P
Har ju larm och kameror som är internetberoende så det vill man ju inte stänga av. Fläkten hade jag kunnat stänga av. Golvvärmen i källaren finns det ju de som säger att man inte bör stänga av p.g.a fuktvandring.
 
8,3 kWh per dygn under juni.
8,6 kWh per dygn under juli.
Och vi (och katterna och hönsen) har bott här hela tiden, och kyl, frys, FTX och varmvattenberedare går naturligtvis.
Att det blev högre i juli måste har berott på att vi körde L/L-värmepumpen på kylning väldigt mycket då.
 
Jag ligger på ca 23 kWh per dygn när vi inte varit hemma. 156kvm plus 40kvm källare.
Bvp, 4kvm elgolvvärme, nya kyl o frys men en icke snål vinkyl. Avfuktare. Det jag tror som drar el hos oss är servern som står och snurrar 24/7.
 
Ligger på ca 23 kWh/dygn nu under sommaren när vi är hemma förbrukar varmvatten men uppvärmning inte behövs. Elvarmvattenberedare, handukstork igång, kyl och frys på övertid, gott om apparater på stand by.
 
fgo fgo skrev:
Jag ligger på ca 23 kWh per dygn när vi inte varit hemma.
U Urban J A skrev:
Ligger på ca 23 kWh/dygn nu under sommaren när vi är hemma förbrukar varmvatten men uppvärmning inte behövs.
Ni bor alltså lite längre norr ut, men hur kan ni göra av med tre gånger så mycket el som vi
(som visserligen bara har 110 kvm + hönshus).
 
Det är väl en typisk tråd där alla kan få ett svar att vara nöjd med.

"Ja det är fullt normalt att huset drar 20 kWh per dygn när det står tomt på sommaren."

Eller om man hellre vill:
"Det finns stor potential att spara el om huset drar så mycket som 20 kWh per dygn när det står tomt på sommaren."

Det ena utesluter inte det andra.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
K
Vårt hus har dragit strax under 10 kWh/dygn nu under sommaren, ingen värme på, strömmen har främst gått till kyl/frys, varmvatten och belysning(!), 4 personer, 105 m2. En router aktiv, FTX med sommarkyla.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ni bor alltså lite längre norr ut, men hur kan ni göra av med tre gånger så mycket el som vi
(som visserligen bara har 110 kvm + hönshus).
Jag älskar att göra av med el!
Nejdå jag skojade naturligtvis.
Vi har en hel del saker som står och går helt enkelt.
Server, förstärkare, flera CP för GV, frånluftsfläkt, Belysning, några rpi, kaffemaskin osv. Men jag ska ta med min 100koll runt i huset och kolla. Det är nog mer än man anar på vissa ställen.
Det jag tror drar en del är bvp när den legionellakör någon gång om dagen.
 
P
Legionella kör min var 14e dag
 
fgo fgo skrev:
Jag älskar att göra av med el!
Nejdå jag skojade naturligtvis.
OK, det är ju ett personligt val vad man vill lägga pengar på.
Men vad är CP, GV, rpi egentligen?
Förkortningar jag inte känner till.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, det är ju ett personligt val vad man vill lägga pengar på.
Men vad är CP, GV, rpi egentligen?
Förkortningar jag inte känner till.
CirkulationsPump
GolvVärme
RaspberryPi
 
P Peter_K skrev:
Legionella kör min var 14e dag
Härligt. Min kör var fjärde körning har jag för mig.
 
fgo fgo skrev:
CirkulationsPump, GolvVärme, RaspberryPi
OK, snabbt och bra svar, Tack!
Men varför kör man cirkulationspump och golvvärme nu mitt i sommaren?

Raspberry känner jag inte till, trots att jag är en gammal internationell IT-chef :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Får väl skylla på att jag är lite slö, skulle gott kunna koppla den med lite styrning.

https://www.raspberrypi.org/
Underbar liten pryl. Den drar inte så mycket ström typ 10 W styck. Det är nog sakerna dessa används till som drar en del.
 
Vi har frånluftvärmepumpen avstängd dagtid, även CP för GV, laddar VV på natten för att dra in lite svalare luft..men denna sommar har det varit för varmt ute även på natten, men 20-23kwh/dygn låter mycket, vi låg före solcellerna på 5-6kwh/dygn, nu ca 3kwh/dygn om vi är hemma..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.