Jag har filat fram och tillbaka på en enkel planlösning i ca. ett år.
Vid det här laget har jag plöjt igenom alla möjliga varianter, och har kommit fram till att 150m2 i ett plan vore optimalt för oss.

Just nu har vi ett barn och två hundar.
Ev. tillkommer ett barn senare beroende på om vi får mersmak eller ej.

Vi har en stor 5000m2 tomt som dessvärre är väldigt kuperad (hade varit perfekt för sutteräng enligt experter som tittat på den, men vi vill ha en-plan & lättillgängligt från vägen).

Har hittat vad som ser ut som en bra yta på ca. 8-9 x 30 meter som verkar kunna bebyggas och ligger ca. 6-7 meter från vägen.
Vi vill har möjlighet att bli lånfria i framtiden, så därför försöker vi nu vrida och vända på möjliga lösningar som inte kostar för mycket (ett återkommande tema här på byggahus).
Husets planlösning är också framtagen för att vara byggtekniskt simpelt, med en "hjärtvägg" som går genom hela huset. Tanken är att sätta balkar i taket i kök och vardagsrum för att få "öppet till nock".

Med förutsättning att det går att bygga på tänkt yta så har jag tagit fram nedan planlösning och önskar feedback på denna från sakkunniga och från lekmän.

Översiktlig ritning av en planlösning för ett enplanshus med dimensioner, möblering, och betecknade rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har fått offert från baltisk entreprenör som är aktiv i Sverige på ca. 12.500:-/m2 inräknat platta med golvvärme och PVC-fönster, taklutning 7° (låglutande plåttak).
Byggherrekostnader + koppling av el + tillkoppling VVS + ev. markarbete tillkommer och grovplanering.

Vi avser även att koppla dubbel carport till huset med kallförråd till tvättstuga.
Drömmen är även en stor altan i söderläge + altan med kvällssol väster om vardagsrummet.

Måsten är kontor, en suite i master bedroom, stor tvättstuga, öppen spis, gästrum, två "barnsovrum", mycket utsikt i söderläge och inte för små rum.

Storlek på rum:
Sovrum/gästrum/kontor/allrum är på 10m2 styck
Tvättstuga 11,5m2
Badrum 8,8m2
Hall totalt 10m2
Vardagsrum 25m2
Kök 32m2
Master bedroom 17m2
En suite 5m2
Totalt = 150m2 +/-

Tomten är högt belägen och lutar söderut från vägen, vägen löper parallellt med huset på norra sidan mot entrén + granne norr om vägen, och har skyddad åkermark + skog i söderläge, öster om ligger ett skogsparti, och i väst har vi ytterligare en granne.

Skulle varm uppskatta input på planlösningen.
Ha det gott alla husägare och husdrömmare!

(Ps. Har även varit inne på 1,5-plan, men drömmen hade nog ändå varit 150m2 så nu är tanken att ta in offerter på allvar och se om det går ihop - målet är att plattan skall gjutas innan vintern -18 och huset färdigställt 2019).

Pss. Förslag på dörr/fönsterplacering är jag tacksam för.

Psss. Ta inte för hårt på möbleringen. :cool:
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet Challq!
Det ser ju riktigt fint ut! (Men smakar det så kostar det kanske :p )

Jag skulle hellre ändrat enligt följande:
Minska ner väggen mellan matplats och vardagsrum, så det blir lite mer öppet där.
(Men vi sitter inte och tittar på video och spelar störande spel, så...)
Sedan skulle jag vilja vända på kökets planering:
Lägg diskbänken vid fönstret och spishäll + ugn vid högra väggen på bilden.
Och sätt ett vitrin-överkåp över "kökshalvön" och skippa överskåp på väggen till höger.
Och så skulle jag nog hellre byta plats på kontor och gym.
 
Det ser ut som du har en bra grund att fundera vidare på.
Har du möjlighet att lägga upp någon bild på tomt, typ eniro eller liknande. Gärna med huset inritat med väderstreck.
Det kan ju gå att göra små ändringar som påverkar intrycket på huset.

Välkommen till BH (y)
 
BirgitS
För att minska risken att barnen stör varandra föreslår jag att du spegelvänder de två barnrummen så att dörrarna kommer bredvid varandra och sängarna långt ifrån varandra. Det får dessutom fördelen att båda dörrarna hamnar vid matplatsen så att teve-ljud inte hörs in så bra när de ska sova.

Nu är det ju väldigt svårt att se på ritningen men jag tror att det mellan de två långa köksbänkarna måste vara 120 cm av tillgänglighetsskäl, förutom att det är betydligt mer praktiskt när man ska vara två i köket så man inte får svårt att komma fram så fort en låda är utdragen.

