co skrev:
Undrar nu behöver jag, ur skyddssynpunkt, måla ett lager till eller räcker impregneringsoljan+tre lager linoljefärg?
co, det lät kanske lite konstigt eftersom jag svarade på Nussens inlägg. Jag tror säkert att det räcker. Du kan ju också vänta med att måla ett lager till om tex 2 år eller så om det börjar se utsatt ut på nåt ställe.



 
Nussen skrev:
Mino,
Jag håller med dig till fullo när det gäller fönster och sånt som skall skyddas mot väder. Jag var lite otydlig där antagligen, snöade in på linoljefärg-målning i allmänhet bara... om du förstår..
I princip är jag också emot "hembygdsgårdifieringen" av bostadshus utanför Skansen. Man lever inte i ett museum där allt ska vara autentiskt men det är ju vettigare att ta genvägar där de inte blir senvägar (om du ursäktar det präktiga uttrycket :D).
 
co skrev:
- ja täcker och täcker klart att man inte ser det trävita igenom snarare ser man mörka skuggor!
För lite pigment i färgen? Lösningsmedel i färgen? Till målning utomhus ska man inte ha lösningsmedel i färgen - står det i mitt hantbok från 1960.
Ang. lösningsmedel kan jag faktisk hålla med eftersom linoljan + pigment blir tillräckligt flyttande :)
gaia
 
Jag har inte tillsatt något i färgen - när jag målat klart för dagen ställer jag dock penseln i en bytta med linolja och lite av den följer ju självklart med när jag dagen efter fortsätter att måla men utöver det inga lösningsmedel tillsatt! Och jag antar att inte färgen innehåller några heller då det ju finns "regler" för vad linoljefärg "får" innehålla.
 
co skrev:
Och jag antar att inte färgen innehåller några heller då det ju finns "regler" för vad linoljefärg "får" innehålla.
Lukta på färgen om den luktar terpentin?
gaia
 
Hej igen!
På svagt suggande underlag, som jag hoppas dina fönster är ( tätt virke skall inte sugga in olja som en svamp), ska man göra första stryckning med mycket pigment i färg (40vikt% olja + 60vikt% pigment) och slutstrycka med 50/50 blandning. På det sätt får man mycket täckande färg redan i starten fast man strycker tunt ;). Så har jag målat mitt tack och det räckte med 2 omgångar ( färgnyansen blev dock fel för färgen gulnade utan solljuset). Täckningsförmåga var det ingen fel på :).
Läs på burken vad det är för pigment i (zinkvit eller titaniumvit?) Köp pigmentet och blanda i litet extra i färgen till första stryckning så kanske resultatet blir bättre och din frustration försvinner ;).
gaia
 
Jag har inte blandat min färg själv utan köpt kulturhantverkarnas vita linoljefärg.
 
co skrev:
Jag har inte blandat min färg själv utan köpt kulturhantverkarnas vita linoljefärg.
ja, men jag menar att du kan tillsätta mera pigment till en del ( mängd som ska användas till första strykning) av den färgen du redan har köpt. Kulturhandverkarnas färg känner jag inte men dom kanske blandar lagom så det passar till vitlasering av golv och tak + målning av snickerier :-/. Så blir kanske mixturen lagom för tunn  till täckmålning.... står det på burken att färgen är täckande och är till utvändiga snickerier eller att den är till allt möjligt ?
gaia

 
Den är till allt möjligt. På kultuthantverkarnas hemsida finns ett utförligt produktblad där man bl a behandlar hur man ska måla med färger utomhus t ex på fönster. Så ja det är nog rätt färg för ändamålet. Och tack för tipset om att tillsätta mer vitpigment men jag har redan kommit tre fyra vändor med den "vanliga" färgen. Fast man kanske kan tillsätta vitpigment nu med och slutstryka med? Mino du sa något om att om man målade för tjockt med linoljefärgen kan man stänga in fukten och få röta i fönstrena. När jag valde linoljefärg gjorde jag det av den anledningen att jag inte ville få rötproblem utan ville ha en färg som andas (sedan har vi ju ett gammalt hus också). Hur är det "andas" linoljefärgen eller ej? Kan man, genom för många lager färg, stänga in fukten också?
 
linoljefärgen andas inte.... målar du på torrt virke så är det ingen fara :)
gaia
 
Trä behandlat med linolja andas lika mycket som fett kådrikt trä. Det som linoljan gör är att öka mängd olja i trät. Vissa träslag innehåller natrurligt höga mängder hartser och oljor. När man målar med linolja alternativt bara oljar (Pigmenten är ju bara för syns skull och för att stoppa uv strålning från solen) gran och fur ökar man oljehalten i utskiktet på trät för att minska risken för tex uttorkning samt ge en fuktavvisande yta. De små molekylerna kan tränga in långt i trät där de sedan härdar. Självklart minskar träts förmåga att "andas" om detta avser hur lätt luft med varierand fuktikhet kan passera genom trät när man oljar in det men det blir inte 100% tätt. Det är väl ingen som säger att en oljad yta är diffusionstät? Linoljan påminner om träts naturliga oljor och avdunstar och bryts ner på samma sätt med tiden. "Lika barn leka bäst" heter det ju och det är nog därför som linoljan är mycket bra behandling jämfört med de syntetiska oljorna. Linoljans negativa sidor är att det krävs kunskap och mer arbete att hantera dessa färger samt att är man ute efter det blanka nymålade utseendet så är de moderna färgerna bättre. Man får också måla oftare men är det tidigare arbetet rätt utför går detta oftast snabbare än med modern färg. I kultursammanhang och där man vill få en gammaldags känsla är linoljefärg det enda valet enligt mej.

mvh plexi
 
Jag vill först påpeka att jag är själv ingen militant linoljefärg förespråkare men jag uppskattar dess egenskaper vid flera applikationer. Men nu när vi renoverat vårt hus har jag använt minst lika mycket modern färg då jag tror den i andra applikationer passar bättre. Det blir nog 50/50 i vårat hus…

Ska svara lite på ovanstående frågor


Vart finns det dokumenterat att linoljefärg släpper igenom kondens?

