Om man har funderingar om vatten så kan man tagga @Krilleman och hoppas att han läser och ger tips!

Det han inte kan är nog inte värt att veta om vvs.

Han kanske borde göra som nätdoktorerna, starta ett företag och bara ge tips...

Mvh P-A
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pagno skrev:
Om man har funderingar om vatten så kan man tagga @Krilleman och hoppas att han läser och ger tips!

Det han inte kan är nog inte värt att veta om vvs.

Han kanske borde göra som nätdoktorerna, starta ett företag och bara ge tips...

Mvh P-A
Jag vet vem det är, jag kommerha en auktoriserad vvsare här då jag vill ha intyg på avloppsrören och vattnet som andra del av stammen jag gjort.

Så det blir ordning med pappren
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Krilleman
A
Krilleman Krilleman skrev:
Tillför man värme i källargolv bär man ha kapillärbrytande skikt + isolering under betongen.

Jag har gjort exakt samma sak för fyra år sen. Bilade ur hela tvättstugan, grävde ur sand/grus. 5cm kapillärbrytande skikt (makadam). 10+7cm isolering. 8cm armerad platta, flytspackel, klinkers.

[länk]

[länk]

Joo jag vet.. Mitt hus verkar stå på en armerad platta, med delvis sula beroende på om det är berg eller lerjord under. Känns som stort projekt att få bort allting. Jag har nyligen dränerat så fukten går väl upp i vägg och ut där efter tänker jag
 
A
@Krilleman.

Nu när du stampat in i min tråd, en fråga ?

Vi kommer dra ny pex 25mm som delvis gjuts och går in i vägg. Denna är huvud ledning .

Ska man dra minst 20mm till tvättstugan ?

Denna består av tvättmaskin , handfat samt ett badrum som ligger vägg i vägg ? Jag tänker för att inte tappa tryck om man typ duschar och har maskinen på samtidigt ?

Eller räcker det med vanlig 16mm? Vad tror du
 
A
flippan83 skrev:
@Krilleman.

Nu när du stampat in i min tråd, en fråga ?

Vi kommer dra ny pex 25mm som delvis gjuts och går in i vägg. Denna är huvud ledning .

Ska man dra minst 20mm till tvättstugan ?

Denna består av tvättmaskin , handfat samt ett badrum som ligger vägg i vägg ? Jag tänker för att inte tappa tryck om man typ duschar och har maskinen på samtidigt ?

Eller räcker det med vanlig 16mm? Vad tror du
Kall vatten tänker jag på, varm bör väl 16 räcka eftersom maskinen bara tar kallt .
 
Krilleman
20 & 25 blir ju fort väldigt stort och lite mer krångligt.

Hur ska du fördela ut vattnet senare till tvättstuga/badrum?

Går det kanske att dra KV/VV 16mm bara till tvättstugan och ytterligare två slangar KV/VV 16mm till badrummet?

Den senare lösningen har jag hemma. Allt inkopplat i pannrummet via matning ner på lämplig vägg, sen dubbla matningar fram i plattan.
 
A
Nu är allting koppar och huvudledningen som går till pannrummet skarvas till badrummet och tvättstugan, fr tvättstugan.

Menar du att 16 räcker för huvudledningen ? Skulle vara väldigt mycket enklare ( och få bra plats under innertak då jag vill använda 3,4cm reglar.) Annars måste jag spåra en halv cm i ciporexplattan för att det ska få plats.

Jag tänkte föreslå till min vvs kille att vi drar en pex hela vägen till pannrummet ,innan skarvas denna till tvättstugan och badrummet i taket (med inspektionslucka)

Sen en varm vatten 16mm fr pannrummet till samma plats där kv skarvas och därefter vidare till div.

Kanske får använda en fördelare
Man kawm väl skruva fast dem i taket sålänge dem sitter och har en lucka till sig
 
A
Lite bilder !(y) Uppbruten betonggolv med exponerade rör och kablar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betonggolv med exponerade rör och kablar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tunt rör i en grusig konstruktionsgröp med omkringliggande verktyg och byggrubble.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, korroderade rör och ståldelar bland betongrester i en skräphög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett tunt, rostigt rör med bakgrund av bruten sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väldigt tunt rör..
Grovtong säckar staplade nära ett betonggolv med tunna rör utsatta i spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med synliga tunna rör i ett uppbrutet golv och en kabeltrumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med exponerade tunna rör, rivet golv och en grön vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med plastskydd över rivet golv och vägginstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete med uppbrytet golv, synliga rör och verktyg i ett dammigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats med plastöverdrag och synliga byggmaterial, fokus på tunt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Tänkte nu när vatten och allt ska atämgas av byta denna ventil. Någon som har tips på modeller man kan köpa in ? Fick ett pris från vvsaren 2000:-+moms för ventil lät lite dyrt rent spontant..

Vill kolla lite vilka modeller som finns. Tror måttet är 35 lr 38 mm. Gammal avstängningsventil och rörledningar på en betongvägg med ett skyddsöverdrag på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
A
Renoveringsarbete i rum, gammalt golv borttaget och förberett för nytt golvinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är hela ytan ren från Ytskikt , nästa steg blir nytt golv enl bild
YouTube-video som visar lagring av golv på betongplatta med numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
flippan83 skrev:
Ingen som har koll om vattenmätarkonsol ? Hittade denna med backventil

[länk]

Hänvisa inte mig till min vvs kille, fick fakturan med påslag på 200% över pris på handeln..

Samtidigt väldigt primitiv människa så det går inte att resonera. Bara att bita i det sura äpplet och gå till en annan framöver
Inte mer tips än jag betalade över 2,5 tusen för min mätarkonsoll som också hade ventiler på sig på både kommunens sida och min sida (backventil). Blev bråttom att fixa pga missförstånd mellan mig och dräneringskillen så kände mig tvungen att låta VVS:aren ordna som var på plats med annat medan jag var på jobbet - då köper de ju dyraste lyxmodellen som fanns såklart men ser ju väldigt stabil ut :)

Annars hade Sthlm vatten halv-tipsat mig om att de från deras håll inte brydde sig så mycket - att bauhausmodeller går bra för dem att sätta mätaren på.

Så har du tid att fixa själv - köp konsoll och be VVS sätta dit backventil och det som saknas och kommunen får göra sin sida. Tar du via VVS:are så blir det säkert de priserna som du redan fått förslag på antar jag :(
 
  • Vattenmätarkonsoll med backventil och anslutningar, verktyg och Disney-prinsessor på skyddstejp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A
Vattenmätare och avstängningsventiler monterade på vägg i ett utrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.