Jag har motsvarande den lösningen, men med vanliga masonitskivor och en smal luftspalt bakom genom att skivorna är ca 5mm för långa för att passa perfekt mellan takbjälkarna - det fungerar kalasbra. Nu har jag iofs takfotsventilation också, så den lösningen är i mitt fall till för att skilja värmen underifrån från kalluften utifrån.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har motsvarande den lösningen, men med vanliga masonitskivor och en smal luftspalt bakom genom att skivorna är ca 5mm för långa för att passa perfekt mellan takbjälkarna - det fungerar kalasbra. Nu har jag iofs takfotsventilation också, så den lösningen är i mitt fall till för att skilja värmen underifrån från kalluften utifrån.
Okej Det hade kanske funkat i mitt fall med.behövs det alltid takfotsventilation när man sätter upp en sådan skiva eller kan det funka ändå?
Du har ingen bild på det du har gjort. :)
?
 
Pratade med en erfaren snickare idag om mitt problem han tyckte jag skulle sätta dit sådana där ventilationshuvar i varje fack. Dessa sätts ganska enkelt fast under tegelpannorna. Sedan så klart gör jag en luftspalt på vinden . Nu har jag en idé som låter rimlig som jag tror jag ska köra på. Vad tycker ni?
 
  • Svart takventil mögelstopp för ventilation under tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har samma längs med ytterväggarna. Kom när vi tog ned taklisterna för att göra om. Vi har paneltak och det blev en springa till vinden. Jag tror också att varm luft (som kan bära mer fukt) kommer upp på vinden och kondenserar på det kalla taket. Värst blir det där cirkulationen är som sämst. Vi behandlade med mögelfri och satte sånna du länkar till samt ventilation i takfoten.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
2 2hjul skrev:
Okej Det hade kanske funkat i mitt fall med.behövs det alltid takfotsventilation när man sätter upp en sådan skiva eller kan det funka ändå?
Du har ingen bild på det du har gjort. :)
?
Tyvärr inte, huset byggdes på det sättet -89 och jag har inte rört det. Har inget mögel på vinden i alla fall...
 
Kolla Bauhaus, tror dom kallare den luftspaltskiva
 
A
Fuktig luft inomhus kommer upp på kallvinden och träffar på råsponten och kondenserar. Fukten stannar på råsponten vid takfoten och mögel uppstår.

Det kan fungera att öka ventilationen på vinden men samtidigt kyler man också ner temperaturen på vinden och luften blir kallare och kan inte hålla lika mycket fukt. Det betyder att MER vatten kondenserar ut.

Om du har helt ny råspont och bara ventilation via två ventiler skulle jag föreslå:

- Boracol för att döda mögel
- Hitta och täta läckor från innemiljön
- Lösullsisolera med cellulosa
- sätt in sorbtionsavfuktare
- täta ventiler ut

Detta ska vara säkraste lösningen
 
mathiash77 skrev:
Fuktig luft inomhus kommer upp på kallvinden och träffar på råsponten och kondenserar. Fukten stannar på råsponten vid takfoten och mögel uppstår.

Det kan fungera att öka ventilationen på vinden men samtidigt kyler man också ner temperaturen på vinden och luften blir kallare och kan inte hålla lika mycket fukt. Det betyder att MER vatten kondenserar ut.

Om du har helt ny råspont och bara ventilation via två ventiler skulle jag föreslå:

- Boracol för att döda mögel
- Hitta och täta läckor från innemiljön
- Lösullsisolera med cellulosa
- sätt in sorbtionsavfuktare
- täta ventiler ut

Detta ska vara säkraste lösningen
Det är precis detta jag försökt säga men TS är mest inne på att öka ventilationen vilket kan medföra att ännu mera fukt dras in på vinden. De senaste åren är rekommendationen att bara ha minimal ventilation i gavlarna på vindar.
 
W witten skrev:
Det är precis detta jag försökt säga men TS är mest inne på att öka ventilationen vilket kan medföra att ännu mera fukt dras in på vinden. De senaste åren är rekommendationen att bara ha minimal ventilation i gavlarna på vindar.

