Hej på er!

Jag bor i ett 70-talshus med korkplattor på väggarna i matsalen! Vi vill nu tapetsera i detta rum. Bakom korken sitter troligtvis en spånskiva! och nu till min fråga..

Hur tar jag bort de limmade korkplattorna? Någon som besitter tidigare erfarenhet av liknande projekt? Har redan övervägt reparationsgips, men vill helst undvika detta. Finns det något smidigt rätt eller är det bara ren och skär vilja som hjälper mig på travet? Bifogar en bild på en av väggarna.

Matsal med korkplattor på väggen och en vit byrå med lampa och ljusstakar, fråga om borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Ja risken är ju att du bara får med dig massa småbitar om korken är ordentligt limmad. Då kommer du ändå att behöva gipsa om det blir mycket ojämnheter kvar. Jag hade kört på renoveringsgips om underlaget känns stabilt. Men så är jag lite lat också :p
 
Gipsa över bara, speciellt om du har spån bakom.
 
Kork är ett diffusionsöppet naturmaterial med god isoleringsförmåga, som varken angrips av fukt, röta, eller skadedjur, så gipsa över du med gott samvete.
 
Okej, tack för svaren! Talade med min far och han trodde det va tretex bakom! Så lutar nog åt att riva bort den och sätta OSB och gips då vi ska ha skåp uppsatt på väggen :) tack för svaren!
 
R
Riv en platta och undersök vad som är bakom , gör inget om gips sättes senare
 
  • Gilla
Jacobharrysson
  • Laddar…
Måste varit en konservativ byggare om Treetex användes så långt fram som på sjuttiotalet.
Spånskiva eller råspont och gips är nog mest sannolikt.
 
Finns väl två alternativ, antingen gipsa över eller riv ner till reglarna och gipsa om. (Byt gips till valfritt material om du vill ha något annat.)

(Sen skulle jag behållt korken pga att det är lite udda, men det är jag det.)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Och i mina ögon snyggt och lite udda som inte många har
Sen det med att fästa något ? blir en annan sak då
 
richardtenggren
Rätt snyggt som fondvägg om man har vitt runt om?

hscn hscn skrev:
Måste varit en konservativ byggare om Treetex användes så långt fram som på sjuttiotalet.
Spånskiva eller råspont och gips är nog mest sannolikt.
Vi bor i ett hus byggt 73, men vi har någon typ av board, ser ut som MDF men med lägre densitet. Den är liksom glansig på utsidan. Tretex är väl mer porös och ljusare om jag har greppat det hela rätt, tror vi hade det i stugan. Vad är då det vi har?

Vi har något spännande betongbjälklag med ingjutna reglar ovanpå sägs det...

Under 70-talet experimenterades det mycket med nya lösningar som jag förstått, på gott och ont kanske ;)
 
Vet att det gjordes en hel del experiment med den porösa boarden t. ex. ythärdning (en stor nackdel var att det lätt blev stora hål i tapeterna när man stötte emot) för att konkurrera med gips och spånskivor. Men slaget var förlorat gipsen var här för att stanna.
Ingjutna träreglar i platta på mark var vanligt i början av sjuttiotalet, betraktas som "riskkonstruktion" betr fukt o mögel.
 
richardtenggren
hscn hscn skrev:
Vet att det gjordes en hel del experiment med den porösa boarden t. ex. ythärdning (en stor nackdel var att det lätt blev stora hål i tapeterna när man stötte emot) för att konkurrera med gips och spånskivor. Men slaget var förlorat gipsen var här för att stanna.
Ingjutna träreglar i platta på mark var vanligt i början av sjuttiotalet, betraktas som "riskkonstruktion" betr fukt o mögel.
Okej tack för infon:)

Nu har vi källare så det är lugnt, detta är alltså mellanbjälklaget.

Sorry för trådkapningen.
 
Har nu börjat pilla lite och det var tretex bakom! Jag kommer riva ner till reglarna och sen gipsa på nytt!

Tror inte en fondvägg med korken passar in med våra övriga önskemål och delar till huset!

Tack för hjälpen!
 
R
Ska du hänga något på väggen så sätt skivor bakom min 13 mm så går det lättare att få fast något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.