Hej,
Jag håller på och renoverar ett gammalt timmerhus och ska snart göra ett nytt vindsbjälklag. Vinden kommer vara en kallvind som inte kommer att nyttjas till annat än för att komma åt och inspektera. Jag kommer inte lägga något golv på vinden men bjälklaget blir isolerat och det blir takpanel på undersidan. Måttet på vindsbjälklaget blir 7x7,2 m.
Eftersom den blir så stora spännvidder så är jag osäker på hur jag ska göra bjälklaget.

Alternativ 1
Regla utan bärlinor med 45x220 C24 7 m fingerskarvat eller ta kortare i samma dimension som jag skarvar med skruvlimmat överlapp. Överlägset billigast men jag gissar på att det blir för mycket nedböjning med den spännvidden även om vinden inte nyttjas.

Alternativ 2
Två bärlinor i limträ och lägger golvreglarna i mellan. Det bästa alternativet men vet inte vilken dimension jag behöver. Dom beräkningshjälpmedel som finns på nätet utgår från en helt annan last och nedböjningskrav. Dessutom är det få som lagerför limträ 7+ m och jag skulle behöva få tag på det ganska omgående.

Alternativ 3
Skarva två limträbalkar till en bärlina. Köpa t.ex 66x315 6 m som jag lägger sida vid sida så det blir 7 m, dvs 5 m överlapp i mitten och lappa i den sista metern i vardera ände i samma dimension. För att förstärka det ytterliggare och ha något att lägga golvreglarna på sä lägger jag en 45x195 liggande i botten och ev. på ovansidan. Allt skruvlimmas.

Någon som har några bra tips så tas det tacksamt emot!
 
Jag tycker det är realistiskt att räkna med en utbredd last på 1 kN/kvm inkl egenvikt. Altenativ 1 fungerar inte. Det blir alldeles för stor nedböjning.Jag skulle vilja föreslå ett annat alternativ. Använd enbart limträ som bjälkar men placera dem på c/c 1200 mm. Fäll in spikreglar mellan limträbalkarna för undertaket. Alternativ 3 går säkert att få att fungera,men det är osnyggt och klumpigt.

Lämplig dimension på limträ enligt mitt förslag är 90x315.
 
  • Gilla
Zoidberg
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Det är en bra idé men skulle det gå att komma billigare undan? Lyckas jag få tag på 5 st 90x315 9 m lagerbalk så kostar bara det ca 17k. Min tanke är att den bärande konstruktionen inte ska synas underifrån. Är fanerbalk ett vettigt alternativ? Skulle det t.ex fungera att sätta två stycken 45x450 och lägga 45x195 cc 600 mellan? Priset för fanerbalkarna är 5600.- för två 8 meters.
Finns det några bra formelsamlingar på nätet så man kan räkna lite själv?
 
Fanérbalkar och masonitbalkar är alla intressanta alternativ, men inte i kombination med vanligt konstruktionsvirke. En bärlina av limträ längs nockens riktning på mitten i kombination med vanligt konstruktionsvirke som fälls in med balkskor kan vara ett alternativ. Bärlinan bör i så fall vara 90x405 och bjälkarna 45x170.

Det vi håller på med nu, stomsystemdesign, saknar bra hjälpmedel på nätet.
 
Av ren nyfikenhet, av vilken anledning kombinerar man inte fanerbalk med konstruktionsvirke?
En längsgående balk kanske är ett alternativ om jag får till stolpar som håller upp det på ett bra sätt. Hur mycket upplag kräver den balken?
En annan sak jag funderat på är om jag skruvlimmar en regel liggande på undersidan av en limträbalk för att få ett upplag för golvreglar. Hur mycket påverkar skruvarna balkens bärighet? Ett viss mängd träfibrer trasas ju sönder av skruvarna där den största belastningen är, men det kanske är försumbart.
Mycket tacksam för hjälpen!
 
Det finns inget som säger att man inte kan kombinera hej vilt mellan fanérbalk, limträ och kerto. Limträ brukar ofta väljas framför fanér om det kommer att vara synligt.

Som du säker är skruvarnas skada försumbar, det blir egentligen en förstärkning i och med den extra regeln du skruvar dit. Det är en rätt rejäl bärande konstruktion du ger dig på så se till att få det dimensionerat. Moelven har en webbtjänst du kan använda dig av, träguiden har många dimensioneringstabeller.
 
