ACME skrev:
Enda gången en gipsskiva sågas är om t.ex. ett dörr/fönsterhål ska tas upp i en del av skivan -då sågas det korta snittet och det långa tas med gipsvinkel + kniv.
Håller med till punkt och pricka.
 
Jag har för mig att min Gyproc kantskärare gick lös på ca 700:- inkl. moms.
 
Ja, det beror ju på hur mycket man gipsar, och hur mycket prylbög man är.
Den är onekligen bra när man ska ha en remsa på 10 cm eller mindre, alt kapa bort 10 cm eller mindre från en skiva.
Två vassa rullar som rullar på vardera sida om skivan och skär därmed från båda hållen samtidigt, vilket resulterar i en brottyta som nästan är som fabriksskuret.

Jag ångrar inte att jag köpte den.
 
ACME skrev:
Ja, det beror ju på hur mycket man gipsar, och hur mycket prylbög man är.
Den är onekligen bra när man ska ha en remsa på 10 cm eller mindre, alt kapa bort 10 cm eller mindre från en skiva.
...och det tycker jag allt man gör rätt ofta..

Varje gång man skall sätta innerhörn blir det ju till att skära av kanten på skivan så hörnet blir bra.
 
Ritsa och knäcka ger en sned kant. Drar kanten utåt måste du trimma med sandpapper, Surform, eller med mattkniven. Bäää. Går den inåt kommer förr eller senare en skruv för nära det trasiga baksidespapperet och knäcker ur en bit av gipsen. Det går alltid att spackla, men det är sånt här som kallas klockrent fuskbygge. En kantskärare har jag inte provat, men den har troligen skär både bak och fram. Då går det bra, så länge den räcker till. Men jag fortsätter givetvis att såga med min gamla sticksåg, då blir det verkligen bra.
 
"klockrent fuskbygge"... att skära gipsen..

Det måste vara en av de dummaste kommentarerna jag läst på detta forum hittills....
 
star_daddy skrev:
Ritsa och knäcka ger en sned kant.
Kanten blir sned om man skär snett.
Med linjalen blir det sällan den effekten och snitten blir raka åt alla håll.
 
Man sågar inte gärna gips, man skär med kniven, eller med gipsskärare som sagts.
Med kniven så använder man en surform sen och sen en gipshyvel eller kniven så att man fasar kanten för spacklet. Det är inget fusk att göra så utan snarare så man faktiskt gör, sen är det en milsvid skillnad på resultat om man gjort det två eller 2000 gånger.

Skall vi sen vara riktigt jäkla noga så spacklar man inte djupa skador i gips utan de skall gipsas igen för gips sjunker inte och spricker inte såsom spackel gör.

/Kent som hatar gipsning för det är så jäkla tradigt

 
Har jag missat ngt eller? Varför går det inte att bara mäta och sen lägga rätskivan vid strecket och sen varva upp Festoolen? Blir oftast helt vansinnigt snygga och skottraka snitt. Vad är problemet?
 
Det ger perfekta snitt att såga gips men hur många har dammsugare kopplad? *host*
Sen är frågan hur perfekta snitt man behöver? Det kommer liksom en remsa på ändå och spackel sen så de där perfekta snitten är lite överdrivna om man ligger på 1-3 mm's tolerans. Man skall ju lämna ett bra jobb som går att spackla på.
/Kent
 
Alltså, jag är ju tveksam till att folk som förespråkar sågning av gips verkligen har provat båda metoderna..???

Jag skär (givetvis) ALLTID gipsen, så länge kanterna inte behöver fasas p.g.a hörn som inte är 90 grader eller anslutning tak/vägg vid vinklade tak..

Enda gången man sågar i gips utöver ovanstående är som jag tror det var ACME skrev, när man behöver göra två snitt i skivan - i vinkel mot varandra..

Det finns ju inget som dammar mer att såga i än gips.. Och snitten när man skär blir ju så gott som perfekta - herregud - det skall ju trots allt på remsa och spackel på skarvarna och en millimeter skall väl målaren kunna klara av att fixa.. Skulle det bli lite skägg kvar är det bara att dra av det med surformen ..
 
sågade också i gips då jag var barn... sen lärde jag mig hantera mitt favvo verktyg för hantering av gipsskivor... ;)

brytbladskniv...

sen styx, lite onödig kommentar... sånt skapar bara osämja och driver folk från forumet :-/

(säger dock inte att det du skrev var fel, men känns lite stötigt)
 
sorry - i stridens hetta du vet ;) och sedan vill jag inte editera bort det - det blir så jobbigt att läsa trådar där inlägg editeras åt alla håll och kanter..

Dessutom känner man ju att man vill försvara bruket av kniv i samband med gips. Det är inte bara andra hantverkare utan även lekmän (och potentiella kunder) som läser här och då är det inte så kul att behöva stå på bygget och försvara kniven när "de har hört att det är byggfusk att inte såga gipsen"..
Därav den lite hårda kommentaren...
 
Snickarboden skrev:
Det ger perfekta snitt att såga gips men hur många har dammsugare kopplad? *host*
Sen är frågan hur perfekta snitt man behöver? Det kommer liksom en remsa på ändå och spackel sen så de där perfekta snitten är lite överdrivna om man ligger på 1-3 mm's tolerans. Man skall ju lämna ett bra jobb som går att spackla på.
/Kent
Visst sågar man inte gips, men andra skivmaterial,rågan ibörjan av tråden gällde ju kapning av skivmaterial mm, då undrar jag fortfarande varför man inte bara kan mäta upp, lägga på rätskivan och varva upp Festoolen på en mdf eller spånskiva? Förstår fortfarande inte vad problemet är? Mäter ni fel eller? Hur kan man mäta fel? Med rätskivan lägger man den ju kant i kant med strecket du ska såga efter?
 
Nej men denna spinnoff på tråden gällde just hur man förändrar storleken på just gips.
Därmed faller det andra. Och ja jag m fl är med Festo frälsta och kan t o m mäta.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.