Åsa Lund
Befogat, helt klart!
Och var är släckutrustningen?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Bra reaktion av byggaren: att använda filmen och skicka ut som varning!
 
Ha, ja så det kan vara... För några år sedan arbetade jag på biomedicinskt centrum (BMC) på uppsala universitet, och det renoverades fönster på femte våningen tvärs över från mitt kontor. Ställningsbyggaren la ut plank på översta ställningen. Han gick med planken på axeln, balanserandes på ett plank för att lägga ner det andra. Ingen sele eller lina, och inget räcke :surprised:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja tänk om Fred levt idag....
 
  • Gilla
Noseone och 6 till
  • Laddar…
Ett lokalt företag här åkte på en bot på 50k från arbetsmiljöverket då de arbetat på tak utan ställning etc.

Arbetet gjordes på en herrgård där man har konferenser, spa, med mera.

Vilka tror ni just då hade konferens? :rofl:
 
  • Gilla
martinradbo och 6 till
  • Laddar…
Tycker böterna skall bli mer kännbara, tror många tyvärr kalkylerar med att "ta boten" istf för säkerheten.

Men , undrar just hur många filmer som skulle dyka upp om alla filmar sotaren uppe på taket :thinking: , har aldrig sett en sotare med fallskydd, har ni ?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Ett lokalt företag här åkte på en bot på 50k från arbetsmiljöverket då de arbetat på tak utan ställning etc.

Arbetet gjordes på en herrgård där man har konferenser, spa, med mera.

Vilka tror ni just då hade konferens? :rofl:
Var med om en liknande händelse, var på konferens, en kille från arbetsmiljöverket var där och höll föredrag om arbeten med fallrisk. Lämpligt nog arbetar ett par killar på taket utanför utan fallskydd. Vi åhörare föreslog att han även skulle öppna fönstret och visa hur en inspektion går till :p

Han ville dock inte göra det inför publik :sweat:
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Min bror gick som snickarlärling ett tag och fick i uppgift att montera snörasskydd och hängrännor. Detta arbete skulle utföras lite hjälpligt med en byggställning på hjul, så långt den kunde rullas, och resten av byggnadens sträckor skulle tas med stege eller annan lösning som kunde tänkas passa. Min bror vägrade gå upp på taket när det varken fanns skyddslinor eller riktig byggställning runt om och tyckte att de kunde åtminstone hyra en skylift, men det var tydligen för dyrt.
Slutade med att chefen själv gjorde jobbet, men han gjorde det "efter arbetstid" för då blev det helt magiskt en privat angelägenhet och det kunde inte arbetsmiljöverket säga något om (enligt chefen)...:rofl:

Nu är brorsan snickare på riktigt och jobbar inom samma företag med ett projekt lite högre upp på en helt annan byggnad. Samma problem nu när några grejer ska monteras på utsidan av byggnaden. Hur man skulle komma runt alla krav har diskuterats väldigt länge men brorsan gjorde det enkelt: Utan rätt utbildning och utrustning så gör han inte jobbet. Efter sanslöst många om och men har nu denna chef gett med sig och insett att det kanske behövs en byggställningsutbildning åt brorsan.

Det sitter lång inne ibland när det är pengar inblandade. Då chansar man hellre och hoppas att ingen ser något och att ingen skadar sig. :confused:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Arbetare är billigare än säkerhetsutrustning.

Jag blev hotad med uppsägning för att jag använde egen säkerhetslina då jag var beordrad att stå bakpå grävmaskinsskopan och arbeta 5 meter över mark. Arbetsledaren skällde ut mig en halvtimme i sträck för det vansinniga tilltaget och krävde att jag skulle kompensera företaget för att jag hade slösat med arbetstid.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mig veterligen finns det ingen regel någonstans som tillåter arbete från något som sitter på grävaggregatet på en grävmaskin, inte ens om man skruvar fast den anställde med bandjärn runt stickan. Så hur den arbetsledaren tänkte skulle vara kul att veta.:thinking:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
...samtidigt som "alla" kräver att "Det måste bli billigare att bygga", och "hur gör dom i andra länder för att hålla byggkostnadena nere?" Säkerhet kostar och måste få kosta, i både tid, utbildning och pengar.
 
Cheesen
S Squall Leonhart skrev:
Mig veterligen finns det ingen regel någonstans som tillåter arbete från något som sitter på grävaggregatet på en grävmaskin, inte ens om man skruvar fast den anställde med bandjärn runt stickan. Så hur den arbetsledaren tänkte skulle vara kul att veta.:thinking:
Det finns säkert undantag i Finland.. Om man klarade ryssen så klarar man väl lite skopåkning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja tänk om Fred levt idag....
"A beautiful sense of security", "You can work quite comfortably, just as if you were on the ground." LOL
 
Ett litet exempel från min "granne". Person i orange arbetsklädsel står på pallställning och arbetar på byggnads konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.