Hej .

Sitter i funderingar angående vilken olja jag ska ha till mitt staket.
Vill ha en olja av god kvalitet som ändå inte kostar skjortan. Den ska ha god penetration och ge ett vettigt skydd. Har ingen lust o hålla på och skrapa som en galning sen.

Funderade på mahognyfärgad olja från cuprinol eller kanske göra egen roslagsmahogny(tjära, Balsamterpentin och linolja). Frågan är hur effektivt det är.

Skyddet får gärna hålla några år också.
 
Jag har använt Roslagsmahogny på gammal gisten trall. Två strykningar. Blev bra men riktigt mörkt. Så doftar det gammal skeppshandel ett tag efter. Har du nytt trä och använder prima jungfrulig tjära behöver det inte bli så mörkt. Trätjäran håller borta påväxt och kokt linolja gör att det stelnar. Ska du inte gå eller sitta på det kan du ta rå linolja som suger in lite bättre. Huvudreceptet är en tredjedel av vardera tjära, kokt linolja och balsamterpentin. är det riktigt varmt när du stryker på kan du minska på terpentinen.(y) Lösningsmedlet tillför ju inget på sikt. Köpt träolja innehåller ofta massor med lösningsmedel.:thumbdown:
Vill du ha en kulör kan du göra t ex rödtjära. Då blandar du i järnoxidrött i jungfrulig trätjära som är svagt gul. Annan tjära färgar för mycket om du inte vill ha brunt till svart förstås. Går att göra flera kulörer men tjärans färg påverkar alltid mer eller mindre beroende på kvalitet.
http://www.skansen.se/sv/rödtjära
 
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.