Vi kanske pratar om samma sak, men jag syftade på att i hus med dåligt självdrag så fungerar oljebrännaren iaf som en frånluftsmodul, dvs den ger en aktiv ventilation under drift. På sommaren lär det bli elda av för varmvattnets skull? Jag inbillar mig att ett byte av oljebrännare till pelletsbrännare ger en liknande aktiv ventilation av huset. Mimmipigg har inte nämnt ngt speciellt kring ventilationen med tanke på att huset är uppvärmt med el sedan ca 20 år tillbaka, så i det här fallet verkar det inte vara ngn issue.
 
ClasseClas skrev:
Vi kanske pratar om samma sak, men jag syftade på att i hus med dåligt självdrag så fungerar oljebrännaren iaf som en frånluftsmodul, dvs den ger en aktiv ventilation under drift. På sommaren lär det bli elda av för varmvattnets skull? Jag inbillar mig att ett byte av oljebrännare till pelletsbrännare ger en liknande aktiv ventilation av huset. Mimmipigg har inte nämnt ngt speciellt kring ventilationen med tanke på att huset är uppvärmt med el sedan ca 20 år tillbaka, så i det här fallet verkar det inte vara ngn issue.

ja man lär få samma ventilation med olja & pellets = flör kall rök kanal & självdraget funkar lika bra som om man kör på elpatron.
 
TS här igen! Tusen tack för alla svar!!! Jag har varit lite sjuk så detta har vilat lite.

Kan säga att pellets är inte intressant. Dels är pannan från -72 och har inte använts sen -83 (eller var det -86? hmmm) och dels är vi helt ointresserade av hanteringen som det innebär.

Jag har talat med Nibe-killen om varför han valt en så låg effekt på pannan. Grannen har en 9kW IVT och jag har själv sett i hans menyer att den gått 1 timme på el denna vinter och pumpen har gått dryga 3000 timmar. Grannen är mallig men Nibekillen anser att detta är en feldimensionerad panna. Den är (enligt honom) överdimensionerad och detta är inte bra - den startar och stoppar onödigt ofta vilket ger ett högt slitage vilket ger kortare livslängd. Och den har en högre investeringskostnad som inte är motiverad. Han säger att om jag väljer en större pump kommer jag spara mellan 400 och 600 kWh per år, d.v.s. säg ca 500 kronor men denna pump är 10-15 000 kr dyrare i investering (pumpen är lite dyrare och kräver djupare borrhål) vilket ger en återbetalningstid på minst 20 år.
Enligt honom är det ofta optimalt med en pump som går ca 100 timmar per vinter med elpatron och pumpen ska gå ca 4000 timmar, varken mer eller mindre.

Vad säger ni - har han rätt?
 
Killen är gammmal o krokig!

Förr var det svårt att få stora upnpar att jobba optimalt, men idag kan man justera deta i reglerdatorn.

En modell större pump på Nibe pumpen är inte för stor pump! men 2 modeller större pump kräver säkerligen en volymförstorare föratt jobba optilamt.

Jag vet inte hur duktig Nibe kollen är På nibe, men om man tar nibes äldre pumpan 1X15 modellerna så mäter dom där effekten vin 50 grader, mot nu när dom mäter vid 30 grader, detta kan få en okunnig att välje fel pump!

En 1230-8 ger ju bara 7KW vid 50 grader, så du kommer att få mer elpatro drift än din granne !!!

jag själv kör med en mycket överdimensionerad pump & jag är inte ens inärheten av att andvände elpatronen, trots deta har jag inte fler starter/ år än dom med klana pumpar!
Det gäller bara att ställa in grejorna rätt!
 
För min det får du gärna ta den klenare pumpen, det struntar ju jag i. men komihåg att jag & många andra tipsat dit om att ta en större, om 2 år när du hunnit köra en del med anläggningen!

Jag känner ingen som är ledsen för att han har för stor pump, därimot vet jag många som skulle vilja ha en större med facite i hand.


Pris skilnaden i investerng är ca: 3000:- för pumpen & 5 000:- för hålet.

Skilnaden i drift är 1000 till 1500kW/år
Räkna sen med att elpriset sanorlikt kommer att dubblas! då är det 3000:-/ år i driftskostnad som skiljer!
 
som sagt går det att räkna ut exakt effektbehov... effektbehovet är naturlag och går inte att göra något åt... såvida du inte isolerar eller så.. ta fram ett effektbehov och sluta gissa :surprised: ta med dig uträkningen och kräv att värmeproducenten (värmepumpen) skall klara effektbehovet på ett avtal med leverantören... varför gissa? har ni gott om pengar? :-/
 
OK CarMan jag förstår vad du säger... det jag är lite orolig för är bara att det kanske är detta som avgör om pannan håller 15 år eller 25 år - och jag känner ingen som haft en modern bergvärmepump så länge så därför kan det vara svårt att avgöra.

Men om det är som du säger att du inte har fler start-stop än nån annan så är det väl så. Du har möjligtvis inte någon referensdokumentation? Svårt att gå till installatören och hänvisa till nån man chattat med på nätet...

norrlandshus_sthml: Jag anser att jag vet mitt effektbehov (jag har elpanna så det är ju bara att gå ner i pannrummet och läsa av effekten - eller?) men nu var det ju inte det som var frågan. Frågan är om pannan verkligen ska klara detta effektbehov eller om det är bättre om den ligger precis under så att den inte startar och stoppar så mycket eller om den ska klara allt (som du säger).
 
mimmipigg skrev:
OK CarMan jag förstår vad du säger... det jag är lite orolig för är bara att det kanske är detta som avgör om pannan håller 15 år eller 25 år - och jag känner ingen som haft en modern bergvärmepump så länge så därför kan det vara svårt att avgöra.

