Renoverade övervåningen för 1 år sedan och hade en elektriker här för att montera LED spotlights i taket. Taket består av råspont och ovanför är vinden som är isolerad med kutterspån. Jag satte gips på råsponten. Elektrikern ville inte krypa i spånet så jag satte skyddskåpor och drog rör på vinden. Jag hade tänkt ta dosfräsen och såga rakt igenom gips+råspont och sedan sätta skyddskåpan ovanifrån. Han menade att spotlights inte får sättas genom råsponten p.g.a. brandrisk och att jag istället skulle såga upp ett hål i råsponten för skyddskåpan, montera den underifrån, sätta gips och sedan borra upp för spotlighten i gipsen. Alternativt kunde jag lägga gips ovan råsponten på vinden och på det sätta skyddskåpan, men jag vet inte om armarna på spotten då räcker igenom. Blev att jag gjorde som han sa, vilket blev mer jobb än att bara såga genom gips+råspont.

Detta har gäckat mig länge nu... man sätter ju spotlights i träpaneltak, utomhus genom trä i takfot m.m. så jag förstår inte varför råsponten inne skulle vara ett problem i detta fall?
 
Det borde inte vara några problem om det är LED-spottar som inte har någon standardsockel så att ljuskällan går att byta till en halogen t ex. Det finns ju till och med LED-spottar man får montera direkt mot isoleringen utan skyddspottan.
 
useless useless skrev:
Det borde inte vara några problem om det är LED-spottar som inte har någon standardsockel så att ljuskällan går att byta till en halogen t ex. Det finns ju till och med LED-spottar man får montera direkt mot isoleringen utan skyddspottan.
Det var ledspottar med integrerad lampa. Går inte att byta.
 
Vad står det i monteringsanvisningarna till spottarna?
 
Jag vet bara att det är väldigt förekommande med ledspottar på trätak. Har sett hur många som helst.
Hos mig finns det spottar i jacuzzi rummet som sitter i råspont. Har suttit där säkert i 15 år, om inte mer.
 
Det är tillverkarens anvisningar som gäller så du verkar rätt ute. Du bör kunna utgå ifrån den anvisning du hittat om du ser till att ha lite marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.