T Therese.W skrev:
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
Om du byter till ett vattenburet system som värms med elpanna får du troligen något högre elförbrukning. Direktverkande el regleras snabbare vid temperaturförändringar . Det är därför ingen ekonomisk fördel att enbart byta till vattenburen elvärme. Fördelen ligger i flexibilitet . Du kan senare gå över till någon form av värmepump eller vedpanna och få lägre kostnader.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Att byta från el till vattenburet utan att sätta in värmepump är bara en kostnad och ett stort arbete med all rördragning, även om man kan passa på att få skön golvvärme i huset och slippa radiatorer.

Att byta från el till vattenburet med bergvärme är en hög kostnad som har väldigt många års återbetalning. Räkna med en kostnad på ett par hundra tusen.

Mest kostnadseffektivt är som sagt att behålla elradiatorerna och komplettera med en luft/luftvärmepump. Om systemet är rätt inställt stängs den av automatiskt om du eldar och radiatorerna går bara vid behov. Kostnad runt 15 000.
 
Vattenburen el sänker inte förbrukningen nämnvärt.
Bergvärme eller tar värme från marken och ger billigare uppvärmning och värmer upp vatten element
Luft-vatten värmepump tar värme från luften ute och ger billigare uppvärmning och värmer upp vatten element
Luft-luft värmepump tar värme ur luften ute och värmer upp luften inne.

Värmepumplösningarna har ett COP tal på mellan 3 och 5 som anger hur mycket många gånger mer energi de levererar i för hållande till instoppad effekt. Direkt eller vatten buren elvärme har COP 1.

Ska ni ändå byta till vatten radiatorer så verkar det vettigt att samtidigt fundera på hur vattnet ska värmas.

Det kan som sägs ovan vara mer ekonomiskt lönsamt att isolera eller sätta in en frånluftsvärmepump. En bergvärme anläggning är också rätt dyr och den dagen inne delen packar ihop är det en ny stor investering vilket ersättande av t.exett trasigt elelemnt inte är. Det är många parametrar att ta hänsyn till för att komma fram till vad som passar er bäst.
 
  • Gilla
Riche149
  • Laddar…
T Therese.W skrev:
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
Nej, självklart inte. Det kommer inte skilja något. Rent teoretiskt aningens mer energiåtgång med ett vattenburet system då du får lite värmeförluster på ställen där värmen inte behövs (där rören dras).

Överväger du göra på detta viset är direktverkande el t.o.m. bättre då det är mer lättreglerat och förändrar sig snabbare vid förändringar i tillskottsvärme (solinstrålning t.ex.).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Varför tycker din närstående att det är en bra idé med att konvertera och sedan sätta en elpanna?

(Jag tycker det är en extremt dålig idé men nyfiken på om jag missat något.)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad har ni för förbrukning idag?

Hur många i hushållet? Kommer ni bli fler/färre?

Öppen eller ”stängd” planlösning?

Hur många våningsplan i huset?
 
T Therese.W skrev:
Vi har varit helt inne på att konvertera från direktverkande el till vattenburet system med bergvärme. Nu tipsar en närstående om att vi hellre borde välja vattenburen el.
Det hela beror ju på var i landet ni bor.
Är det i Blekinge eller i Norrbotten?
Här, i Halland där jag bor, räcker en L/L.värmepump gott till för att hålla huset varmt och skönt, även fast vi bara kör den på det svagaste, tystaste läget (19 dB).
Och kostnaden att få en värmepump isolerad och driftsfärdig är nu extremt låg.
Varning, reklam: https://www.blocket.se/vi/Mitsubishi_MSZ_SF25_Installerat_och_klart_80640476.htm?ca=20&w=1

Men, som sagt var, var bor ni?
 
kodrod skrev:
Varför tycker din närstående att det är en bra idé med att konvertera och sedan sätta en elpanna?

