Vi har varit helt inne på att konvertera från direktverkande el till vattenburet system med bergvärme. Nu tipsar en närstående om att vi hellre borde välja vattenburen el. Jag hittar inte mycket information alls om det och det känns spontant inte så bra att lägga pengar på att byta till vattenburet system och sedan ändå fortsätta med eluppvärmning. Tänker jag fel?
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Med en bergvärmepump eller annan värmepumpsutrustning (frånluftvärmepump) så får du mer värmeeffekt än med eluppvärmd vattenburen värme. Kanske 3-4 mer värme än med eluppvärmning.
Du får göra lite beräkningar för att se hur de olika system kostar och hur återbetalningen ser ut.
En elpanna är betydligt billigare än ett bergvärmesystem.
 
  • Gilla
Therese.W
  • Laddar…
Att byta till vattenburen el kommer ju att ge ganska exakt samma förbrukning som du har med direkverkande el.

Bergvärme däremot sänker din förbrukning avsevärt. Sedan beror det ju lite på hur stor förbrukning du har idag, om besparingen kan betala sig inom rimlig tid. Har man ex. bara 10 000 kwh i förbrukning, och kan spara 7500 kwh med bergvärme, så är det ju ändå en tveksam investering om bergvärmen plus konvertering kanske kostar 200 000.

Vi låg på ca 48 000 kwh total förbrukning per år med i huvudsak direkverkande el. Jag konverterade själv till vattenburet. Bervärmeinstallationen kostade ca 150 000. Vi förbrukar idag ca 18 000 kwh per år.
 
  • Gilla
  • Wow
Dros och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att byta till vattenburen el kommer ju att ge ganska exakt samma förbrukning som du har med direkverkande el.

Bergvärme däremot sänker din förbrukning avsevärt. Sedan beror det ju lite på hur stor förbrukning du har idag, om besparingen kan betala sig inom rimlig tid. Har man ex. bara 10 000 kwh i förbrukning, och kan spara 7500 kwh med bergvärme, så är det ju ändå en tveksam investering om bergvärmen plus konvertering kanske kostar 200 000.

Vi låg på ca 48 000 kwh total förbrukning per år med i huvudsak direkverkande el. Jag konverterade själv till vattenburet. Bervärmeinstallationen kostade ca 150 000. Vi förbrukar idag ca 18 000 kwh per år.
Det var lite så jag tänkte. Det kändes inte helt rimligt att det skulle kunna bli en stor besparing på elen..

Idag vet vi inte exakt hur mycket vi har eftersom vi flyttade in nu i sommar. Dom som bodde här innan hade riktigt låga siffror och vi kommer inte vara i närheten av det. Vi har pratat med några olika personer som varit här och kikat och hjälpt oss uppskatta och alla är väldigt överens om att det kommer ligga betydligt högre för oss. De tidigare ägarna eldade dessutom en hel del i vedspisen, vilket vi inte kommer göra, och "skröt" över hur skönt det var att sova i 13 grader:rolleyes:
Vi sålde vår tidigare bostad med bra vinst så vi har pengar att betala bergvärme med direkt. Stor investering oavsett så klart, men risken finns ju annars att dom ändå försvinner till mindre vettiga saker..
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
R
Om du bygger om till vattenburen värme , kan du göra det direkt och köpa en EL-panna på
nätet billigt som orkar dra huset
När det installeras så lämnar ni plats för en VP med lite rör och ventiler så det går lätt att
att koppla in VP , ( förbereder ) och kan skifta mellan EL och VP på ett enkelt sätt , då kan du
ha EL-pannan som säkerhet om VP strular till sig mitt i kalla vintern
En EL-panna är inte stor 70X25 cm , bara en tub med en 9 kw patron i
 
  • Gilla
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Om du bygger om till vattenburen värme , kan du göra det direkt och köpa en EL-panna på
nätet billigt som orkar dra huset
När det installeras så lämnar ni plats för en VP med lite rör och ventiler så det går lätt att
att koppla in VP , ( förbereder ) och kan skifta mellan EL och VP på ett enkelt sätt , då kan du
ha EL-pannan som säkerhet om VP strular till sig mitt i kalla vintern
En EL-panna är inte stor 70X25 cm , bara en tub med en 9 kw patron i
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Billigaste alternativet att är att köpa en luft/luft värmepump.

Det kan ge en ordentlig besparing till ganska liten investering, lite beroende på hur öppen planlösningen är.
 
  • Gilla
pperssons och 9 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Om du bygger om till vattenburen värme , kan du göra det direkt och köpa en EL-panna på
nätet billigt som orkar dra huset
När det installeras så lämnar ni plats för en VP med lite rör och ventiler så det går lätt att
att koppla in VP , ( förbereder ) och kan skifta mellan EL och VP på ett enkelt sätt , då kan du
ha EL-pannan som säkerhet om VP strular till sig mitt i kalla vintern
En EL-panna är inte stor 70X25 cm , bara en tub med en 9 kw patron i
Såvitt jag vet har nog alla VP idag inbyggd elpatron och ett nöddriftsläge som enbart kör elpatronen i det fall VPn skulle strula. Att ha en elpanna som reserv blir både dyrare och onödigt komplicerad installation.
 
  • Gilla
Goodiie och 1 till
  • Laddar…
T Therese.W skrev:
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
Ja, precis så blir det. Sätt in Bergvärme direkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja en luftvärmepump är det billigaste och enklaste sättet att få ner elförbrukningen. Du kan då stänga av x antal elelement, lite beroende på planlösning. Dock brummar det mer än el- eller vattenelement.
Pris kanske 15 000 installerat och klart.
 
R
T Therese.W skrev:
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
Det med billigare NJA kanske inte , men ligger kanske något under , att värma ett hus kostar ett antal KW
så det med et jag sa är ett alternativ vid övergång till vattenburet som ger ett lite bättre klimat inne
Då får även räkna på vad en ändring kostar ,kanske du kan köpa mycket el under många år för
den kostnaden
En VP betalar sig inte på många år , men har man pengarna och inte behöver låna så är det ett alternativ .
Räntan på banken understiger , om dom sitter där , det som tjänas in med en VP måååånga gånger och %
El-radiatorer är väldigt snabba på att känna temperaur i ett rum , så har du en skaplig öppen
lösning så är Luft/luft ett alternativ
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
onödigt komplicerad installation.
Inget kompliserat alls , mycket lite rör , men lite mer EL-jobb bara
 
Jag skrev inte att det var komplicerat utan onödigt komplicerat. Eller enklare skrivet: helt onödigt
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ skulle kunna vara att isolera huset istället, beroende på hur det ser ut i dag.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Enda fördelen med en elpanna över direktel är att du antagligen får jämnare temperatur, men kostnaden för uppvärmningen blir så gott som densamma..

Jag konverterade mitt hus i vintras.

19'e januari körde jag igång bergvärmen, kollade elförbrukningen igår: 3990kwh!
Totalt sen 19'e januari!!
Då ingår tappvarmvatten också..

4000kwh kunde lätt gå åt i januari ensamt med direktel... :crysmile:

Det enda jag ångrar med min konvertering är att jag inte gjorde det tidigare..


Då jag gjorde hela installationen själv och med kompispris på borrhålet +gratis radiatorer så är min kostnad kanske inte helt representativ..

Men kalaset landade strax söder om 140kkr från direktel till bergvärme. (y)
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.