Jag har en vanlig villa på landet som dock kom med 4.3 ha mark och därför är klassad som lantbruksfastighet och inte småhus.

Har mitt nuvarande bolån hos Nordea men vill byta, testade SBAB men de visade sig inte ha bolån för min typ av fastighet.

Så har någon tips på banker med ok ränta som belånar även min typ av fastighet? Annars får jag väl sätta mig och maila dem alla :D
 
C
Landshypotek (Handelsbanken), SEB och Swedbank belånar lantbruk. Även Danske Bank och Länsförsäkringar Bank har jag för mig. Räntan brukar vara samma som bolån. Däremot slipper du amorteringskravet och belåningstak.
 
Om du lägger både banklån och försäkring hos LF, kan du få guldkundsavtal.
 
Tack för svaren! Landshypotek mailade jag faktiskt imorse, de verkar lovande. Och har mina försäkringar i LF så ska ta och kontakta dem också.

För övrigt kan ju det parti som driver frågan att ett småhus kan vara ett småhus oavsett tomtstorlek få min röst i höst, förstår inte riktigt varför staten ska lägga sig i hur stor en tomt får vara...förstår att taxeringskoden är bra för de som driver lantbruk, men de som inte gör det borde få kunna omtaxera sig. Går ju dessutom inte direkt att bedriva lantbruk på futtiga 4 ha....
 
C
komakino komakino skrev:
För övrigt kan ju det parti som driver frågan att ett småhus kan vara ett småhus oavsett tomtstorlek få min röst i höst, förstår inte riktigt varför staten ska lägga sig i hur stor en tomt får vara...förstår att taxeringskoden är bra för de som driver lantbruk, men de som inte gör det borde få kunna omtaxera sig. Går ju dessutom inte direkt att bedriva lantbruk på futtiga 4 ha....
Faktum är att reglerna ändrades -91 för att möjliggöra bostadsfastigheter ända upp till 10 ha. Taxeringen styrs dock av en 2 ha-regel, så en bostadsfastighet över 2 ha taxeras ändå som lantbruk. Det har föreslagits att den gränsen skall höjas till 5 ha. Förmodligen inte särskilt kontroversiellt. Problemet är väl att det kanske skulle behövas ett överlapp för de som faktiskt bedriver minilantbruk. Och att det är förhållandevis få fastigheter som berörs.
 
  • Gilla
komakino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.