T
I Älvsbyhus sitter det endast 10mm spånskiva på väggarna som är reglade 60cc så det måste rivas först och sedan reglas på och sättas 15mm plyfa. Så inte bara gips som denna firman skriver och man betalar aldrig i förväg, inte till seriösa firmor i alla fall.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
T tank77 skrev:
I Älvsbyhus sitter det endast 10mm spånskiva på väggarna som är reglade 60cc så det måste rivas först och sedan reglas på och sättas 15mm plyfa. Så inte bara gips som denna firman skriver och man betalar aldrig i förväg, inte till seriösa firmor i alla fall.
Varför då?
Sätter man dubbla gipsskivor räcker det.
Även 10 mm spån plus ett lager gips.
15mm plyfa finns det ens?

Såhär säger reglerna.

Centrumavståndet mellan reglar i vägg och bjälkar i golv bör ligga inom spannet 300-600 mm och förstärkas med lämpliga skivor för att kunna utgöra underlag för tät- och ytskikt. Det är speciellt viktigt vid keramiska ytskikt. Rådgör alltid med skivmaterialleverantören för att säkerställa rätt konstruktion för just ditt utförande av våtrummet.

Traditionellt har man sagt sig kunna kakla på vägg med enkel 13 mm kartonggips på 70 mm reglar på max c 450 mm och max takhöjd om cirka 2,5 meter. Med större regelavstånd krävs dubbla skivor.
 
Varför skall golvbrunnen bytas?
Är den nyare än från 1990 är den godkänd.

Om den byts behövs inte så mycket mer arbete än riva bort plastmatta på med ett lager gips på väggarna sen kakla.
Golvet borde ju redan ha rätt fall.
Kolla för säkerhets skull.
 
Njaa.. Golvet måste nog flytspacklas ändå. Troligen sitter där bara spånskivor idag. Då måste man flytspackla, dels föär att få en död yta att sätta plattor på, dels för att få rätt styvhet. Dessutom skulle det ju vara elgolvvärme, som behöver spacklas in. Men i princip bör man kunna behålla golvbrunnen med en förhöjningsring.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa.. Golvet måste nog flytspacklas ändå. Troligen sitter där bara spånskivor idag. Då måste man flytspackla, dels föär att få en död yta att sätta plattor på, dels för att få rätt styvhet. Dessutom skulle det ju vara elgolvvärme, som behöver spacklas in. Men i princip bör man kunna behålla golvbrunnen med en förhöjningsring.

Ja spånskivor sitter garanterat med idag räcker det att spackla golvet med armeringsnät.
Behövs ingen golvgips...
IOM det är fall så finns ju spackel hur ska man få fall på spånskivorna annars?.

Men golvvärmen gör ju såklart att det måste flytspacklas ett till lager.
 
Det är dubbelt så dyrt än normalt. Jobbet tar inte mer än 8 dagar för 2 personer. 8x8x2x420 kr/tim=53760 före ROT.
En firma som påstår att arbetet tar längre tid eller behöver mer bemanning, ljuger helt enkelt.
 
Att delfakturera för utfört arbete och förbrukad material ex. var 14e dag under bygget är normalt. Men det är då alltså en faktura som grundar sig på faktiskt utfört arbete. Skriver man fakturan innan arbetet är utfört, så är det en förskottsbetalning, oavsett om faktisk betalning sker lite senare (10 dagars betalning).

Det förekommer säkert privatpersoner som lite systematiskt vägrar betala. Men det absolut vanligaste fallet när en byggare har svårt att få betalt är när kunden är missnöjd. Missnöjdheten kan bero på sakligt korrekta synpunkter, eller för att kunden genom missförstånd har fel förväntningar på resultatet. Det är i så fall fortfarande firman som inte kommunicerat på rätt sätt.

Jag tror inte på att oärliga privatkunder är ett så stort problem att det skulle behöva vara ett reelt problem för ett seriöst företag.

