Har sökt mig blå och gul efter ett infällt jordat vägguttag med inbyggd brytare. Det är ju vanligt i t ex Danmark och Storbritannien, men verkar övh inte finnas i Sverige. Varför? Jag vill kunna bryta strömmen till uttaget i köket där brödrosten och vattenkokaren är anslutna. Brytarna i såna apparater är ju av notoriskt usel kvalitet och utgör ofta en potentiell brandrisk.

Hittills har jag använt den här stickproppen https://www.clasohlson.com/se/Stickpropp-med-strömbrytare/36-1047 med inbyggd brytare från CO. En lysande idé, men efter två sönderbrända stickproppar inser jag att kvaliteten är undermålig och proppen förmodligen farlig att använda i längden.

Schneider har en liknande stickpropp. Kostar "bara" 500 kr:worried:. Sedan finns det ett par olika utanpåliggande med brytare, som man stoppar i vägguttaget och sedan ansluter apparatens stickpropp till. Klumpiga, fula och blockerar uttag 2 i ett dubbeluttag.

Finns det verkligen inget annat? Kanske i Danmark? Någon som har tips på dansk webbutik?
 
Danskarnas uttag/brytare tycker jag är "smäckiga". Dessutom har dom ett annat utseende på jordade kontakter/uttag än de svenska.

Jag har själv satt en korttidstimer som bryter spänningen till kaffebryggare och mikro.
Nya kaffebryggare ska numera ha en inbyggd timer för automatiskt avstängning.
 
Tack Thomas för tipset. Ska kolla i Tyskland.
Daniel: Nja, inte direkt en timer. Dyr, bara enkeluttag verkar det som, och tål bara 1840 W. Min vattenkokare är på nästan 3 kW.
 
Det finns många uttag med brytare i Tyskland. OK utseende, bra priser. Men jag blir så frustrerad... det verkar inte existera dubbeluttag i Tyskland?! Dvs två vanliga jordade uttag i en dosa. Jag behöver ett infällt dubbeluttag med em brytare för varje uttag. Men det kanske jag får drömma om.:cry:

Är f ö de tyska jorduttagen identiska med de vi har i Sverige?
 
Kan inte du sätta en brytare ovanför uttaget då är du bombsäker på att det kommer att fungera i många år.
 
brytare ovanför uttaget: Som jag skrev så behöver jag en brytgare per uttag. Och montera ovanför uttaget... hur ska det gå till och se ut med ett infällt uttag...
 
C cosmic skrev:
brytare ovanför uttaget: Som jag skrev så behöver jag en brytgare per uttag. Och montera ovanför uttaget... hur ska det gå till och se ut med ett infällt uttag...
Jo, du fäller in brytaren med en rotdosa och sätter dubbel ram för båda, snyggt och prydligt.
 
C cosmic skrev:
Det finns många uttag med brytare i Tyskland. OK utseende, bra priser. Men jag blir så frustrerad... det verkar inte existera dubbeluttag i Tyskland?! Dvs två vanliga jordade uttag i en dosa. Jag behöver ett infällt dubbeluttag med em brytare för varje uttag. Men det kanske jag får drömma om.:cry:

Är f ö de tyska jorduttagen identiska med de vi har i Sverige?
Nej, dubbeluttag i en dosa används inte i Tyskland. Vill man ha fler apparater på samma ställer använder man täckramar för 2, 3, eller 4 apparater. Dosorna klickas ihop till korrekt avstånd.
Jordade uttag i Tyskland är samma som här. Jag brukar skicka efter GIRA-produkter i Tyskland. Finns en läcker dosradio, perfekt för badrummet.
 
Då är det lite kört. Jag har också hittat 2-3 olika stickproppar med brytare. Alla lider av samma fel: proppen blockerar det andra uttaget. Dubbelkört.
Annan kreativ lösning? Montera en dubbelbrytare och göra en fast installation genom att dra in de båda kablarna? javisst ja - hur *** ska de komma in genom väggen:oops:
 
R
Blir svårt att fräsa in en s,k, rotdosa eller annan dosa , då rör för det mesta kommer uppifrån ( ett rör )
i bland går det ett upp och ett ner eller för vägguttag två rör upp eller ner
 
Till slut blev det samma stickpropp från Classe med inbyggd brytare som jag använt tidigare, men som inte har hållit mer än 2-3 år. https://www.clasohlson.com/se/Stickpropp-med-strömbrytare/36-1047.
Jag har helt enkelt inte hittat varken dubbeluttag med brytare, eller någon bättre typ av stickpropp med brytare som inte blockerar uttag 2 i det jordade dubbeluttaget (Eljo) varken i Sverige eller Tyskland.

Möjligtvis finns det dubbeluttag av andra fabrikat med längre avstånd mellan de båda uttagen, men det har jag inte forskat i.

Jag får helt enkelt skruva upp stickproppen en gång i halvåret och kolla att den sköter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.