Hej!!

Frånluftsfläkten suger luft ifrån fel ställe, ifrån imkanalen!

Detta leder till ett besvärligt sus.

Vad kan man göra för att förhindra detta?

Tack så mycket för svar
:strong::strong::strong:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ett kallrasspjäll borde väl lösa problemet?
[länk]
Tack!!!!!

Jag tror att jag också behöver en transformator för att sänka volten till kanske 30V.

Denna transformator använder jag idag på lägsta hastigheten men även där är styrkan för hög, fläkten vi valt är för stark helt enkelt.
https://www.soliduct.se/tyristor-vrs-10u/p-1256.htm
 
Fulkemisten
Var sitter fläkten? Var sitter imkanalen? Var har du tilluft? Kan du göra en enkel skiss?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hej!

Det gick tydligen att sänka hastigheten till nästan 0 på fläkten, men det blir för svagt.

Går den i rätt hastighet så susar det i imkanalen.

Tror jag får sätta någon typ av kallrasspjäll, vad tror ni?

Tack!:strong::strong::strong::strong:
 
  • Ritning av ventilationssystem med imkanal, tilluft och frånluftritningar markerade i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
swealp swealp skrev:
Hej!
Tror jag får sätta någon typ av kallrasspjäll, vad tror ni?
Svar, ja. Ett kallrasspjäll är en backventil som är avsett just för detta ändamål. Du kommer kunna köra fläkten på full spätta men i så fall med risk för att det susar i frånluften istället ;). Om du har spirorör upp på vinden och sedan slang mellan rör och fläkt så är det lämpligt att sätta spjället i den skarven.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Svar, ja. Ett kallrasspjäll är en backventil som är avsett just för detta ändamål. Du kommer kunna köra fläkten på full spätta men i så fall med risk för att det susar i frånluften istället ;). Om du har spirorör upp på vinden och sedan slang mellan rör och fläkt så är det lämpligt att sätta spjället i den skarven.
Det är så inbyggt allting, tror ingen i familjen går med på att riva ner allt vi kämpat med.

Kan man inte sätta den direkt efter köksfläkten? :confused:

mvh
 
En imkanal (spirorören & flexslangen) samt fläkten ska rengöras regelbundet, det åligger fastighetsägaren att göra det, så att bygga in det så att det inte går är inte lämpligt.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Fulkemisten
swealp swealp skrev:
Kan man inte sätta den direkt efter köksfläkten? :confused:
Det borde man kunna göra rent funktionstekniskt. Däremot är det väl precis som @Demmpa (som kan ämnet) säger direkt olämpligt att bygga in imkanaler...
Ofta drar man ju sig för att riva grejor man byggt. Jag tycker dock alltid att jag själv i alla fall blir mer nöjd om jag gör om och gör rätt. Det där lilla river du, inspekterar och planerar samt åker och handlar på en halvdag. Nästa halvdag bygger du och åker till tippen.
Rätt så värt det för att både bli av med sus i rören och sova gott om natten, för att inte tala om att slippa riva i panik då det är dags för rengöring. Eller?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
De flesta/alla spisfläktar har ett integrerat kallrasspjäll, så något extra borde inte behövas.

Vad gör det förresten att det sugs in lite luft från imkanalen?
Ställ sovrumsdörrarna lite på glänt så tas luften därifrån i stället.
För ni har väl tilluft-ventiler i sov- och vardagsrum?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En imkanal (spirorören & flexslangen) samt fläkten ska rengöras regelbundet, det åligger fastighetsägaren att göra det, så att bygga in det så att det inte går är inte lämpligt.
Det går men är väldigt bökigt, måste flytta ner alla köksskåp tror jag ifall man inte gör det ifrån ovan spisen direkt.


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De flesta/alla spisfläktar har ett integrerat kallrasspjäll, så något extra borde inte behövas.

Vad gör det förresten att det sugs in lite luft från imkanalen?
Ställ sovrumsdörrarna lite på glänt så tas luften därifrån i stället.
För ni har väl tilluft-ventiler i sov- och vardagsrum?
Du har rätt, det fanns redan ett kallrasspjäll.
Ifall du tittar ritningen ovan så ser du att det är ett litet attefallshus. Sängloft.

Tack!!
 
Ett liten varning dem flesta fläktar kan bara gå som lägst på 100V, kör du den på 30V finns risk att den stannar och löser ut.
Vad har du för frånluftsfläkt och vilket luftflöde.
Vad har du för friskluftsventiler? Har du bara två stycken sådana i fönsterkarmen kan det vara för lite, bättre sätta en ny friskluftventil i väggen.
 
Enligt diagrammet för fläkten skall den fungera ner till 60V och då ge cirka 15 l/s vilket dina två frisklutfsventiler borde klara av.
Och 15 l/s är nog det lägsta frånluftsflödet du bör ha för att inte få fuktproblem eller må dåligt i huset.

Har du testat att justera min-skruven på Tyristor (sitter under vredet)?
Har du en spänningsmätare kan du mäta spänningen till fläkten så denna blir 60V vid min.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Enligt diagrammet för fläkten skall den fungera ner till 60V och då ge cirka 15 l/s vilket dina två frisklutfsventiler borde klara av.
Och 15 l/s är nog det lägsta frånluftsflödet du bör ha för att inte få fuktproblem eller må dåligt i huset.

Har du testat att justera min-skruven på Tyristor (sitter under vredet)?
Har du en spänningsmätare kan du mäta spänningen till fläkten så denna blir 60V vid min.
Tack för påminnelsen! Jag ska göra det, men inte hunnit ta det med vår elektriker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.