Däremot så vet jag att mindre bygg/hantverkarfirmor relativt ofta blir blåsta när de utför arbeten som underentreprenörer. Deras uppdragsgivare som då är ett annat byggföretag sätter i system att inte betala sina UE.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Jag har raderat företagsinlägg.
/Moderator
 
  • Gilla
SysterNett och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter billigt. Jag fick en offert på 185000 kr + 45000 kr om jag ville ha kakel och klinkers. Mitt badrum är ca 4 m2 och en vägg skulle rivas mot förrådet så badrummet skulle bli 2 m2 större. Blev inget nytt för min del...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej,

Ytterligare offert från annan firma för samma badrum:

"Här är en offert på badrum

Påminn gärna om något missat i listan det löser vi !

1.Rivning samt bortforsling av material.

2.Eventuell uttorkning av fukt efter kontroll.

3.Förstärkning av vägg och golv.

4.Tak spackling och målning.

5.Flytt/fall spackla golvet.

6.Byta golv brunnen.

7.Installera av golv värme.

8.Byte av badrums tröskeln.

9.Dörrlister bytas.

10.Sättning av kakel samt klinker.

11.Fogning.

12. Kromade eller flex-rör/osynligt upp till ER.

12. Installation av inredning, skåp (under bänk och vägg), tvättbänk tvättho/tvättställ, och blandare.Fogning.

13. kakla över köksbänken eller liknande får ni som bonus.

Ni köper kakel/klinker samt badrums möbler.

Ni betalar bara 100 000 kr inklusive moms

Bygg materialet ingår till priset är 30 000 kr

Rot avdrag 30 000

arbetskostnad 100 000 kr

Totalt 130 000 kr

Ni betalar bara 100 000 kr.

På slutet av jobbet lämnas kvalitetsdokumentet.

Kontakta gärna för vidare planeringen."
 
Rot-bedrägeri, kass stavning. Skulle springa långt som tusan från denna firma
 
Ser inget om tätskikt?
 
Måste ändå säga att 100 tusen är enorma pengar för bara jobbet.
Dessutom var det väll ink rot...
Jag har själv renoverat 2 badrum på egen hand.
Läste mig till alla regler utförde tätskit enligt bestämmelser.
Det lilla badrummet på 5 kvm tog 6-7 dagar för mig. Amatör som sagt.

Det stora badrummet på 14 kvm med snedtak och flera konstiga vinklar byggdes upp från grunden.
Alltså ingen rivning tog också en vecka!
Säg om jag då jobbade 8 timmar per dag i 7 dagar totalt 130 tusen det är en timlön på 2300kr ca.
Det som ev du hyr i maskin väg är en riktigt bra kakelkap kostar väll 70kr per dag.

Skrämmande vad rot bidraget har gjort med priserna... det har ju inte blivit billigare.
 
M Mikaelzii skrev:
Måste ändå säga att 100 tusen är enorma pengar för bara jobbet.
Dessutom var det väll ink rot...
Jag har själv renoverat 2 badrum på egen hand.
Läste mig till alla regler utförde tätskit enligt bestämmelser.
Det lilla badrummet på 5 kvm tog 6-7 dagar för mig. Amatör som sagt.

Det stora badrummet på 14 kvm med snedtak och flera konstiga vinklar byggdes upp från grunden.
Alltså ingen rivning tog också en vecka!
Säg om jag då jobbade 8 timmar per dag i 7 dagar totalt 130 tusen det är en timlön på 2300kr ca.
Det som ev du hyr i maskin väg är en riktigt bra kakelkap kostar väll 70kr per dag.

Skrämmande vad rot bidraget har gjort med priserna... det har ju inte blivit billigare.
Nuförtiden får man offerter mellan himlen och jord. Den billigaste behöver inte alls vara sämre än den dyraste har jag märkt/provat. De som ger ut dyra offerter räknar säkert med att förlora ´tre av fyra jobb. Får de napp var fjärde jobb då tjänar de lika mycket som om de gjorde fyra jobb. Mindre jobb och samma pengar, inte så dumt.
 
Hej!

Priset är helt rimligt. Förstår inte hur Ni kan hitta billigare? Ja kanske 110 000kr inkl material och efter ROT.
Men lägre än så kommer Ni inte tyvärr.

Se bara till att dem kan ge Er säker vatten intyg efter renoveringen och betala ALDRIG I förskott, annars blir det du som får jaga efter dem.

Vincent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.