Om det nu skulle bli ett barn till är det bra att tänka på att en spjälsäng eller annat de första månaderna bör plats i föräldrasovrummet och skötbord i badrummet eller tvättstugan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle även flytta föräldrabadrummet så att det är närmast gymmet. Mindre slöseri med yttervägg och närmare in till duschen från sagda gym.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle även flytta föräldrabadrummet så att det är närmast gymmet. Mindre slöseri med yttervägg och närmare in till duschen från sagda gym.
Dessutom blir då sovrumsdörren mittemot sängarna vilket är trevligare/lugnare än att ha dörren nästan bakom sig.

Kan man dessutom planera om det badrummet så att ingången är "ovanifrån" så blir det betydligt kortare väg att gå när man ska till badrummet från köket eller vardagsrummet, eller om nu någon annan behöver använda det badrummet (bråttom och andra toan upptagen, någon magsjuk använder andra toan etc.) så behöver de inte gå genom hela sovrummet som kanske är stökigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Jag hade nog själv flyttat gymmet till något hörn, hade tyckt det hade varit trevligare att se tex köket direkt när man kommer in i hallen.
Samt flyttat placering av båda toastolarna. Den i stora badrummet mot hallväggen istället för mot en sovrumsvägg. Den i ensuite mot ytterväg istället för in mot sovrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bytplats på badrummet och sängen i master bedroom så slipper man ha dörren bakom ryggen och det blir närmare utifrån till badrummet
 
Bra synpunkter, särskilt från BirgitS

Med större öppning mellan kök och vardagsrum och sovrumsdörrar flyttade blir det trevligt att ha kaminen i skarven mellan rummen, då syns den från båda rum.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för alla svar!
På begäran kommer nu tomten med planlösningen inklistrad.
Det är inte det minsta skal-enligt. Men så ni förstår placering och ser omkringliggande hus.
Åker på framsidan sträcker sig ca. 400 meter, och därefter följer skog, så det är ingen insikt alls från söder.

På östra sidan av huset kommer det förmodligen bli carport, såg att någon ansåg att ensuite stal yttervägg, men här kommer ej vara nämnvärt ljusinsläpp ändå, och precis norr om ensuite blir det en liten hörna med spegel, lite som en öppen walk in closet.

Ang. gymmet så skall det vara ett "allrum" där barn kan leka, yoga utövas, ateljé för målning osv.
Så det är inte strikt ett gym.
Tanken med detta rum är att det skall ha glasdörrar in, så att hallen blir riktigt ljus och fin, och att man möts av genomsyn när man kommer in genom entrén (man ser alltså ut direkt på andra sidan huset genom glasdörren).
Förhoppningsvis får vi lite takhöjd i allrummet så vi kan ha en ljuskrona också... ;)(y)

Skall försöka svara på samtliga ikväll och göra ändringar som ni föreslagit. Jag tycker allt ni skrivit hittills låter väldigt vettigt!

Bilden på tomten:
Satellitbild av tomt med infogad planlösning för ett hus, omgiven av äng och skog, med kompassros.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror att ni kommer att tycka att huset ligger för nära vägen. Titta på hur grannarna gjort, de har skapat sig en gårdsplan tio meter in, ni lägger entré och barnsovrum fem–sex meter från vägen.

Av någon anledning fick jag för mig att entrén var från söder. Gillar ärligt talat inte alls den föreslagna lösningen. Tänk om där. Exvis genom att lägga ensuit-badrummet uppåt längs ytterväggen, flytta tvättstugan en bit in i hallen och skapa en entré mitt för matplatsen.

Utöver att ge en mer centrerad entré får man också tre våtutrymmen i fil, vilket säkert sparar någon krona.

Mad paint-skills nedan.
Översiktsplan av ett hus med markerade förslag till ändringar, inkluderar röda och blåa linjer som visualiserar layoutförändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Som boende i villa har jag en del spontantana reflektioner:

* Som någon skrev tidigare är det bättre om sovrum inte hamnar vägg i vägg. Om man lägger klädkammare, toalett etc. emellan blir det mycket bättre ljudisolerat mellan rummen.

* När vi själva letade hus hände det att även svärfar tog sig en titt. Det han tyckte var bland det viktigaste var att det fanns en gästtoalett. Hus där gästerna måste fråga efter toa gick direkt bort för honom. Jag kan i viss mån hålla med. Kan ni lägga den lilla toaletten så att den enkelt blir nåbar innanför huvudingången skulle den nog bli mer användbar.

* Angående badrum, så är det käckt om man slipper gå igenom hela huset för att komma till detta från sovrummet. Allra helst skulle man inte vilja passera något allrum alls, som kök eller vardagsrum. Lätt att säga, inte alltid så lätt att ordna (önskar vi hade så själva). Men att bara flytta in badrummet några steg åt vänster i bilden skulle göra det mycket bättre.

* Apropå toalett så har jag för mig att jag hört att det enligt Svensk byggnorm (e. dyl.) inte är tillåtet med en toalett i direkt anslutning till köket. Jag kan ha missuppfattat detta, men om ni ändå flyttar badrummet så att det ansluter till vardagsrummet så är ju detta problemet löst.