(Jag tycker det är en extremt dålig idé men nyfiken på om jag missat något.)
Jag vet inte alls, och förstår inte heller hur det skulle vara bra. Jag tänkte att jag kanske hade missat något så det var därför jag frågade här :)
 
Tack för alla svar! Jag känner att jag kör vidare med planerna om att installera bergvärmen. Det är ett system som jag greppar, har räknat på och förstår fördelarna med :) Det känns extra dumt att inte passa på nu när vi ändå sitter på pengarna efter bostadsförsäljning. Direktverkande el vill jag inte köra på i vinter när det blir kallt, även om jag inte bor i Norrland.
 
  • Gilla
Bluenose och 1 till
  • Laddar…
A
Jag konverterade vårt hus med en massa radiatorer och viss vattenburen golvvärme, anslutet till fjärrvärme. Satte även in en luft/luft värmepump mest för att kunna köra AC. Det har slutat med att vi värmer nästan hela huset (ca 200kvm) med värmepumpen och har väldigt lite förbrukning på fjärrvärmen.

Hade jag vetat om att luft/luft värmen var så effektiv hade jag nog inte lagt en massa pengar på konverteringen.

Beroende på ert hus förutsättningar så skulle jag fundera och räkna på alternativet på luft/luft värmepump.

Men är pengarna inget problem, så får ni ett behagligare och tystare klimat med bergvärmen naturligtvis
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Man ska komma ihåg att även om bergvärme är bra så är det också förenat med stora utgifter/investeringar. Det kommer en dag då pannan går sönder och den är inte helt billig den heller.

Undrar fortfarande hur mycket ni gör av med i dagsläget?

”Pengar över” har man sällan och i ett hus så kommer dom att behövas, kanske inte nu men alldeles säkert sen.
 
H Holmspel skrev:
Man ska komma ihåg att även om bergvärme är bra så är det också förenat med stora utgifter/investeringar. Det kommer en dag då pannan går sönder och den är inte helt billig den heller.

Undrar fortfarande hur mycket ni gör av med i dagsläget?

”Pengar över” har man sällan och i ett hus så kommer dom att behövas, kanske inte nu men alldeles säkert sen.
Självklart får man räkna med och budgetera för underhåll.
Vi har köpt huset så pass nyligen att jag inte vet hur en vinter kommer se ut, men jag vet att vi gör av med så pass mycket att det är värt att byta från direktverkande el till bergvärme.

"Pengar över" kan man absolut ha. Så länge man har pengar för planerade renoveringar och oplanerade händelser så ser jag inga problem att göra större investeringar. Bergvärme känns ändå vettigare än att "nöjesrenovera", tex fungerande badrum och kök.
 
  • Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
Den absolut största "vinsten" med en värmepump är att man kan unna sig lyxen att ha lite varmare eller duscha länge utan att det kostar multum. Den bekvämligheten är också värd pengar.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den absolut största "vinsten" med en värmepump är att man kan unna sig lyxen att ha lite varmare eller duscha länge utan att det kostar multum. Den bekvämligheten är också värd pengar.
Precis. Det är mycket värt för mig. Jag vill inte behöva tänka mig för hela tiden och gå runt och snåla med värmen. Jag är frusen av mig och arbetar hemifrån så jag kommer dessutom spendera väldigt mycket tid här.

Tidigare ägare eldade dessutom mycket i braskaminen, vilket vi inte kommer göra, och dom hade 13 grader i sovrummet vilket jag inte heller är särskilt sugen på. Dom snålade en hel del med elementen men förbrukade ändå en del. Det kommer mao bli väldigt mycket dyrare för oss än för dom om vi skulle värma upp huset så pass varmt som jag vill ha det med el och då räcker det med en kall vinter med hemska elpriser för att det ska bli otrevligt i plånboken..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi har direktverkande el, luft/luft och bor på 180 kvm. Vi har aldrig särskilt kallt hemma, utan behagligt och alla fyra i familjen duschar så länge de vill. Ser inte att kostnaden är något problem alls. Låg under 3000 kr per månad när det var som kallast i vintras. Vi har nya elraddar med bra termostat och jag har lagt lite energi på att hitta rätt inställningar på allt så att luft/luft är inställd på ca 24 och elementen ca 20. Jag är inte så säker på att man vinner så himla mycket på att sänka till för låg temperatur som en del gör och har fuktigt och äckligt inne.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.