläder, skor, barnkläder mm. Man hade nämligen varig fiffig och rationaliserat bort klädkammaren för att få mer boyta. Inte så fiffigt i praktiken dock... :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
tommib tommib skrev:
Det där gymmet som är rakt fram närm an kommer in i huset tilltalar mig inte alls.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Likadant blir det väl med gymmet...
C challq skrev:
Ang. gymmet så skall det vara ett "allrum" där barn kan leka, yoga utövas, ateljé för målning osv.
Så det är inte strikt ett gym.
Tanken med detta rum är att det skall ha glasdörrar in, så att hallen blir riktigt ljus och fin, och att man möts av genomsyn när man kommer in genom entrén (man ser alltså ut direkt på andra sidan huset genom glasdörren).
Men se rakt igenom skulle man ju göra även om entrén var mitt för köket eller vardagsrummet.

C challq skrev:
Det är en väldigt liten väg, man kan inte mötas två bilar i bredd på den
Det innebär väl att du behöver ha plats för alla gästers bilar på din tomt?

C challq skrev:
Sedan är frågan om köket blir praktiskt nog när kyl & frys kommer in i bilden.
Det är enbart en illustration för att visa vilken yta som kan användas, det är ex.vis 2 stekhällar i köket.
Tanken är att kunna ha en köks-ö med några barstolar för att kunna äta en snabb macka i farten.
Ev. är köket för litet för detta, måste nästan få en expert att titta på det (IKEA's köksexperter kanske kan hjälpa).
Köket är rätt litet så jag tror inte det finns plats för något extra, typ två stekhällar.
Ska man kunna sitta vid köksön så måste det finnas benutrymme under skivan, dvs. köksön behöver vara 90 cm djup, men ser inte riktigt behovet av att ta en snabb macka där när det bara är en meter till innan man är framme vid matbordet.
Visst kan du låta en köksplanerare titta på det, men många frågar om sin köksplanering i forumet också.

C challq skrev:
Det enda jag egentligen saknar nu är ett städskåp.
Det är vanligt med städskåp i tvättstugan.

C challq skrev:
Funderar t.o.m på att sätta skjutdörr där i stället så man kan stänga till när behovet finns.
(y) Välj en lösning så att det blir bra ljuddämpning.

Det är möjligt att det finns krav på extra brandskydd i väggen mot carport, i alla fall är det så när det är garaget är hopbyggt med huset, och i så fall kanske det där gavelfönstret i föräldrasovrummet är olämpligt. I alla fall kommer det ju knappt in något dagsljus där och en bil är ju inte så kul att ha direkt utanför fönstret.

C challq skrev:
Men jag är dock öppen för att flytta ingång till en suite till norra sidan... Vore ev. logiskt.
Men då försvinner det enda fönstret i badrummet (till förmån för dusch) vilket är lite trist.
Dra för ett duschdraperi framför fönstret just när ni duschar, eller använd någon av duschdörrar som är gjorda för att man ska kunna ha ett fönster nära duschen.

Instämmer med Anna_H att ni lär behöva klädkammare/varmförråd för förvaring av kläder för annan årstid, barnteckningar och annat som man inte vill utsätta för fukten i ett uteförråd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Två saker som jag uppskattar mer än jag trodde med vår planlösning är:
1. Möjligheten att nå vardagsrummet utan att passera köket. Jag tycker att det är trevligt att gäster kan besöka vårt vardagsrum utan att först behöva gå igenom köket. Ett kök som inte alltid är perfekt välstädat hos oss.
2. Att inte ha badrummet med enbart ingång från vårt sovrum. Känns lite onödigt med ett helt "privat" badrum för oss föräldrar och bättre utnyttjande om man inte behöver gå igenom föräldrasovrummet för att utnyttja badrummet.

/Krille
 
  • Gilla
maximm och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag hade hellre gjort så här;
Skiss av husplanlösning med entré, kök, badrum, vardagsrum och sovrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man kommer in genom entrén så ser man utsikten rakt fram. Gott om garderober och gästWC. Köket är placerat så att man kan kika från köket vem det är som kommer. I våra tidigare boenden tyckte vi det var smidigt med tvättstugan i anslutning till köket. Mot väggen till tvättstuga och badrum tänker jag mig snygga högskåp med ugn och micro samt integrerade kyl och frys.
Om man lägger ett tåligt golv i gymmet skulle man om man i framtiden bygger en pool, gå in till badrummet från altanen. Eller så har man gästrum med en suit. Jag hade haft dubbeldörrar med räfflat glas för att ge lite stil åt matrrumsdelen.
TV-väggen mellan matrum och vardagsrummet behöver inte nödvändigtvis gå ända upp till taket om det ska vara öppet till nock i de "allmänna" delarna av huset. Plats för bokhylla bakom soffan och en ev kamin kanske går att placera mot väggen till familjebadrummet. Garderober för sänglinne och handdukar mm i slutet av hallen och garderober placerade mellan sovrummen för att ljudisolera. (Finns inget värre än barn som bråkar genom väggarna om vem som stör mest). Föräldrarsovrum och gästsovrum med finaste utsikten, som skuggas av ett verandatak, eftersom det är söderläge. Extra mkt garderober i föräldrasovrummet.
Det skiljer sig ju hur vad man tycker är praktiskt men så här hade jag gjort utifrån TS husdimensioner och antal rum...:)
 
  • Gilla
Jezzie och 6 till
  • Laddar…
Jag är nog bortskämd med hus med enorma biytor för förvaring och annat "tråkigt", men jag tycker det saknas lite i planlösningen utöver sådant som alla andra anmärkt på.

Är det vinden som kommer nyttjas för all förvaring av vinterkläder, skidor, pjäxor, gamla leksaker osv eller kör ni på lite mer clean-living?

Jag tycker samtidigt att nybyggda hus får en ofta dålig kompromiss mellan att hålla nere kostnader mot att få bra utrymmen i främst tvättstuga. Tvättstugan rymmer idag väldigt mycket, det skall in shuntar och styrdon, värmepumpar och elskåp, tvättmaskiner och städutrustning osv osv. Sen blir det inte någon plats över för den faktiska klädvården vilket leder till att det dräller kläder lite här och där. Nu är er tvättstuga tämligen stor med moderna mått mätt, men det är värt att ha i åtanke.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.