J
Anna_H Anna_H skrev:
Jämför med tomtkartan på Hitta.se, hur ser det ut där? De är inte exakta, men man ser vad det finns för olika tomter.
Ja då fick jag upp en "tomt" på Beräknad area: 34 287 m2. Den sträcker sig liksom runt alla hus kan man säga. Som en ram runt området.
 
harry73
Du tittar på fel karta, du ska titta i detaljplanen!

Finns att ladda ner på kommunens hemsida
 
  • Del av en detaljplan med markerade områden i gult och grönt, text och symboler som visar planbestämmelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utdrag ur en detaljplan med symboler och förklaringar för olika markanvändningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
harry73 harry73 skrev:
Du tittar på fel karta, du ska titta i detaljplanen!

Finns att ladda ner på kommunens hemsida
Aj då. Där är den "Allmän plats". Och det går inte att köpa från kommunen?
 
J Jessica Lundgren skrev:
Aj då. Där är den "Allmän plats". Och det går inte att köpa från kommunen?
Nja, då krävs nog en detaljplaneändring först. Det blir nog betydligt dyrare än köpet av själva markplätten.
 
harry73
Skulle det t ex handla om denna delen (ligger utanför din karta), då ser man att den mark som togs i anspråk, inte är tomtmark enligt detaljplan. Och då kan det inte bli en del av en villafastighet. Så man kan inte köpa det.
Luftfoto av en fastighet med markerat område utanför detaljplanen som inte får säljas som tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av detaljplan med markerat område som inte är tomtmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Nu har jag tittat på detaljplankartan. Mitt hus finns inte med ens. Hur gör man då? :) Ser den gamla tomten med ett gammalt hus på kartan, då tomten var mycket större.
 
harry73
Det spelar ingen roll för detaljplanen om en stor tomt styckas i flera tomter. Alla avstyckade tomter har samma färg och prickmarkeringen som stamfastigheten
 
Detaljplanen gäller även om någon fastighet delats. Om jag får gissa att det gäller 4C, och att den liksom 4A och 4B avsöndrats från 4, så var ju alla de del av detaljplanelagd bostadsmark i planen, även om det var en fastighet (som kanske fanns och var bebyggd redan före planen gjordes.

Då har vi alltså den allmännaplatsmarken med stickvägen i söder. Rimligen är den för liten för att kommunen ska bry sig om den, men det gäller ju även åt hållet att man inte vill klassa om den och sälja den till dig.

Vad vill du göra med marken, bebygga den eller bara sköta om den som om vore den? Om det är det senare skulle jag inte be om lov, utan fortsätta såsom alltid gjorts.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Detaljplanen gäller även om någon fastighet delats. Om jag får gissa att det gäller 4C, och att den liksom 4A och 4B avsöndrats från 4, så var ju alla de del av detaljplanelagd bostadsmark i planen, även om det var en fastighet (som kanske fanns och var bebyggd redan före planen gjordes.

Då har vi alltså den allmännaplatsmarken med stickvägen i söder. Rimligen är den för liten för att kommunen ska bry sig om den, men det gäller ju även åt hållet att man inte vill klassa om den och sälja den till dig.

Vad vill du göra med marken, bebygga den eller bara sköta om den som om vore den? Om det är det senare skulle jag inte be om lov, utan fortsätta såsom alltid gjorts.
Ja det är ingen stor tomt. Vi vill helt enkelt ha den som våran eftersom vi sköter om den som våran. Vi har tex satt upp staket osv. Eventuellt längre fram så vill vi kunna bygga ett trädäck söder om och då blir det så smalt på den delen av tomten så som det är nu med den gränsen vi har nu.
 
J
Tillägg: Är även sjukträdd att det blir något annat där som sopsortering eller ja, låt oss säga kanske i framtiden någon anläggning av något slag. Kanske styckar de av tomten som bygger något mindre hus tex.
Det är väll det jag också är rädd för.

Mvh
 
J
En sak till: Det står 3 STORA träd på tomten, eftersom vi inte äger tomten så får vi inte ta ner dessa träd, men om låt säga 10 år så kommer de vara så stora så vi kanske inte ens har sol in på tomten.
 
Jag tror inte att ni kommer att få köpa marken. Vad säger nyttjanderättsavtalet? Och som frågats tidigare, är det skrivet utifrån er fastighet eller föregående ägare? Står det ”ägare till XX” så är det betydligt bättre än om det bara står Pelle och Lena Andersson.

Så länge altanen inte är för hög (olika i olika kommuner) så kräver den inget bygglov. Om alla ändå tror att nyttjanderättsmarken är er tomt skulle ni ju kunna behandla den som det, bygga altan, vissla och vara glada. Strängt taget inte helt lagligt, men inget direkt allvarligt brott heller. Ni har ju redan stängslat in marken...

Såna här markplättar finns överallt i äldre villaområden. Även om jag personligen helst skulle se att kommunerna sålde av dem till någon användning lär det inte hända på särskilt många ställen, då detaljplaneringen gör att det inte är värt besväret.
 
Vi hade en liknande situation och lyckades köpa loss markbiten från kommunen. Som flera skriver är den stora kostnaden detaljplaneändringen. Själva marken betalade vi några kronor per kvm för, s.k råmark. Men det är långt ifrån självklart att kommunen går med på dessa köp, det är tydligen en väldigt vanlig fråga från tomtägare att få köpa små markplättar som gränsar mot fastigheten. Vi kunde argumentera för att vi tillsammans med grannen kunde lösa en dålig situation för våra infarter, dvs ett särskilt skäl. Det var en process på några år innan allt var klart, detaljplaner tar tid att ändra. Vill minnas att kostnaden slutade på ca 40 000 kr för ca 200 kvm. Mycket pengar men för oss var det värt varenda krona.
 
J
M Myckling skrev:
Vi hade en liknande situation och lyckades köpa loss markbiten från kommunen. Som flera skriver är den stora kostnaden detaljplaneändringen. Själva marken betalade vi några kronor per kvm för, s.k råmark. Men det är långt ifrån självklart att kommunen går med på dessa köp, det är tydligen en väldigt vanlig fråga från tomtägare att få köpa små markplättar som gränsar mot fastigheten. Vi kunde argumentera för att vi tillsammans med grannen kunde lösa en dålig situation för våra infarter, dvs ett särskilt skäl. Det var en process på några år innan allt var klart, detaljplaner tar tid att ändra. Vill minnas att kostnaden slutade på ca 40 000 kr för ca 200 kvm. Mycket pengar men för oss var det värt varenda krona.
Exakt det vi också har. Vi har våran ingång till huset via denna plätt. och den snöröjer vi, det gör inte kommunen eller vägföreningen.

Mvh
 
harry73
Har ni vägförening i området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.