Vi funderar på att bygga ett timmerhus men undrar vad som är fördelen med lamelltimmer jämfört med massivt timmer? Har hört att massivt timmer vrider sig mer och sänks mera men är det någon med erfarenhet som kan förklara?
 
Lamelltimmer är framför allt lättare att tillverka maskinellt på löpandebandprincipen. För tillverkaren är det en stor fördel.

I ett färdigt hus så vrider sig lamelltimmer mindre och det spricker mindre på kort sikt och är mera måttnoggrannt men hållbarheten är dålig.
De hoplimmade plankorna lever i otakt när fuktigheten varierar och på lång sikt är det vanligt att i synnerhet utknutarna spricker sönder ganska illa. Ibland ser man att limfogarna har börjat öppna sig på långa sträckor. Väldigt ofta ser man krosskador i utknutarna som har uppstått när utknutarna är fuktigare än själva väggen och inte har rum att svälla i höjdled. I traditionell timring har man alltid litet luft mellan utknutarna så att de kan svälla i höjdled utan att krossas av husets vikt.

Jag som har timrat och hållit på med traditionella timmerhus som har stått i hundratals år är väl att anse som lindrigt partisk....... men om jag skulle bygga timmerhus åt mig själv skulle det bli massivt blockat timmer. Med sågad insida och utsida och naturlig topp-rot-variation i höjdled. Min erfarenhet är att rundtimmerväggar ruttnar betydligt snabbare än väggar av blockat timmer så därför föredrar jag blockat.
Om jag en gång skulle satsa på ett relativt dyrt timmerhus så skulle jag ju vilja att hållbarheten står i proportion till kostnaden och därav kommer min åsikt.
 
  • Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Lamelltimmer är framför allt lättare att tillverka maskinellt på löpandebandprincipen. För tillverkaren är det en stor fördel.

I ett färdigt hus så vrider sig lamelltimmer mindre och det spricker mindre på kort sikt och är mera måttnoggrannt men hållbarheten är dålig.
De hoplimmade plankorna lever i otakt när fuktigheten varierar och på lång sikt är det vanligt att i synnerhet utknutarna spricker sönder ganska illa. Ibland ser man att limfogarna har börjat öppna sig på långa sträckor. Väldigt ofta ser man krosskador i utknutarna som har uppstått när utknutarna är fuktigare än själva väggen och inte har rum att svälla i höjdled. I traditionell timring har man alltid litet luft mellan utknutarna så att de kan svälla i höjdled utan att krossas av husets vikt.

Jag som har timrat och hållit på med traditionella timmerhus som har stått i hundratals år är väl att anse som lindrigt partisk....... men om jag skulle bygga timmerhus åt mig själv skulle det bli massivt blockat timmer. Med sågad insida och utsida och naturlig topp-rot-variation i höjdled. Min erfarenhet är att rundtimmerväggar ruttnar betydligt snabbare än väggar av blockat timmer så därför föredrar jag blockat.
Om jag en gång skulle satsa på ett relativt dyrt timmerhus så skulle jag ju vilja att hållbarheten står i proportion till kostnaden och därav kommer min åsikt.
Tack för svaret! Har du någon leverantör att rekommendera? Vi har egen ritning.
 
H heimlaga skrev:
Lamelltimmer är framför allt lättare att tillverka maskinellt på löpandebandprincipen. För tillverkaren är det en stor fördel.

I ett färdigt hus så vrider sig lamelltimmer mindre och det spricker mindre på kort sikt och är mera måttnoggrannt men hållbarheten är dålig.
De hoplimmade plankorna lever i otakt när fuktigheten varierar och på lång sikt är det vanligt att i synnerhet utknutarna spricker sönder ganska illa. Ibland ser man att limfogarna har börjat öppna sig på långa sträckor. Väldigt ofta ser man krosskador i utknutarna som har uppstått när utknutarna är fuktigare än själva väggen och inte har rum att svälla i höjdled. I traditionell timring har man alltid litet luft mellan utknutarna så att de kan svälla i höjdled utan att krossas av husets vikt.

Jag som har timrat och hållit på med traditionella timmerhus som har stått i hundratals år är väl att anse som lindrigt partisk....... men om jag skulle bygga timmerhus åt mig själv skulle det bli massivt blockat timmer. Med sågad insida och utsida och naturlig topp-rot-variation i höjdled. Min erfarenhet är att rundtimmerväggar ruttnar betydligt snabbare än väggar av blockat timmer så därför föredrar jag blockat.
Om jag en gång skulle satsa på ett relativt dyrt timmerhus så skulle jag ju vilja att hållbarheten står i proportion till kostnaden och därav kommer min åsikt.
Vad innebär blockat timmer?
 
