Jag har renoverat hus två gånger och blivit förfärligt trött på alla trasiga gipsskivor. När man drar bort vävtapeten lossnar spackelkladdar och remsor och tar med sig de trasiga bitar från gipsskivorna som lossnade redan när skivorna spikades eller skruvades fast. Istället för att bara tapetsera måste jag riva ned det mesta gipset och klä om hela rum. Naturligtvis är detta fuskbygge. Jag har själv aldrig lyckats att skära och knäcka gips på ett snyggt sätt, och tydligen inte heller de som byggt husen innan.

Skära-metoden: Rita på, lägg en skarpkantad list under skivan exakt under strecket, lägg en linjal efter strecket på framsidan, skär, knäck, skär igenom baksidespapperet, ta fram surformen, fila i gipset, skär i papperet - puh. Golvet fullt med skräp. Ska du dela en skiva på mitten måste du ha så mycket höjd under skivan så att du kan knäcka fullt ut, dvs bordshöjd.
Sticksågsmetoden: rita på-såga. Klart. Det går utmärkt att såga snett om man vill det - samma lysande resultat. Och det går mycket snabbare att såga i gips än t.ex. spånskiva. Ska du dela en skiva på mitten så lägger du den på fyra reglar så höga så att inte sågbladet tar i golvet. Inget damm som ryker - och dammsuga måste man ändå.
 
Att spacklet släpper beror troligen på att man inte fasat kanterna på gipsen, det är nämligen ett måste oavsett om man skär/bryter/putsar eller om man sågar. Sen så brukar det även bli lösa trasiga bitar då man skruvar för nära kanten men det har ju knappast att göra med hur man delat skivorna.

Vill man se ha det ännu roligare med gipsningen så varför inte använda en gipsskivefräs med så man kan vika gipsen kring hörnen. Då har man ju snart hela verkstaden med sig till gipsningen så att alla kan se att man är ett riktigt proffs som inte bara kör med kniv, surform och hyvel *S* Sen vete tusan om resultatet blir bättre med alla verktygen men det ser nog imponerande ut... om någon ser verktygen för dammet vill säga?

/Kent som tycker det redan är för mycket jäkla verktyg att släpa med sig överallt


 
star_daddy skrev:
Jag har renoverat hus två gånger och blivit förfärligt trött på alla trasiga gipsskivor. När man drar bort vävtapeten lossnar spackelkladdar och remsor och tar med sig de trasiga bitar från gipsskivorna som lossnade redan när skivorna spikades eller skruvades fast. Istället för att bara tapetsera måste jag riva ned det mesta gipset och klä om hela rum. Naturligtvis är detta fuskbygge. Jag har själv aldrig lyckats att skära och knäcka gips på ett snyggt sätt, och tydligen inte heller de som byggt husen innan.

Skära-metoden: Rita på, lägg en skarpkantad list under skivan exakt under strecket, lägg en linjal efter strecket på framsidan, skär, knäck, skär igenom baksidespapperet, ta fram surformen, fila i gipset, skär i papperet - puh. Golvet fullt med skräp. Ska du dela en skiva på mitten måste du ha så mycket höjd under skivan så att du kan knäcka fullt ut, dvs bordshöjd.
Sticksågsmetoden: rita på-såga. Klart. Det går utmärkt att såga snett om man vill det - samma lysande resultat. Och det går mycket snabbare att såga i gips än t.ex. spånskiva. Ska du dela en skiva på mitten så lägger du den på fyra reglar så höga så att inte sågbladet tar i golvet. Inget damm som ryker - och dammsuga måste man ändå.

Du får göra PRECIS som du vill..
vill du stå och rita varenda skärning och sedan balansera med sticksågen så är det bara att köra på. Se till att du är ensam på bygget bara för övriga hantverkare lär inte uppskatta allt damm som lägger sig överallt - inkl. i lungorna...

Du får nog tänka till igen när det gäller argumenten du raddar upp i första stycket ovan - inget av dem har med hur man kapar skivorna att göra såklart, utan de problem uppstår vid felaktigheter efter kapningen - precis som "Snickarboden" skriver..

Prova och skär en gång till skall du se, du kanske gillar när det både går fortare, dammar mindre och dessutom blir rakare... Se bara till att ha en riktig gipsvinkel och en vass kniv.

 
Angående såga gips...nån som har gjort det på ett brandlarmat ställe nån gång ??
För om ni gjort det så sågar man som sagt inte gips utan skär.....gipsdammet är så fint att många brandlarm utlöses av det. Har själv råkat utrymma ett köpcenter pga ett par snitt med sticksåg i gips ;D

Så låt helst bli stickan....

/Staffan
 
Staffan>Jamen vadå? då får man ju jobba i lugn och ro *S*

/Kent
 
Jo iof....passade på med en kaffepaus...bara det att på såna ställen får inte fastighetsskötaren själv återställa larmet...så det kom en massa brandmän med blåljus !! ;D ja ja sånt som händer...skär som sagt gips så långt det går.

/ Staffan
 
Staffan>*ler* Jo, det är lite småkul ibland...
Jag har nämligen varit servicetekniker på Securitas och vid ett tillfälle så jobbade jag med brandlarmet på en kemisk industri och hade givetvis berättat för brandförsvaret att jag var där men tyvärr så bytte de skift och glömde lämna av den informationen...
Så när jag löste larm på eftermiddagen så undrade jag lite sen varför det kom två ambulanser, tre brandbilar etc och instormandes en jäkligt stressad brandman som undrade vilken sektion som löst. Ännu roligare sen när han fly förbannad undrade hur brandskyddet var löst och jag lugnt och sansat säger att det är enligt RUS-reglerna med manuella brandvakter som säkerhetsansvarig givetvis bekräftar direkt för han var lika förvånad som jag *ler*

Vad som hände då man jobbade med larmet på en bank och polisens ledningscentral gör samma misstag kan ju nog en del gissa *S* Man undrade ju lite när det står ett par poliser bakom en i bankvalvet när man skruvar.

Brandförsvaret missade inte så ofta som polisen *ler* Man vande sig och påpekade att de kanske skall lämna av infon med *S*

Offtopic men jag kunde inte motstå att berätta några kul episoder.

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.