Ingenting är skrivet i sten, men min uppfattning är att masonitbalkar och fanérbalkar inte är ägnade åt sidledes infästningar, i syfte att hålla ner konstruktionens höjd.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Tyvärr verkar det som Moelven lagt ner limträappen som jag upplevde som väldigt bra och lagerbalksprogrogrammet på hemsidan kräver inloggning och verkar vara riktad mot branschfolk. Ett problem med träguidens tabeller och lathunden är att dom oftast utgår från samma last, typ 2kN/m2 om jag minns rätt. Jag räknade för ett tag sen på bjälklagets egenvikt och vill minnas att det var runt 0,4kN/m2 exklusive ev. bärlinor. Sen blir det mina 75kg som punktlast när jag kryper runt och tittar till vinden.
Jag förstår att det finns en god anledning till att tabeller och program för privatpersoner är väldigt enkla men för mig ger det mersmak och det vore roligt att fördjupa sig i ämnet utan att behöva läsa till ingenjör.
 
Appropå infästning i sidled på fanerbalk så är det just det man får bild på hos Beijer när man går in på kategorin fanerbalk, med det menar jag inte att det är rätt eller fel men det är så som på bilden, alternativt liggande regel i botten som jag funderade på.
 
  • Bild på träbjälkar och en fanerbalk i takkonstruktion med synlig infästning i sidled.
Den grundläggande hållfasthetsläran och byggnadsmekaniken är egentligen inte särskilt svår. Samtidigt har allting runtomkring blivit mer komplicerat. Ingen vågar publicera något som inte i alla lägen är korrekt. Känns problemet igen? Alla typer av lättbalkar utnyttjar det faktum att en balks styvhet framför alt ökar med dess höjd. En massivbalk är enligt min uppfattning överlägsen när det gäller möjligheterna till infästningar.
 
J justusandersson skrev:
Ingenting är skrivet i sten, men min uppfattning är att masonitbalkar och fanérbalkar inte är ägnade åt sidledes infästningar, i syfte att hålla ner konstruktionens höjd.
Ja just Masonitebalkar tar inte så stora laster i infästningar, så är det. Går att räkna på men inte vanligt. Fanerbalkar är väldigt starka när det gäller infästningar. I normen hanteras de på exakt samma sätt som limträ och reglar, har bara lite olika materialparametrar gällande dimensioneringen.
 
Ja spontant känns det som Limträappen drogs tillbaka för att hålla ryggen fri så att en olycka inte kan härledas till att appen misstolkats eller använts på felaktigt sätt.
Angående infästning i fanerbalk så borde väl skruvning från sidan tvärs genom skivorna vara hyffsat likvärt med massivt trä? Däremot inbillar jag mig att skruva underifrån längs med limningen inte är samma sak.
 
Z Zoidberg skrev:
Tyvärr verkar det som Moelven lagt ner limträappen som jag upplevde som väldigt bra och lagerbalksprogrogrammet på hemsidan kräver inloggning och verkar vara riktad mot branschfolk. Ett problem med träguidens tabeller och lathunden är att dom oftast utgår från samma last, typ 2kN/m2 om jag minns rätt. Jag räknade för ett tag sen på bjälklagets egenvikt och vill minnas att det var runt 0,4kN/m2 exklusive ev. bärlinor. Sen blir det mina 75kg som punktlast när jag kryper runt och tittar till vinden.
Jag förstår att det finns en god anledning till att tabeller och program för privatpersoner är väldigt enkla men för mig ger det mersmak och det vore roligt att fördjupa sig i ämnet utan att behöva läsa till ingenjör.
Anledningen till att tabellerna utgår från samma last är att det är normstyrt. Du har egentligen inte valfriheten att dimensionera efter den belastningen just du kommer att orsaka. För vindar har jag inte normens krav i huvudet men har för mig att det ligger på 50-100 kg per kvadratmeter beroende på den fria höjden. Även om det inte finns ens ett golv kanske nästa ägare lägger upp några plankor och travar kartonger på hög. Det är inte alls ovanligt.
 
finns det inget yttertak som man kan nyttja att hänga vindsbjälklaget i ?
eller bygga en fackverkstaktol i mitten och ha som bärlina.
 
Tycker du fick ett bra svar i första svaret från justusandersson redan. Du kan ju byta ut limträ till faner för att spara pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.