Annars ser det kanonmysigt ut. Bra tänkt med barn- och föräldrasovrum i olika delar av huset. Ett separat "gym" känns kanske lite lyxigt. Kan föräldrasovrummet få bli större istället, med möjligheten att dela av det med en vikbar vägg eller draperi? Kanske kan klämma in en liten bastu där också..?
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ni kommer att tycka att huset ligger för nära vägen. Titta på hur grannarna gjort, de har skapat sig en gårdsplan tio meter in, ni lägger entré och barnsovrum fem–sex meter från vägen.

Av någon anledning fick jag för mig att entrén var från söder. Gillar ärligt talat inte alls den föreslagna lösningen. Tänk om där. Exvis genom att lägga ensuit-badrummet uppåt längs ytterväggen, flytta tvättstugan en bit in i hallen och skapa en entré mitt för matplatsen.

Utöver att ge en mer centrerad entré får man också tre våtutrymmen i fil, vilket säkert sparar någon krona.

Mad paint-skills nedan.
[bild]
Skall se över placeringen nästa gång jag är vid tomten.
Tanken var att man skall kunna komma åt groventrén direkt från carporten, och dessutom bygga bort korridorerna i huset medan man bibehåller en halvöppen och ljus planlösning rakt igenom.

Problemet är att det är höjdskillnad på ca. 2 meter där den vita pricken ligger.
Så antingen får vi flytta ner hela huset och anlägga en brant väg som grannen i väst har gjort (jobbigt om det kommer snö pga lutningen), dem har sluttningshus och garage i källaren - detta skulle med största sannolikhet bli för saftigt för oss.
Eller bygga uppe på knallen vid vägen.

Nedanför höjdskillnaden (den vita pricken) är det en väldigt fin och plan yta som blir perfekt trädgård.
Dessutom några träd som ramar in trädgården. Håller med om att det är nära vägen, men kvällstid så är det inte mycket trafik.
Det är en väldigt liten väg, man kan inte mötas två bilar i bredd på den, så jag tror inte den stör allt för mycket - och idén var att ha en form av stenträdgård mellan huset och vägen. En hög altan på husets södra sida, och en trappa ner till trädgården.

Men det är sant att det kanske är dumt att bygga nära vägen när vi har så stor tomt att utnyttja.
Tomtens västra sida har konstant lutning (och ganska brant), så där blir väldigt svårt att placera ett hus som inte är sutteräng.

Logiken säger att vi skall placera huset ytterligare 5 meter söderut och bygga sutteräng, men det vill vil helst inte ha då vi nu bor i enplanshus och är nöjda med det.

Tackar för input, det är bra med en tankeställare då och då! (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Några små ändringar, får inte till någon bra placering av öppen spis dock.
Sedan är frågan om köket blir praktiskt nog när kyl & frys kommer in i bilden.
Det är enbart en illustration för att visa vilken yta som kan användas, det är ex.vis 2 stekhällar i köket.
Tanken är att kunna ha en köks-ö med några barstolar för att kunna äta en snabb macka i farten.
Ev. är köket för litet för detta, måste nästan få en expert att titta på det (IKEA's köksexperter kanske kan hjälpa).

Det enda jag egentligen saknar nu är ett städskåp.
Utökade garderoben i tvättstugan och i hallen, samt gjorde en liten hörna för ytterkläder.
Men en dedikerad städskrubb är inte dumt att ha...

Bastu kommer sedermera finnas på altanen (om vi skall ha någon bastu ö.h.t).
Vi är inga stor-bastare, och en vedeldad dito skulle duga gott.
Går att köpa bastu-tunnor nu för tiden för rimliga pengar, så vill inte att det ska ta upp onödiga m2 i huset.

Sedan ser jag inte riktigt vitsen att öppna mer mellan kök och vardagsrum annat än för syns skull.
Funderar t.o.m på att sätta skjutdörr där i stället så man kan stänga till när behovet finns.

Säg att man har sällskap på besök med barn.
Då kan dem installera sig framför TV'n med en film medans de äldre samtalar i köket.


Illustration av en planlösning med köksö, vardagsrum, sovrum, badrum och potentiell bastu på altan.
 
Klistrar in en förtydligande bild, som förklarar varför groventré/tvättstuga bör vara placerad där den är. (carport + kallförråd)
Allra helst hade entrén legat i mitten på huset, men då skulle det medföra flytt av groventré + en extra korridor (= mörkt), vilket vi helst undviker.

En suite är främst tänkt att användas morgon, kväll och natt.
Därav placeringen, samt att inte heller mötas av en trång korridor när man går in i master bedroom.^
Men jag är dock öppen för att flytta ingång till en suite till norra sidan... Vore ev. logiskt.
Men då försvinner det enda fönstret i badrummet (till förmån för dusch) vilket är lite trist.

Ritning av husplanlösning med groventré, carport, kallförråd, sovrum och placering av en suite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.