M MarinaNor skrev:
Vad innebär blockat timmer?
Att det är sågat som ett "block", dvs timmerstocken har inte två flata och två runda sidor, utan rektangelformat i profil med fyra platta sidor.

Om det är en åretruntbostad ni är ute efter, kolla upp reglerna noga.

Jag var själv inne på att bygga timmerhus för att jag älskar hur de ser ut.
Tills jag insåg att
1) för att förlänga livslängden vill man helst klä in utsidan i panel, dvs utvändigt kommer det se ut som ett reglat hus och
2) invändigt måste du lägga till massa isolering för att nå upp till moderna isoleringskrav. Vilket innebär att du måste sala innerväggarna och sedan klä i skivor eller panel, så att det invändigt ser ut precis som ett regelhus.

:cry:
 
Med 240mm lamelltimmer och extra 45 mm isolering i kök, badrum och tvättstuga var det inga problem att klara energikraven.
400mm på vind och 300mm i plattan. Då har jag även stora och många fönster.

Vad jag minns räknade jag hem det även med 202mm timmer, men daggpunkten hamnade lite "riskfyllt" med extra isolering.
Lamelltimmer är i princip luftätt i övrigt direkt efter montage.

Knutarna är inklädda på mitt hus, och man slipar dess änd-trä för att minimera sprickbildning. vet inte om det hjälper på lång sikt. Knutarna torkar även fortare än resterande, så i början är det snarare springor mellan stockarna vid knutarna. Jag vet inte när resterande huset kommer ikapp :)
Jag funderar själv på om typ av färg bör påverka fukthalt i timret och därmed skillnaden mellan "knut och stock"....

Sättningsmånen på lamelltimret är 5cm.
En van snickarfirma plockade ihop timret på 1 dag med kranbil. 140kvm.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Med 240mm lamelltimmer och extra 45 mm isolering i kök, badrum och tvättstuga var det inga problem att klara energikraven.
400mm på vind och 300mm i plattan. Då har jag även stora och många fönster.

Vad jag minns räknade jag hem det även med 202mm timmer, men daggpunkten hamnade lite "riskfyllt" med extra isolering.
Lamelltimmer är i princip luftätt i övrigt direkt efter montage.

Knutarna är inklädda på mitt hus, och man slipar dess änd-trä för att minimera sprickbildning. vet inte om det hjälper på lång sikt. Knutarna torkar även fortare än resterande, så i början är det snarare springor mellan stockarna vid knutarna. Jag vet inte när resterande huset kommer ikapp :)
Jag funderar själv på om typ av färg bör påverka fukthalt i timret och därmed skillnaden mellan "knut och stock"....

Sättningsmånen på lamelltimret är 5cm.
En van snickarfirma plockade ihop timret på 1 dag med kranbil. 140kvm.
I vårt fall handlar det om ett fritidshus med loft. Byggnadsytan får vara maximalt 40 m2 så vi vill utnyttja ytan så effektivt som möjligt. Vi vill ha timmerhus för att minimera risken för mögel. Tanken är att i framtiden kunna bygga ut och använda som åretruntboende.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag var själv inne på att bygga timmerhus för att jag älskar hur de ser ut.
Tills jag insåg att
1) för att förlänga livslängden vill man helst klä in utsidan i panel, dvs utvändigt kommer det se ut som ett reglat hus och
2) invändigt måste du lägga till massa isolering för att nå upp till moderna isoleringskrav. Vilket innebär att du måste sala innerväggarna och sedan klä i skivor eller panel, så att det invändigt ser ut precis som ett regelhus.
:cry:
Om man sätter panel utvändigt och reglar upp invändigt finns väl ingen vits kvar att ha en timring?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Att det är sågat som ett "block", dvs timmerstocken har inte två flata och två runda sidor, utan rektangelformat i profil med fyra platta sidor.

Om det är en åretruntbostad ni är ute efter, kolla upp reglerna noga.

Jag var själv inne på att bygga timmerhus för att jag älskar hur de ser ut.
Tills jag insåg att
1) för att förlänga livslängden vill man helst klä in utsidan i panel, dvs utvändigt kommer det se ut som ett reglat hus och
2) invändigt måste du lägga till massa isolering för att nå upp till moderna isoleringskrav. Vilket innebär att du måste sala innerväggarna och sedan klä i skivor eller panel, så att det invändigt ser ut precis som ett regelhus.

