Jag har använt G-net Track Pro för att få kartor över signalförhållandena kring olika master i mitt närområde. Använde en Samsung Galaxy S4 med anslutna magnetfotsantenner (via patchkabel) på biltaket. Medan man kör ritar appen upp ett spår som visar värdena med olika färger. I efterhand kan man byta parameter för allt lagras. Man kan få fram signalstyrka RSSI, SINR, RSRQ, RSRP och cellbyten. Funkar för 3G oh 2G också. På så vis kan man snabb få koll på hur täckningen varierat. Proffsföretag använder liknande appar för att undersöka täckningen. Det enda som fallerar med "amatörapparna" är kalibreringen men för användarens behov räcker de relativa värdena.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Precis som du skriver måste man veta vad det är man läser ut och hur det ska tolkas utifrån teknik, frekvensband, etc.
 
Det är lätt när man ägnat åratal åt frågor kring mobil radiotäckning men rena grekiskan för den ovane. På forumet mobilabredband.se har vi under årens lopp hjälpt många som haft problem med uppkoppling. Se forumdelen antenner och vågutbredning. En del inlägg är teoretiska, andra mer praktiska. Särskilt lärorikt är det att läsa inläggen från antennkonstruktören med signaturen E Kafeman.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
tommib
Jag skulle bara vilja lyfta att en mast ytterligare kan förbättra läget. Om husvagnen bara står still är ett enkelt mastfäste snabbt ordnat och att få upp antennen fyra-fem meter i luften kan göra stor skillnad. Detta beror dock mycket på lokal topografi, det är ingen vits om husvagnen redan står på en fjälltopp.

Nackdelen med en mast är att den kan vara bänglig att sätta upp och blir en otrevligt bra åskledare om det vill sig illa.

Personligen skulle jag troligen börjat med enklaste mobilroutern med anslutning för extern antenn och en vettig rundstrålande antenn (eller riktantenn, beroende på läget).
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Sedan ska man inte glömma bort Net1 som kan ge god täckning i de djupa skogarna. Farten är inte hög men räckvidden mycket lång. Hos Net1 får man dessutom fram täckning så att man ser ungefär var masterna står. Jag har en bunt olika antenner för Net1 att sälja, allt från rundstrålande till 7 och 16 elements yagi.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tolkade ts inlägg som husvagnen var permanent uppställd "ute i obygden på ett ställe med i det närmaste obefintlig mobiltäckning".
TS kanske kan förtydliga hur det ligger till för det påverkar ev. lösning.
Vet inte hur jag ska förtydliga, men jag har oftast husvagnen uppställd på ett och samma ställe under höstarna. Ingen tillgång till 230 V, extremt dålig telefonmottagning - får maximalt "en pinne Edge" om min iPhone står i fönstret på husvagnen.

Ett par km bort finns det dock ett ställe där man kan få bättre täckning, brukar köra bort dit ibland men det vore trevligt att kunna få en aning bättre signal just där vagnen står uppställd. Fått massor med goda tips här i tråden som jag ska läsa igenom - stort tack!

/Rikard
 
Första problemet är att du hittills bara fått mottagning på Edge vilket är GSM. För surf och bätttre telefoni vill man gärna ha 3G. Vilken operatör använder du? Det kanske skulle funka bättre med en annan. Vilken iphone använder du? Kolla in info om passiva antenner för iphone på telcoantennas.com.au.

Om du har en gammal Ericsson T28 eller T39 liggande så kan man ansluta extern antenn till dem via en patchkabel. Sedan använder man en högt placerad yttre antenn för 900 eller 1800 MHz. Jag har kunnat ringa över mycket långa avstånd med sådant arrangemang under vandring i berg i Etiopien. Det blir mycket bättre signal med ansluten yttre antenn. Samma sak kan man göra med flera samsungmodeller, inte bara för data utan även för GSM. Man går lätt från en pinne till 3-4

Men resonemangen bör landa i att du använder en mifi för surf och SMS och kopplar yttre antenner till den. Telefoni blir återstående krux. Får man hygglig signal via wifi router kan man använda voice over IP över 3G eller 4G i iphone. App Bria, leverantör t ex Voicetech.se. Vill du ha GSM telefoni använder du en lämplig samsung med patchkabel och yttre riktanten för 900. Det finns yagis som ger 14-15 dBi. Det gör mycket stor skillnad. Det finns också panelantenner för 900 som ger ca 10 dBi gain, också bra för ändamålet. Det kanske märks på min vurm för antenner att jag är gammal radioamatör.
 
