A
A anhack skrev:
Kan inte låta bli... men jag tror bestämt att du blev grundlurad om firman mögelsprutade hela vinden ;)
Nej, ditt antagande kommer pga för lite info.


Alla takstolsfack hade någon antydan till svärta på Brädorna. Mögelsporer finns även i luften inte bara på träet.

Vi rev ut all isolering
Dammsög
Firman sanerade och sprutade ordentligt
In med avfuktare
Efter x dagar lösullades
 
A
2 2hjul skrev:
Okej. Ja det där såg ju lite värre ut än åt mig. Jag har nere vid takfoten. Det är som en rak linje runt om där det blivit svart. Ovan där har jag inte hittat något alls. Planen (just nu) är att först och främst ska jag köpa Boracol och se om jag får bort det svarta. Sen får jag väll täta alla springor jag ser. Vet ni om det finns någon speciell massa man kan trycka in och täta med ? Eller ska man ta plast under isoleringen?. Efter det tänkte jag köpa sådana där skivor som jag sätter upp och skiljer isoleringen från råsponten. Sen får jag ha koll på vinden om det fortsatt blir svart. Då får jag nog gå ytterligare något steg. Det är planen nu men den kan ju ändras igen
30tusen var ett okej pris tyckte jag. För att slippa greja med sånt tråkigt (y). Antar det funkar bra åt dig nu och det har inte blivit nå mer mögel.?
Ingen ny mögel så det fungerar bra.
Jag vet inte om Boracol bleker träet men annars är tipset att först ta på klorin, det bleker träet, därefter Boracol.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
mathiash77 skrev:
Nej, ditt antagande kommer pga för lite info.


Alla takstolsfack hade någon antydan till svärta på Brädorna. Mögelsporer finns även i luften inte bara på träet.

Vi rev ut all isolering
Dammsög
Firman sanerade och sprutade ordentligt
In med avfuktare
Efter x dagar lösullades
Han skämtade med dig..

"Jag fick betala ca 30tkr för att en firma skulle:
- Mögelspruta hela vinden"
 
A
R RapidSledge skrev:
Han skämtade med dig..

"Jag fick betala ca 30tkr för att en firma skulle:
- Mögelspruta hela vinden"

Ahha :crysmile: Nej nej de sprutade med galna ko sjukan :devilish:

Därför jag inte förstod ;)
 
mathiash77 skrev:
Nej, ditt antagande kommer pga för lite info.


Alla takstolsfack hade någon antydan till svärta på Brädorna. Mögelsporer finns även i luften inte bara på träet.

Vi rev ut all isolering
Dammsög
Firman sanerade och sprutade ordentligt
In med avfuktare
Efter x dagar lösullades
Om vi säger så här, jag hade hellre valt att mögelsanera hela vinden än att mögelspruta den men alla är vi olika ;)
 
A
A anhack skrev:
Om vi säger så här, jag hade hellre valt att mögelsanera hela vinden än att mögelspruta den men alla är vi olika ;)
:oops: fasiken, får nog kolla mitt order till firman.
Ja, jag skrev fel
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Kan det inte vara en idé att sätta en (eller flera) typ elektriska pax fläktar som ventilerar ut fukten och får bättre cirkulation på vinden? Eller installera en avfuktare.
Som ett komplement till detta är det nog vettigt med luftspaltskivor som du var inne på nere vid takfoten så att du får avstånd mellan isolering och råspont. Frågan är hur mycket cirkulation du får där nere om man sätter dit en sådan utan att såga ur luftspalt? :thinking:

Att såga ur luftspalt nere vid takfoten borde ju inte vara ett problem då man haft denna konstruktion hur länge som helst utan problem? Om allt konstrueras rätt förstås.

Sen är det ju faktiskt så att din vind har ju uppenbarligen varit fri från mögel och funkat hur bra som helst innan byte av takpapp och då försämrad cirkulation. Så får du upp denna cirkulation igen så känns det som att problemet borde vara ur världen.

Men jag är ingen expert, vill jag tillägga! :)
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Att kallvinden ska tätas om man monterar en avfuktare känns rimligt. Men finns det ingen avfuktare så tycker jag det känns kontraproduktivt att täta och minska luftcirkulationen om det kan tränga upp varm fuktig inomhusluft på kallvinden (risk i gamla hus). Hur ska fukten försvinna om den inte kan vädras ut med utomhusluften? Visst, det finns risk med att kallvinden blir kallare eller att utomhusluften stundtals är fuktigare än inomhusluften. Men det är väl bättre än att ständigt ha det fuktigt på vinden? Någon får gärna förklara för mig men jag är mycket tveksam till stillastående luft när det gäller mögel (om det inte går garantera att det är torr luft).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Precis det jag också tycker. Cirkulation på luften borde vara det bästa.... och är cirkulationen dålig kan man ha en avfuktare installerad, alternativt öka flödet på ventilationen. Därav mitt ovanstående förslag...

