Hemkommen från semestern så står jag på övervåningen och kollar ut. Ser att taket över uteplatsen ser lite väl skitigt ut. Går ner och lyfter lite på plasten och märker att det inte är smuts, plasten verkar av värmen ha blivit bränd. Nu när det blivit lite kyligare igen så har den även spruckit i längdriktningen på några ställen.

Har någon sett detta förut? Om det ens föreligger någon risk så hur långt borta har en eventuell brand varit?
Huset ligger i söderläge, solen har gassat på, hela dagarna, från vänster på bilderna, till höger är det vägg. Plasttak med brunaktiga skador och sprickor som ser ut att vara orsakade av hetta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd och sprucken plast på tak över uteplats, skadad av värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med bränd och sprucken plasttak, smuts- och brännmärken synliga, betraktad från underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taköverdrag av plast som ser bränt och sprucket ut på en uteplats i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu förstår man, att Willab inte skämtar, när dom säger, att man skall måla takreglarna med en ljus färg, just pga risken för detta fenomenet på deras plasttak.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Nu förstår man, att Willab inte skämtar, när dom säger, att man skall måla takreglarna med en ljus färg, just pga risken för detta fenomenet på deras plasttak.
Ok. Det kände jag inte till. Reglarna är omålade mot taket.

Jag bytte plasten för kanske tre år sedan. Då blev det bara billigast möjliga från Byggmax.

Själva konstruktionen fanns på plats när vi köpte huset och vi har välj tänkt göra om det. Men det har inte varit på priolistan.
 
Nu hade ju målning av reglarna inte hjälpt då det även är bränt där plasten ligger dubbel.
 
Märkligt. De flesta plaster får väl det där fenomenet över 120 grader?
 
Läge att kontakta byggmax tycker jag!
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Just av denna anledning har jag målat mina reglar vita när jag nu ska byta tak på min uteplats. Reglarna var vitmålade sen förut, men där dalarna i plasten legat vinkelrätt mot solen i zenith är den bränd punktvis precis som på din bild. Leverantörer av plasten rekommenderar att man målar under, det är inget du kan reklamera nu.
 
Mina föräldrars plasttak såg likadant ut, dom bytte för några år sedan och målade ovankanten på alla reglar vit, då brändes inte plasttaket.
 
D Drosen skrev:
Just av denna anledning har jag målat mina reglar vita när jag nu ska byta tak på min uteplats. Reglarna var vitmålade sen förut, men där dalarna i plasten legat vinkelrätt mot solen i zenith är den bränd punktvis precis som på din bild. Leverantörer av plasten rekommenderar att man målar under, det är inget du kan reklamera nu.
Nej, så är det ju. Har man inte skött sig får ta det som lärdom.



Har läst hos Byggmax nu, och där står det att man ska måla reglar ljusa.
Jag är lite noga när jag gör saker, så jag är rätt förvånad över att jag missat detta.
 
Tycker att du ska kontakta Byggmax ändå. Om det är akut brandrisk om man inte gör det så bör det påtalas väkdigt väldigt tydligt.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Tycker att du ska kontakta Byggmax ändå. Om det är akut brandrisk om man inte gör det så bör det påtalas väkdigt väldigt tydligt.
Samt att den ju är bränd där plasten ligger dubbel också, det är inget som vita reglar hade löst...
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Om det är akut brandrisk om man inte gör det så bör det påtalas väkdigt väldigt tydligt.
Det är ju långt från "bränt" till "börjar brinna", så något akut brandrisk är det nog inte. Jämför med en pizza som glöms i en ugn på 300C, den kommer blir till kol, men den kommer inte ta fyr. PVC är rätt svårt att sätta fyr på, tändpunkt ligger uppåt 500C och det lär det inte blir.
 
Tack för alla svar. Uppenbarligen är detta en kunskap som finns och som jag känner att jag borde ha vetat, och är irriterad över att inte ha haft koll på. Är själv av uppfattningen att man ska ha koll på vad man pysslar med och om något dyker upp som ställer till det så får man helt enkelt ta det, istället för att hitta ursäkter och en massa om och men.

A AskeHolst skrev:
Det är ju långt från "bränt" till "börjar brinna", så något akut brandrisk är det nog inte. Jämför med en pizza som glöms i en ugn på 300C, den kommer blir till kol, men den kommer inte ta fyr. PVC är rätt svårt att sätta fyr på, tändpunkt ligger uppåt 500C och det lär det inte blir.
Det här!
Var väl det jag funderade på mest. Har du någon aning om vilken temperatur som krävs för att plasten ska bli som min?
För trä ligger väl på ca 300c. Sen har man ju färgen, och eventuellt damm för att inte tala om de där fröna som ser ut som jättestora maskrosfrön, sådana har vi i stora bollar emellanåt. Känns som extra bra att det sista vi gjorde bl.a var att städa uteplatsen innan semestern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.