Redigerat:
Ett litet knep utöver att mäta parametrar är att kolla på hitta.se i läge friluftskarta. Där finns master markerade, dock inte alla. Skärmdump av friluftskarta med markerade master nära terrängpunkter som Silverknuten och Jan-Petters.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns 2 master. Den ena är en mobilmast. Då är det lättare att ta ut en bäring mot masten och rikta in antennen i stort sett rätt från början. Så länge det varar.
 
G gråsten skrev:
Vill du ha GSM telefoni använder du en lämplig samsung med patchkabel och yttre riktanten för 900. Det finns yagis som ger 14-15 dBi. Det gör mycket stor skillnad. Det finns också panelantenner för 900 som ger ca 10 dBi gain, också bra för ändamålet
När det gäller GSM måste man också vara medveten om att det finns en teknisk begränsning på ca 35 km från basstationen. På längre avstånd går det helt enkelt inte att "logga in" på basstationen eftersom fältet som talar om för mobilen när den ska sända (TA = Timing Advance) maxar på värdet 63 när avståndet är ca 35 km.
Det går att specialkonfigurera en basstation så att bara varannan tidslucka används och då kan mobiler på längre avstånd ansluta sig. De kommer då sända "för sent" men eftersom nästa tidslucka är ledig så är det OK.
Den tekniken användes tydligen på vissa basstationer längs kusten, för att GSM-mobiler skulle fungera bättre för de som befann sig i båtar.
 
Nu räcker det ju inte med att bara rikta mot närmaste mobilmast - det måste vara rätt mast som används av just din operatör.
De större operatörerna brukar ha kartor på sina sajter, eller så kan man ringa och fråga om var närmaste mast står.
Den här antennen har jag 2st av (för att få med signaler i båda polarisationsriktningarna) och kopplar till en wifirouter. Det funkar hur bra som helst:
https://www.lohelectronics.se/kommu...antenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Som info så lämnar i alla fall inte Tre ut sina mastpositioner, eller gjorde i vart fall inte för några år sedan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Som info så lämnar i alla fall inte Tre ut sina mastpositioner, eller gjorde i vart fall inte för några år sedan.
Telia och Tele2 gör det.
 
Även 4G har teknisk begränsning men länge bort än de 36 km som gäller för GSM, vanligen 75 km men det är svårt på grund av interferens från övriga operatörens celler.

Vad gäller situationen för husvagnen i skogen så har vi hittills ingen aning om det går att få en användbar signal på 3G eller 4G. Det är möjligt att det går men då till priset av dyra och svårhanterliga riktantenner. Den Poyntingantenn som nämnts på ett par ställen är i och för sig bra och lättanvänd. Den är logperiodisk och täcker alla aktuella frekvenser från 700 Mzhx och uppåt. Obs dock att det behövs två så det blir lite dyrt.

Det vore ett misstag att inte överväga Net1.se. De har en bra täckningskarta och bra erbjudanden för privatpersoner. Om täcknibgskartan verkar lovande är det bara att köra. För den billigaste anslutningen gäller att man är oprioriterad i trafiken för kommersiella kunder får prio i nätet. Men jag tror att redan ett par mbit/s vore ett lyft för TS. Routern kan man få för hyggligt pris. Det är t o m möjligt att man får testa och lämna tillbaka om det inte funkar.

Jag har bara använt Net1 under den tidigare tekniken med CDMA men fick då perfekt täckning under färd ned från Öland till Rödby och färjan. Två full size magnetfotsantenner på taket. Det funkade från hög nordtysk kust också med lite antenninsats. Liksom för annan 4G bör två antenner användas. Övergången till 4G teknik har mig veterligen inte inneburit annat än förbättring. Det finns stort intresse för LTE450 på flera håll i världen, bland annat Brasilien. Frekvensbandet 450 MHz funkade ju också mycket bra i Norrland under den period då NMT450 användes med räckvidder upp till 15 mil. Jag vet att Net1 testat förbindelser upp till 25 mil över hav. Det klarar inga andra nät.

Så min rekommendation är att ta kontakt med support och beskriva situationen. Berätta gärna hur der blev.
 
Min erfarenhet äv Net1 är att de inte klarar av belastningen på sommaren där mina föräldrar har stugan. Vi hade nämligen dem innan Telia och det fungerade ännu sämre på kvällen...
 
Det handlar då om nedprioriteringen. Under icke semestertid bör det fungera bättre, och också i områden där det finns bra mobiltbredband i tätorter men inte i skogen mellan. Bara att pröva. Net1 försökte gå sig tilldelat mer frekvensutrymme men det gick inte. De har bara block om 5 MHz på 450 bandet till skillnad från övriga operatörers 10 MHz på 4G 800. Det halverar kapaciteten per cell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.