Det bästa tror jag är att få in cirkulation vid takfoten, då det är där problemet ligger. Tidigare har du fått in luft där via råsponten och den inte lika täta takpapp du då hade.

MEN, det lär ju inte ha varit särskilt bra cirkulation tidigare ändå. För det har ju aldrig varit HELT öppet för luften att röra sig. Och uppenbarligen räckte den lilla cirkulationen för att inte få problem. Därför kanske det räcker att få ökad cirkulation med hjälp av fläktar!

Ska du göra enligt handboken, så är det nog att göra en riktig luftspalt i takfoten som gäller.

Ska du göra det enkelt så sätt in ett par fläktar, och sedan får du kontrollera med jämna mellanrum under ett par års tid att det inte uppstår igen!
 
Redigerat:
Tack för alla svar och visat intresse .Jag hoppas någon mer lär sig av historien .

Som jag skrivit tidigare. Jag kommer sätta dit sådana där vindavledare, för att få bort direktkontakten med isoleringen samt att mitt hus är från 61 så det är inte perfekt. På det viset så får jag en viss luft cirkulation ändå bakom vindavledaren som kanske gör att det är mer "lagom" med uteluft in som cirkulerar. Bifogar en bild på dom såkallade ventilationshålen .
 
  • Takränna över tegelvägg med ett så kallat ventilationshål för luftcirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vårt hus är från början på 60 talet också med takfotsventilation.

På vissa ställen hade tidigare ägare lagt isolering upp mot tak och hindrade cirkulationen. Det var mer påväxt där men även de andra delarna var utsatta. När skorsten inte används blir vinden kallare och risken ökar.

Den enda varning jag kan ge är att även om takfotsventilation finns är de inte säkert att risken är borta.
 
R
2 2hjul skrev:
Tack för alla svar och visat intresse .Jag hoppas någon mer lär sig av historien .

Som jag skrivit tidigare. Jag kommer sätta dit sådana där vindavledare, för att få bort direktkontakten med isoleringen samt att mitt hus är från 61 så det är inte perfekt. På det viset så får jag en viss luft cirkulation ändå bakom vindavledaren som kanske gör att det är mer "lagom" med uteluft in som cirkulerar. Bifogar en bild på dom såkallade ventilationshålen .
Tycker det ser ut som hålet där regeln går ut, välgjort med mellanrum. Dina tegelstenar har säkert ett luftmellanrum till brädväggen. Säker på att det lufmellanrummet inte mynnar upp på din vind. Har du ventilations hål i tegelfasaden?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
A
Efter en del tänkande och läst om tråden.


Om du ska sanera md Boracol så behövs isoleringen i varje fack flyttas bort från råsponten så du kommer åt.

När du lägger tillbaka skulle jag prova skapa en glipa mellan isolering och råspont utan takfotsluftning. Anledningen till detta är att luftningen skapar ett insynsskydd så det blir svårt att se om dina åtgärder är tillräckliga eller om ny mögel bildas.

Antingen lämnar du några fack utan luftning eller köper några extra och riva ut och inspektera vår och höst.

Ta bilder på hur facken ser ut. Det är svårt att komma ihåg om det ser annorlunda ut.

Köp luftning i plast eller frigolit.

https://www.bauhaus.se/takfotsluftn...MIsZTT1Onx3AIVAqMYCh01TQm1EAQYAiABEgI40_D_BwE


Tilläggsisolera inte, ökad isolering gör att det blir kallare på vinden.


Blir möglet värre har du antingen mögelsprutat som jag gjorde ;) eller så får du höra större åtgärder.

Den fuktiga luften kommer oftast inifrån. Med ett 60-tals hus brukar det vara dålig självdragsventilation. Detta ökar också fuktbelastningen. Om möjligt se över ventilationen också.
 
Ska skotta bort all spån från väggen så ska ni få se en bild på hur det ser ut sen. Har ägnat mig att dammsuga getingar och getingbon nu men jag har snart dödat alla
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Ska du göra enligt handboken, så är det nog att göra en riktig luftspalt i takfoten som gäller.
Det stämmer bara efter gamla handböcker, vi har i princip slutat med ventilerade takfötter i nya vindskonstruktioner. Annat med parallelltak.

Luftcirkulation är inte heller något man eftersträvar i ett vindsutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.