Vi har beställt ett elementgarage från Lövångers bygg och ska nu börja montera det. I bruksanvisningen står att man ska montera syllen så att den sticker ut 250 mm utanför grunden. Varför? Vi har gjuten platta med ett lager 150 mm lecablock. Jag pratade med försäljaren om vårt val av grund, frågade vilken dimension det skulle vara på blocken, han sa 150 och att vi ska följa monteringsanvisningen. Syllen är 145 mm vilket innebär att vi får 3 cm block som sticker ut på insidan innanför elementen. Fattar inte riktigt varför det ska vara så.
 
Fick du någon ordning på varför det skulle vara så? :)
 
Jag öppnade montering instruktionen från lövångers. Syllen ska fästas så att den sticker ut 25mm, en nolla för mycket helt enkelt.

Vad ska du ha på innerväggarna? Jag hade på insidan av väggblocken satt fuktspärr och sedan reglat på med 45x45 liggande reglar cc 600 för att dra elen i det skiktet och sedan OSB och gips på det.

Alternativet är att sätta OSB och gips direkt på insidan (11+13=24mm)
 
N NoOne2k skrev:
Jag öppnade montering instruktionen från lövångers. Syllen ska fästas så att den sticker ut 25mm, en nolla för mycket helt enkelt.

Vad ska du ha på innerväggarna? Jag hade på insidan av väggblocken satt fuktspärr och sedan reglat på med 45x45 liggande reglar cc 600 för att dra elen i det skiktet och sedan OSB och gips på det.

Alternativet är att sätta OSB och gips direkt på insidan (11+13=24mm)
Hehe ja, jag menade självklart 25. Det blir då en lucka på 3 cm. Vi har tänkt följa anvisningen gällande isolering och sen OSB + gips.
 
P pessika skrev:
Fick du någon ordning på varför det skulle vara så? :)
Nej, vi monterade syllen enligt anvisning och ska idag börja montera väggelementen, så det återstår att se vad det blir av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.