Hmm ja de är så svårt att veta vad som är rätt och fel. Jag hade hoppas alla hade skrivit lika :rofl:. Ja men isåfall då om jag kör på eran teori., då ska jag typ ha igen alla springor jag ser och alla små hål ut, ha igen dom två ventilerna i gavlarna. Ingen luftspalt behövs då?
Jag är tacksam för alla svar jag får
 
R
2 2hjul skrev:
Hmm ja de är så svårt att veta vad som är rätt och fel. Jag hade hoppas alla hade skrivit lika :rofl:. Ja men isåfall då om jag kör på eran teori., då ska jag typ ha igen alla springor jag ser och alla små hål ut, ha igen dom två ventilerna i gavlarna. Ingen luftspalt behövs då?
Jag är tacksam för alla svar jag får
Läs
https://www.lfs-web.se/Vind.htm
 
2 2hjul skrev:
Hmm ja de är så svårt att veta vad som är rätt och fel. Jag hade hoppas alla hade skrivit lika :rofl:. Ja men isåfall då om jag kör på eran teori., då ska jag typ ha igen alla springor jag ser och alla små hål ut, ha igen dom två ventilerna i gavlarna. Ingen luftspalt behövs då?
Jag är tacksam för alla svar jag får
Så lätt är det inte att alla skriver lika :rofl: Absolut täta alla springor om de finns, de ska absolut inte vara där. Men sätt inte igen ventilerna i gavlarna! Isoleringen bör inte ligga an mot råsponten så sätt gärna dit vindavledare om det är så. Men jag tycker inte du ska göra lutfningshål ut i det fria i takfoten.
 
W witten skrev:
Så lätt är det inte att alla skriver lika :rofl: Absolut täta alla springor om de finns, de ska absolut inte vara där. Men sätt inte igen ventilerna i gavlarna! Isoleringen bör inte ligga an mot råsponten så sätt gärna dit vindavledare om det är så. Men jag tycker inte du ska göra lutfningshål ut i det fria i takfoten.
Där satt den(y) haha. Jag tänkte faktisk ändra min plan precis som du skrev nu. När man tänker efter låter det inte vettigt att borra massa hål i taket för att sätta dit sådana där huvar som kommer säkert ställa till det. Precis som du skrev så tänkte jag också att man kan ju sätta vindavledare där ändå så det inte ligger an precis mot isoleringen. Så kanske förhoppningsvis luften strömmar upp mot mer i mitten av taket och ventileras bort på så vis utan en massa ventiler utifrån Jag läste den där väldigt intressanta länken. Där stog det också att det var vanligt att det blev mögel efter takbyten då det är tätare papp. Och det är så det har blivit för mig.

Tack så mycket för alla tipps.
 
A
Mögeldrabbade träbjälkar på en vind som behöver behandling och sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick betala ca 30tkr för att en firma skulle:
- Mögelspruta hela vinden
- täta all takfotsventilation/hål utåt
- täta gavelhål
- installera avfuktare (avfuktare ingick)
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
[bild]

Jag fick betala ca 30tkr för att en firma skulle:
- Mögelspruta hela vinden
- täta all takfotsventilation/hål utåt
- täta gavelhål
- installera avfuktare (avfuktare ingick)
Okej. Ja det där såg ju lite värre ut än åt mig. Jag har nere vid takfoten. Det är som en rak linje runt om där det blivit svart. Ovan där har jag inte hittat något alls. Planen (just nu) är att först och främst ska jag köpa Boracol och se om jag får bort det svarta. Sen får jag väll täta alla springor jag ser. Vet ni om det finns någon speciell massa man kan trycka in och täta med ? Eller ska man ta plast under isoleringen?. Efter det tänkte jag köpa sådana där skivor som jag sätter upp och skiljer isoleringen från råsponten. Sen får jag ha koll på vinden om det fortsatt blir svart. Då får jag nog gå ytterligare något steg. Det är planen nu men den kan ju ändras igen
30tusen var ett okej pris tyckte jag. För att slippa greja med sånt tråkigt (y). Antar det funkar bra åt dig nu och det har inte blivit nå mer mögel.?
 
mathiash77 skrev:
[bild]

Jag fick betala ca 30tkr för att en firma skulle:
- Mögelspruta hela vinden
- täta all takfotsventilation/hål utåt
- täta gavelhål
- installera avfuktare (avfuktare ingick)
Kan inte låta bli... men jag tror bestämt att du blev grundlurad om firman mögelsprutade hela vinden ;)
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.