J
Hejsan.

Vi har en tomt-bit som vi tar hand om hos kommunen, tomten ligger precis i anslutning till våran egna tomt. Vi har skrivit ett "utnyttjanderätt" av tomten så länge vi tar hand om den och klipper gräset osv.

Våran "väg" till huset går på denna delen också.

Vi har länge funderat på att höra om vi kan köpa upp tomten från kommunen, eftersom vi redan tar hand om den, och vi ser den som mer eller mindre våran. Även våra grannar tror det är våran tomt.

Vågar man väcka björnen som sover tänker jag? Tänk om de "glömt bort" den biten och när jag väcker frågan så säger de att just de, den plätten har vi ja men där kan vi bygga en sopstation ju. Eller liknande...

Samt vad skulle det kunna kosta? Jag tror tomten är på ca 500 kvm som vi vill ha. Själva plätten sträcker sig över mer area, men just den som är framför vårat hus är ca 500-600 typ.

Hur kan vi göra?... Eller ska vi skippa ens fråga?,,,
 
harry73
Den behöver troligtvis styckas av. Det kostar minst 30 tkr
Vad ett rimligt markpris är beror på var i landet det är. Kanske 100tkr?
 
J
Kan de neka? Och kan de bryta vårat avtal ?
 
Finns detaljplan? Vad säger den om ändamål på markbiten och er fastighet? Finns fastighetsindelningsbestämmelser (tomtindelning/fastighetsplan) som bestämmer fastighetsgränser? Allt påverkar möjligheten att köpa marken.

Om det skulle vara möjligt att fastighetsbilda enligt planbestämmelserna och kommunen går med på att sälja så påverkas priset också av ev. planbestämmelser. Finns det byggrätt på marken? Kan den utgöra en egen fastighet?

Marktaxeringsvärdet på er fastighet kan ge en fingervisning om pris. Mycket som påverkar dock. Många om och men.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
J
Ja men låt oss säga att vi väcker denna björnen och börja fråga om vi får. kan de ta bort våran utnyttjande rätt?

Hur vet jag om det finns byggrätt på en kommunplätt?

Detaljplanen skrevs på 70-talet och det var sagt att det skulle vara en lekplats där, men lekplatsen byggdes blir lite längre bort på en annan plätt. Så då fixade föredetta ägarna till och ett utnyttjande rätt skrevs på plätten.
 
harry73
Jag tror att du inte kan köpa markbiten. I detaljplanen står det att det är grönyta, och då får det inte bli tomtmark.
Lantmäteriet kan inte stycka av biten eftersom det inte blir en lämplig fastighet. Och ni kan inte heller utöka er fastighet med den biten eftersom det strider mot detaljplanen
 
K
Vi har en liknande situation och när vi inte fick köpa tomten frågade jag om det var ok att plantera lite buskar och träd på den så att det inte bara var gräsmatta. Men det var nej på det.. Rätt trist egentligen. Lät det bli en äng förra sommaren utan att någon klagade, men inför vintern klippte vi det kort igen.
 
Eftersom det ligger bostadshus i direkt anslutning till den bit mark som diskuteras så är det svårt att ha den till ex återvinningsstation eller liknande. Det lämpligaste med marken är ju (utan att veta hur det faktiskt ser ut) att låta den vara grönområde/natur eller att göra om detaljplanen till bostadsändamål (tomtmark med en given byggrätt). Har svårt att tro att er kommun kommer krångla med er eftersom ni har väganslutning över marken. Det smidigaste vore ju solklart att låta er köpa loss den. Däremot har ni givetvis ingen byggrätt förrän detaljplanen ev ändras. Som någon skrev så är det inte möjligt att ”slå på biten på er fastighet” utan det blir en egen som ni äger separat om ni kan/får köpa den innan planändring. Det vettigaste är att ni diskuterar planändring med kommunen och att ni vill köpa marken, givetvis kommer ni att få stå för fiolerna om kommunen nappar på er ide. Sedan kanske inte kommunen har tid att ändra planen men då kan ni ta fram handlingarna själva genom att anlita en ”egen” planförfattare. Allt kostar ju pengar och som skrivet så ska även Lantmäteriet ha sin del av kakan.
 
J Jessica Lundgren skrev:
Hur vet jag om det finns byggrätt på en kommunplätt?
Det framgår av detaljplanen.
J Jessica Lundgren skrev:
Detaljplanen skrevs på 70-talet och det var sagt att det skulle vara en lekplats där, men lekplatsen byggdes blir lite längre bort på en annan plätt. Så då fixade föredetta ägarna till och ett utnyttjande rätt skrevs på plätten.
Frågan är då vilket ändamål det är på marken där lekplatsen var tänkt (den biten ni är intresserade av)? Är det allmänt ändamål, t.ex. grönområde, kan ni inte köpa marken annat än med en detaljplaneändring. Är det mark för enskilt bebyggande, t.ex. bostadsändamål, där lekplatsen var tänkt att ligga så kanske det finns en möjlighet. Har ni någon gemensamhetsanläggning i området för vägar, grönytor etc.? Om inte skulle jag gissa att markbiten för tänkt lekplats är allmän plats. Lättast är att kontrollera detaljplanen.

Är "utnyttjanderätten" ett nyttjanderättsavtal så beror det på hur det är utformat ang. uppsägning. Ett nyttjanderättsavtal är knutet till personer som "förmån". Har ni skrivit ett eget avtal sedan ni tillträde fastigheten? Du nämnde nämligen att föregående ägare ordnade rätten.
 
Om den lilla markbiten utanför er tomt är planlagd som allmän platsmark (ex park eller natur) så får kommunen varken sälja eller upplåta (mer än tillfälligt) marken. Risken om du kontaktar kommunen kan vara att någon upptäcker att så är fallet, och att ert arrende avslutas. Det framgår i detaljplan om det handlar om kvartersmark eller allmän platsmark.

Är det däremot kvartersmark så finns det inga PBL-relaterade hinder för kommunen att sälja eller upplåta marken (förutsatt att de inte har andra planer).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
Hej!

Nu drar jag upp detta lite igen... då jag fortfarande är lite intresserad. :) När jag kollar på det området som vi vill köpa så är det orange på denna kartan, vad menas med det? ÄR det grönområde eller är det något annat? Bilden är från lantmäteriet.

Mvh
 
  • Karta från Lantmäteriet som visar ett område med orange mark och flera bruntonade byggnader, numrerade tomter och blåa linjer som kan vara vattendrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl tomtmark? Sedan kan det finnas överblivna strimmor och hörn mellan de faktiska fastighetsgränserna.
 
J
Glömde tillägga, när jag inspekterade marken, så fick jag upp ett "mark nummer", alltså för exempel: Blabla 12:1.
 
Jämför med tomtkartan på Hitta.se, hur ser det ut där? De är inte exakta, men man ser vad det finns för olika tomter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.