4 671 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Bahnhof IP-telefoni med Tilgin HG2381_EU, kan ej ringa kundtjänst
Sida 1 av 2
Jag kan inte ringa Bahnhofs kundtjänst från deras egen IP-telefoni!
Jag ringer 0105100000 och hör talsvaret.
Man ska trycka '1' för privatperson, men det registreras inte trots försök med flera olika telefoner.
Efter att ha sagt menyn 2 gånger så ger talsvaret upp och avslutar samtalet.
Ringer jag från fast eller mobil funkar det.
Ringer jag från IP-telefoni till en annan telefon kan jag höra DTMF-tonerna, så de går genom Tilgin-routern.
Kan någon annan med Bahnhofs IP-telefoni testa?
Jag vill bara veta om ni kommer vidare från det första valet (1 = privatperson, 2 = företag, 3 = bostadsrättsförening).
Även om det verkar funka från fast eller mobil så har jag ingen lust att ringa kundtjänst för det här problemet. Förra gången jag ringde kundtjänst så gav jag upp efter att ha väntat i telefonkön i en timme. Jag har i stället skickat in "tonvalsproblemet" som ett support-ärende, men inte fått något svar än.
Jag ringer 0105100000 och hör talsvaret.
Man ska trycka '1' för privatperson, men det registreras inte trots försök med flera olika telefoner.
Efter att ha sagt menyn 2 gånger så ger talsvaret upp och avslutar samtalet.
Ringer jag från fast eller mobil funkar det.
Ringer jag från IP-telefoni till en annan telefon kan jag höra DTMF-tonerna, så de går genom Tilgin-routern.
Kan någon annan med Bahnhofs IP-telefoni testa?
Jag vill bara veta om ni kommer vidare från det första valet (1 = privatperson, 2 = företag, 3 = bostadsrättsförening).
Även om det verkar funka från fast eller mobil så har jag ingen lust att ringa kundtjänst för det här problemet. Förra gången jag ringde kundtjänst så gav jag upp efter att ha väntat i telefonkön i en timme. Jag har i stället skickat in "tonvalsproblemet" som ett support-ärende, men inte fått något svar än.
Kommer att ha om ca två veckor. Kan posta ett svar då.B b_hasse skrev:Jag kan inte ringa Bahnhofs kundtjänst från deras egen IP-telefoni!
Jag ringer 0105100000 och hör talsvaret.
Man ska trycka '1' för privatperson, men det registreras inte trots försök med flera olika telefoner.
Efter att ha sagt menyn 2 gånger så ger talsvaret upp och avslutar samtalet.
Ringer jag från fast eller mobil funkar det.
Ringer jag från IP-telefoni till en annan telefon kan jag höra DTMF-tonerna, så de går genom Tilgin-routern.
Kan någon annan med Bahnhofs IP-telefoni testa?
Jag vill bara veta om ni kommer vidare från det första valet (1 = privatperson, 2 = företag, 3 = bostadsrättsförening).
Även om det verkar funka från fast eller mobil så har jag ingen lust att ringa kundtjänst för det här problemet. Förra gången jag ringde kundtjänst så gav jag upp efter att ha väntat i telefonkön i en timme. Jag har i stället skickat in "tonvalsproblemet" som ett support-ärende, men inte fått något svar än.
Det kommer vi också att göra. Om det nu spelar någon roll eftersom det är telefon och det uttaget som TS undrar om andra har problem med.P Peter_K skrev:
Vi kommer inte heller ha samm version av Tilgin Router som TS. Nu skickar de en med annan modellbeteckning.
Supporten har svarat, men de kunde inte göra allt de ville eftersom jag hade routern bakom en annan router som kör pfSense. Jag har nu ändrat så att Tilgin-routern sitter direkt i Bahnhofs medieomvandlare, och har bollat tillbaka ärendet till supporten.
Problemet kvarstår även efter omkopplingen.
Om jag i stället ringer t.ex Skandias talsvar på 0771555500 så fungerar det utan problem.
Funkar IP-telefonin i Tilgin-routern även om man sätter den i bryggat läge? Jag funderar på att låta Tilgin-routern sitta kvar där den sitter nu, men dubbel NAT-routing känns inte optimal.
Problemet kvarstår även efter omkopplingen.
Om jag i stället ringer t.ex Skandias talsvar på 0771555500 så fungerar det utan problem.
Funkar IP-telefonin i Tilgin-routern även om man sätter den i bryggat läge? Jag funderar på att låta Tilgin-routern sitta kvar där den sitter nu, men dubbel NAT-routing känns inte optimal.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Ja telefon fungerar. Det är ju enda anledningen till att jag har kvar den. Hade en liten SIP box mellan mediaomvandlaren och Asus routern tidigare men den strulade så mycket så det var skönt att bli av med den.
Jag har bytt ut min Tilgin mot en USG. Vilken jävla smörja den var. Den var ganska snabb på att routa paket men så fort man skulle göra en inställning så var den så sjukt buggig och supporten vägrar att hjälpa till. Testade aldrig att ringa supporten via den dock...
Hur kan du köra Bahnhofs IP-telefoni utan att använda deras router?osiris skrev:
De lämnar inte ut några uppgifter, så man är tvungen att använda deras hårdvara. Jag hade tänkt använda Tilgin-routern enbart för IP-telefoni, och satte den därför bakom min pfSense-router, med port-forwarding enligt FAQ på Bahnhofs hemsida.
Svärmor har lärt sig använda whatsapp, så nu är det slut med IP-telefoni .B b_hasse skrev:Hur kan du köra Bahnhofs IP-telefoni utan att använda deras router?
De lämnar inte ut några uppgifter, så man är tvungen att använda deras hårdvara. Jag hade tänkt använda Tilgin-routern enbart för IP-telefoni, och satte den därför bakom min pfSense-router, med port-forwarding enligt FAQ på Bahnhofs hemsida.
Det ska gå att tjata sig till inloggningsuppgifter för SIP har jag hört...
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Be dom brygga den så har du den före din egen router. Så kör jag och det fungerar bra.B b_hasse skrev:Hur kan du köra Bahnhofs IP-telefoni utan att använda deras router?
De lämnar inte ut några uppgifter, så man är tvungen att använda deras hårdvara. Jag hade tänkt använda Tilgin-routern enbart för IP-telefoni, och satte den därför bakom min pfSense-router, med port-forwarding enligt FAQ på Bahnhofs hemsida.