:cry:
Med blockat timmer menar jag två flata sidor utåt och inåt och två runda sidor uppåt och nedåt.
 
Blocksågat timmer är sågat på fyra sidor,(eller 6 om man är petig) så att det bildar ett block.

Om man har panel på utsidan har man lämpligen även isolringen där. Då får man nytta av den tunga stommens värmetröghet. Man kan även ha synligt timmer på insidan. Timmerstommen blir varmare och torrare.

Jag har ett gammalt timmerhus som jag planerar att isolera utvändigt någon gång. Stommen är så pass dåligt isolerande att man kan lägga fuktspärr på utsidan om man isolerar rejält. Är den tät och man har mindre isolering klarar man sig utan fuktspärr.
 
D Daniel 109 skrev:
Blocksågat timmer är sågat på fyra sidor,(eller 6 om man är petig) så att det bildar ett block.

Om man har panel på utsidan har man lämpligen även isolringen där. Då får man nytta av den tunga stommens värmetröghet. Man kan även ha synligt timmer på insidan. Timmerstommen blir varmare och torrare.

Jag har ett gammalt timmerhus som jag planerar att isolera utvändigt någon gång. Stommen är så pass dåligt isolerande att man kan lägga fuktspärr på utsidan om man isolerar rejält. Är den tät och man har mindre isolering klarar man sig utan fuktspärr.
Inte vet jag i vilka trakter du har arbetat på timmerhusbyggen Daniel men både här och i Västerbotten talar vi om blockat timmer då det är sågat på två sidor. Det var alltså det jag menade med blockat..
 
Klippt ut en basic handbok om virkessågning.


Blocka
När man sågar upp stocken börjar man med att göra om den runda stocken till ett mer eller mindre fyrkantigt block. Sedan sågar man ut reglar och brädor ur det blocket. Blocket gör att man kan styra sågsnitten och få raka och exakta skär. Genom att gör blocket så att hörnen blir avrundade kan man få ut mer virke, men en del av virket får då vankant med bark.

Eventuellt använder man olika sågar för att blocka respektive såga upp blocket. Exempelvis kan det vara snabbare och enklare att blocka grovt timmer med en motorsågsbaserad såg, än en bandsåg, särskilt om det kan vara problem med föroreningar/sand/jord i barken.”

Det finns en hel del info om sågning om man söker på google. Jag har ingen erfarenhet av att bygga timmerhus, och begränsad erfarenhet av sågning.
Men det är rätt uppenbart var ordet kommer ifrån. Att blocka timmret är första steget när man sågar bort ytveden, det kallar man väl det för även om man bara glr halvs jobbet. Men blockat timmer är timmer sågat till fyrkantiga block.
 
Stödjer Heimlaga om blockat timmer. Med stockar som är raka på fyra sidor går det inte att bygga ett timmerhus som fungerar enligt tradition.
Timmerhus blir täta för att man hugger ur undersidan på stockarna efter markeringar så att den sluter någorlunda tätt mot den underliggande stocken.
Schematisk teckning av två timmerstockar med markerad urgröpning och texten "DREV" som visar tätningsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lägger man mossa som tätning när huset staplas upp. Tyngden av huset pressar ihop stockarna och efter en tid är det tätare än man kan tro. Jag vet hur verktygen man behöver ser ut. @heimlaga kan säkert säga vad de heter på Österbottniska.

Inget av detta fungerar med stockar som är släta på fyra sidor. Det finns något som heter värmetimmer, men det har inget med timmerhus att göra utom utseendet.

Lägger till att enligt det jag lärt mig så skall timret inte sågas. Sågade ytor suger vatten. Sidorna skall bilas med yxa. När man gör det skall stocken ligga upp och ner. Detta för att alla ev misshugg och ofullkomligheter skall vara riktade neråt så att vatten inte tränger in i skadorna.

Kunskapen om hur ett timmerhus skall byggas har raffinerats i årtusenden. Huvuddragen visste man om för 1200 år sedan. Det är därför som det finns timmerstommar här och där som är så gamla.

Mvh Findus
 
Jag har inte sagt att man ska ha blockat timmer. De som bygger med blockat timmer bearbetar det för att få lämplig anliggningsyta.

Begreppet kommer från sågverken, där betyder det att såga ut ett block ur stocken.
 
Begreppet är äldre än sågverksindustrin. När ordet används i timmerhussammanhang är det som @heimlaga säger.
Det går inte att bortse från sammanhanget när man läser ett ord.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.