Behöver ett verktyg för småjobb. Just nu tex kapa ett litet stålrör 1 cm diameter i 8 delar. Sååå tröttsamt att såga för hand. Är Dremel ett bra alt? Och vilken variant ska man ha??? Är rätt pysslig o påhittig men lejer bort stora jobb. Hamnar ofta i att göra saker för hand men önskar ngt litet smidigt. Ofta önskar jag mer av precision än "brötmaskin", dvs ngt som gör fina snitt.
Borrskruvdragare har jag (Bosch blå mindre batteridriven modell) - perfekt i mina händer för inomhusprojekt. Liten o smidig men hållbar o bra kvalitet för det jag gör.
 
Du vill ha en Fein multimaster!
 
Dremel är perfekt.
Själv har jag en billig kopia från ett lågprisvaruhus som funkat i 25 år
 
B byggmamman skrev:
Behöver ett verktyg för småjobb. Just nu tex kapa ett litet stålrör 1 cm diameter i 8 delar. Sååå tröttsamt att såga för hand. Är Dremel ett bra alt? Och vilken variant ska man ha??? Är rätt pysslig o påhittig men lejer bort stora jobb. Hamnar ofta i att göra saker för hand men önskar ngt litet smidigt. Ofta önskar jag mer av precision än "brötmaskin", dvs ngt som gör fina snitt.
Borrskruvdragare har jag (Bosch blå mindre batteridriven modell) - perfekt i mina händer för inomhusprojekt. Liten o smidig men hållbar o bra kvalitet för det jag gör.
Mindre Bosch blå batteridrivet, är det deras 12 V (eller 10,8 V som tidigare samma maskiner benämnts) du har? I så fall kanske du skulle fortsätta med dem. Finns exempelvis universalverktyg (typ Dremel) men även små sågar, slipmaskiner etc.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Mindre Bosch blå batteridrivet, är det deras 12 V (eller 10,8 V som tidigare samma maskiner benämnts) du har? I så fall kanske du skulle fortsätta med dem. Finns exempelvis universalverktyg (typ Dremel) men även små sågar, slipmaskiner etc.
Ska kolla upp det. Tror jag ska ta en sväng förbi bygghandeln o titta o ställa litet frågor. Kanske ett litet verktyg först för hobbyverksamhet etc (lagar ofta leksaker o likn) o sedan ngt litet rejälare när vi ska fixa sommarstugan?
 
... och det är en 12 V borrskruvdr jag har. :love::love: Perfekt för den med litet mindre händer som inte gör en altan utan snabbt vill ha ihop mindre grejer. Känns samtidigt som bra kvalitet för normalfixaren.. Ska här byggas större grejer lejer jag bort eller så får jag väl komplettera m rejälare verktyg. ;)
 
Du kommer långt med 12 V verktygen även i sommarstugan skulle jag säga, så jag hade satsat på det spåret. Har själv 3 maskiner ur den serien, bland annat skruvdragaren och är frälst. Använder den till mycket grövre arbete än jag trodde den skulle fixa, typ regla upp väggar, sätta karmskruv etc.
 
  • Gilla
byggmamman
  • Laddar…
Passa på att köpa ett fräsch bågfilsblad när du ändå är i bygghandeln, sen kan du såga till dina rörstumpar och fundera över verktygsköp i lugn och ro :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag brukar tänka precis tvärtom! "Gött, nu får jag ta fram bågfilen/vanliga filen, så slipper jag gå till gymmet den här veckan med!"
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Framför allt behöver man ha bra bågfilsblad och en bra båge som håller bladet spänt. Med ett kinablad i dålig båge är det besvärligt att kapa ett 10 mm möbelrör men med Sandvik blad i Viiala båge har jag kapat 44 mm axel och 120 mm U-balk utan större problem.
 
Jag har två olika stora vinkelslipar, sticksåg med metallblad och två "dremel", en Proxxon och en kinakopia (listade i kapeffektivitet). Även om det "nya" systemet med clickfäste för kapskivor till Dremel är smidigt och rent av nästan bra, skulle jag ändå ta till bågfilen för åtta kap i ett rör. Med ett bra blad är det snabbt gjort!

Dremel-klassen är inte så effektiva, även om precision går att uppnå. Det blir svårt att hålla maskinen stadigt och vid kapning av just rör är det större risk att det nyper och hugger. Det blir nog mer svärande över kapskivor som spricker och trasslande med verktygsbyte så i slutändan hade det gått fortare och enklare med bågfil. Det är trots allt inte speciellt mycket material som ska avverkas.

Fast vill du ha en Dremel ska du så klart köpa en. :D Se bara till att satsa på bra verktyg/förbrukningsvaror och inte något "144 delar för 299"-kit.
 
Är den bra då? Tycker alla "öppna" kapningar i reklamfilmen ser ut att ha gått ungefär lika fort med handsåg.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.