Jag vill inte direkt påstå att det är linoljans genomsläpplighet för fukt som gör att den skulle vara så bra i vissa sammanhang men det hänger ändå lite ihop… Annars skulle vi målat fönster med linoljefri slamfärg.
Det är mycket svårt att till hundra procent stoppa fukt om ens I små mängder. På vårt labb där jag jobbar har vi problem med att även Teflon behandlade special slangar på flera millimeters tjocklek släpper in både vatten och andra gaser under normalt tryck. Även plastfärg “andas” till viss del. Jag kan inte referera till en speciell studie men linolja som endast bygger tunna skikt släpper igenom mer fukt än acrylatfärg som bygger tjocka skikt.

Men varför skall en produkt som inte släpper in fukt behöva släppa ut?

Det är sant, speciellt I extrem miljöer. I vårt land har vi dock snabba växlingar av vädret. Från tropisk hetta till många minusgrader. Den relativa fuktigheten påverkar dock trät som rör sej och ger upphov till sprickbildningar om än mikroskopiska, detta oavsett om det är linolja eller plastfärg. I de fall man har tjocka lager plast eller felaktigt applicerad linolja släpper då färgen och luftfickor bildas där fukt kan ansamlas.

Resonemangen haltar för man vill inte ha fuktvandring i fönster och dörrar. (Krymper, sväller, spricker, ruttnar.) Eller har jag missat nått?

Självklart vill man inte ha fuktvandring, men det får vi då fukt kondenseras och förångas beroende på solljus och dagstemperatur. Söderfönster är ju alltid mer angripna av rötskador generellt sätt. Detta är inte för att solen “bränner” sönder trät utan för att här sker mer fuktvandring här.

Helt tätt lär man ju inte få det.. men den "fuktvandring" man får lär vara ytterst, ytterst minimal (om det är någon överhuvudtaget).. men det är det som gör linoljefärgen bra, att den är tät.

Tät är en definitionsfråga. All färg som innehåller någon typ av olja är ju vara vattenavstötande och minskar på så sätt fuktvandring. Man behöver ett sammanhängande oljelager för att avvisa fukt. När vi har helt helt nymålat fönster är fuktvandringen låg. Men med tiden på grund av UV-strålning och temperatur växlingar spricker färgen, som jag nämnde ovan. När linoljefärg krackelerar, dvs spricker gör den det i små, små rutor till skillnad från modernare färger som spricker och flagar i större sjok. Linoljans små sprickor är så små att om inte förfallet pågått förlänge kan dessa sedan förseglas med endast en strykning ren linolja och får på så sätt ny nymålatskydd. Moderna färger har dock löst detta problem genom att de är nu förtiden mycket flexibla och tiden de tar innan de börjar spricka är lång. I många fall håller då den moderna färgen bättre än linoljebaserad. Det är viktigt att nymålatytan är kvar länge.
Detta är dock in paradox, då linoljan räddat många gamlasnickerier som stått utan underhåll länge. Här är det just dess förfall, att den spricker i många småbitar där fukten kan både komma in och ut. Färgen skyddar då nästan bara mot UV och det är kvalitén på de underliggande snickerierna som gör att de hållit. (Nu bortser vi ifrån att linoljan tränger långt in i trät ock kan skapa skyddsbariärer längre in, detta kan nu även vissa moderna färger.) . Hade dessa varit målade med tjockare "tätare" färg som sedan fått förfalla så hade trät tagit mer skada då fukten hålls kvar längre i dessa färger efter att de börjat spricka.

Sedan är val av färg beroende på underlaget. Jag personligen känner att linoljefärg på nytillverkat fönster av icke kärnvirke är bortkastat här passar modern färg bättre (Håller längre.) På fönster av riktigt kärnvirke har jag erfarenhet av att modern färg inte tränger in i trät utan lägger sej utanpå och fäster därför sämre, här använder jag kallpressad linolja som jag känner håller längre. Ska göra ett experiment snart har sju fönster i extremt söder läge. Fyra gamla tre bytta på sjuttiotalet då lanthandeln i huset stängde och skyltfönstrena togs bort. Ska måla de gamla med linolja och de andra med alcros fönsterfärg. Det är en dörr med entré emellan så eventuella färgskillnader (I alla fall vid målningstillfället kommer att vara försumbara.) Jag hör av mej hur det går. P:S Alla bågar ska ju först slipas trärena så jag hinner kanske inte innan nästa vår…J


Att det skulle gå snabbare att fräsha upp om det är målat med linoljefärg än med t.ex. en modern akrylat kan jag slå ner så att det heter duga.
Detta är sant då många felaktigt utförda arbeten gjorts av självutnämnda linoljemålarkluddar.

Med vänlig hälsning plexi

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.