Har haft en byggare ifrån Litauen som nu skickat en faktura. Betalningsmottagare är ett konto i Litauen. På fakturan står det med avdrag för ROT.

Funkar ROT för utlandsbetalningar? Det står ju även "Vi förbehåller oss rätten att fakturera återstående belopp, motsvarande skattereduktionen, om begäran från Skatteverket avslås." på fakturan och det vill jag inte vara med om :)
 
D
Nån annan kan säger länka till texten som reglerar ROT, men det har ju varit massa skriverier i media om svenska med semesterhus i Spanien som använder ROT. Avdraget hör ihop med din inkomst (betalar du ingen skatt kommer reduktionen att avslås). Så jag skulle säga att det funkar bra.
 
D Drömtroll skrev:
Avdraget hör ihop med din inkomst (betalar du ingen skatt kommer reduktionen att avslås). Så jag skulle säga att det funkar bra.
Du har nog helt rätt!

Men jag tycker att det är helt fel att man kan få ROT-skatteavdrag i Sverige för jobb som görs i t.ex. Spanien av spanska firmor.
Där måste ju någon i regeringen ha tänkt helt fel.
Varför skall vi i Sverige "subventionera" spanska hantverkare?
 
D
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har nog helt rätt!

Men jag tycker att det är helt fel att man kan få ROT-skatteavdrag i Sverige för jobb som görs i t.ex. Spanien av spanska firmor.
Där måste ju någon i regeringen ha tänkt helt fel.
Varför skall vi i Sverige "subventionera" spanska hantverkare?
Jag tror det handlar om att vi är med i EU och inte kan stänga ute andra europeiska firmor. Svårt för regeringen att göra nåt åt
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jupp, som svensk skattebetalare kan du få ROT-avdrag för ”alla” dina bostäder inom EES. Och bolag från hela EES får anlitas för jobben.

Skrivningen om tilläggsfakturering har även svenska bolag, den handlar om att om du nekas avdrag (för att du använt hela ditt ROT-avdrag, inte har någon inkomst att kvitta avdraget mot, inte äger fastigheten eller något annat skäl) så får bolaget fakturera dig för de pengar de annars skulle fått från Skatteverket pga. din avdragsrätt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det är nog i sin ordning. Se bara till att firman har fskatt etc så är det inga problem.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.