Jag vill bryta en sladd till en lampa med en 1-pol utanpåliggande brytare. Undrar om detta (se bild) är korrekt kopplat.
 
  • Hand som håller en 1-polig utanpåliggande brytare med två anslutna kablar, en fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent elektriskt ser det korrekt ut.
Dock är det fel typ av kabel du använder.
Är det en flyttbar lampa du ska koppla in en strömbrytare till så finns det sladdströmställare som ska användas.
Nu kommer kablarna att hänga och slänga utan dragavlastningen. Riktigt sunkigt hempul.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha en likt denna om det finns då jag tänkt att tända lysrör under arbetsbänk och de har en specialkoppling in i lysrörsamaturen. Kommer inte att flytta dessa lysrör.

Dragavlastat med ett buntband, visst är det fulmeck...
 
  • Hand håller en elströmbrytare kopplad till sladdar med dragavlastning fixerad med buntband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men finns det ingen utanpåliggande brytare som funkar med vanlig lampsladd?
 
Då är det bättre att sätta en vanlig sladdströmbrytare och fästa den med dubbelhäftande tejp i vägg eller under överskåpen. Lampsladd till en fast brytare är inte vare sig snyggt eller bra.
 
Ett alternativ kan vara att använda någon fjärrströmbrytare, ex. Nexa-grejor. Då kan du montera en väggsändare på önskad plats utan att ta hänsyn till kabeldragning.
Materialkostnad ca 300 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.