Vi skulle vilja bredda våran uppfart men bredvid den är det ett litet berg, samma nivå som den andra marken.
Hur gör man för att anlägga uppfart på befintlig sten?
 
Spränga eller spräcka bort det som är för högt, hur stor area gäller det?
 
Ca. 4x4 m.
Som det är nu så är berget i stort sett plant med den existerande uppfarten, några cm lägre kanske.
Jag funderar mest på vad man måste göra för att anlägga grus på berget; vill ju att båda sidorna ska se likadana ut.
 
Ingen som kan hjälpa mig med hur man gör en uppfart på ett berg?
På vissa delar är det inget berg så där kan vi gräva ut för att sedan fylla igen med de underlag som krävs för en uppfart.
Men vad gör vi där det är berg, blir det ok om vi lägger en fiberduk på berget och sen ca 10cm tjockt, hårt packat bärlager av bergkross med en grovlek av exempelvis 0-32mm. Ovanpå bärlagret har vi den synliga grusytan som är ca 5 cm tjockt?
 
R
Kommer inte att fungera med något på berget , allt kommer att åka kana eller rulla
bort , fyll upp grus så det blir jäms med kanten på berget och gilla läget
 
Har inte tagit bort all jord som ligger på berget än så vet inte exakt hur lågt det är, i gämförelse med marken, jag gissade på 15cm. Om det skulle visa sig vara 30cm lägre än den slutliga höjden, kommer det inte fungera då heller? På något sätt måste det ju gå att lösa för man ser ju många uppfarter på bergsknallar.
 
R
F Erica Wyse skrev:
Har inte tagit bort all jord som ligger på berget än så vet inte exakt hur lågt det är, i gämförelse med marken, jag gissade på 15cm. Om det skulle visa sig vara 30cm lägre än den slutliga höjden, kommer det inte fungera då heller? På något sätt måste det ju gå att lösa för man ser ju många uppfarter på bergsknallar.
Kan mycket väl fungera, men att bedömma det utan bild....
Sen beror det också på om berget är slätt eller är ojämt.
 
R
Det måste finnas ett djup för att massorna ska ligga kvar , direkt på berg och lite tunt
så flyttar det på sig i sidled Finns det ca 10-15 cm jord kan det gå att lägga massor direkt
på jorden , kommer att trycka ner lite och få fylla på ,
Det med matta har man när det inte finns en bra botten under (( 40-50 lera/sand ) som ska
bära ett bärlager , nu är det berg och stumt
Då får kolla upp det och återkomma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.