Men om det är som du säger att du inte har fler start-stop än nån annan så är det väl så. Du har möjligtvis inte någon referensdokumentation? Svårt att gå till installatören och hänvisa till nån man chattat med på nätet...

norrlandshus_sthml: Jag anser att jag vet mitt effektbehov (jag har elpanna så det är ju bara att gå ner i pannrummet och läsa av effekten - eller?) men nu var det ju inte det som var frågan. Frågan är om pannan verkligen ska klara detta effektbehov eller om det är bättre om den ligger precis under så att den inte startar och stoppar så mycket eller om den ska klara allt (som du säger).
Jag föreslår att du går in på www.varmepumpsforum.com & kollar in i loggnings avdelningen
 
OK, tack CarMan, ska gå in där och titta.

Hade en tredje offertör hemma igår som leverar IVT och som sitter och säger att "Nibe är inge bra bla bla bla dom kan bara leverara 60 grader, Nibe klarar bara 50% av energibehovet men IVT klarar 70%" ... nu sitter jag här och läser Nibe-broschyren och där står det att kompressorn levererar 65 grader. Suck... vad ska man tro? Känns som Nibes broschyr ändå är mer tillförlitlig i detta fallet.

Och det där med 50% resp. 70% - vad var det för nåt?

Sen har jag hakat upp mig på det här med varmvattenberedaren - ska man behålla gamla eller prompt köpa en ny? Vår är 9 år gammal... hur länge brukar dom hålla?
 
Med risk för att förvirra det hela ytterligare vill jag bara berätta om mina föräldrars anläggning.

Huset är 115m2 entreplan + 115m2 källare, byggt -70, 3-glas, tilläggsisolerad vind

Tidigare gick det 1.5m3 olja + 14500KWh el för uppvärmning  (jag blir lite osäker om elen var inkl hushållsel. jag vill minnas att det var exkl. men men...)

I fjol gick det TOTALT 12950KWh,  i år 13005KWh. Och då är det ändå varmare i källaren deras nu än tidigare. Och kallare i år än i fjol.

De har en IVT HT6, 150m hål (ca 140 aktivt med hänsyn taget till jorddjup)

Det enda jag kan rekomendera är att borra "så djup du har råd"

Vår installatör fick siffran 105 meter aktivt hål ur sitt datorprogram, han föreslog 111.

Både jag och morsan tyckte det skulle vara djupare, och det var nog lika bra.
Men jag ångrar lite att vi inte borrade 10 meter till...

Borrhålet är för värmepumpen vad vedstappeln är för vedpannan, med den skillnaden att det är dyrt att göra om/komplettera om hålet blir för grunt.
 
spikers_corner skrev:
Men jag ångrar lite att vi inte borrade 10 meter till...
OK - men varför ångrar du det? Är hålet för kort? Borrade ni 140m?
 
mimmipigg skrev:
[quote author=spikers_corner link=1143889970/0#24 date=1144775090]
Men jag ångrar lite att vi inte borrade 10 meter till...
OK - men varför ångrar du det? Är hålet för kort? Borrade ni 140m?[/quote]


Ett för kort borr hål ker kallara KB-in
Kalara KB leder till något sämre COP & att värmepumpen inte kann ge lika hög effekt.
lägre effekt leder till att elpatronen måste gå in o stötta tidigare
elpatron är dyr drift.

själv har jar 180m borra (170m aktv) & jag har aldrig haft lägre än +2 grader in
 
mimmipigg skrev:
OK, tack CarMan, ska gå in där och titta.

Hade en tredje offertör hemma igår som leverar IVT och som sitter och säger att "Nibe är inge bra bla bla bla dom kan bara leverara 60 grader, Nibe klarar bara 50% av energibehovet men IVT klarar 70%" ... nu sitter jag här och läser Nibe-broschyren och där står det att kompressorn levererar 65 grader. Suck... vad ska man tro? Känns som Nibes broschyr ändå är mer tillförlitlig i detta fallet.

Och det där med 50% resp. 70% - vad var det för nåt?

Sen har jag hakat upp mig på det här med varmvattenberedaren - ska man behålla gamla eller prompt köpa en ny? Vår är 9 år gammal... hur länge brukar dom hålla?

Det är väll inte rätt sätt att försöka sälja sina grejor på om jag får tyck i frågan!
att kasta skit på dom andra är ju slag under bältet! Han borde ju visat hu bra hans produkt var & fått dig att villa ha den oavset vad den kostar.

Det spelar nästen ingen roll vilken pump du tar, dom rä rätt lika! du ska ta den firma du får mest förtroende för! den som vill att du får en anläggning som fungerar bra! inte den som är billigast.
 
mimmipigg skrev:
OK, tack CarMan, ska gå in där och titta.

Hade en tredje offertör hemma igår som leverar IVT och som sitter och säger att "Nibe är inge bra bla bla bla dom kan bara leverara 60 grader, Nibe klarar bara 50% av energibehovet men IVT klarar 70%" ... nu sitter jag här och läser Nibe-broschyren och där står det att kompressorn levererar 65 grader. Suck... vad ska man tro? Känns som Nibes broschyr ändå är mer tillförlitlig i detta fallet.

Och det där med 50% resp. 70% - vad var det för nåt?

Sen har jag hakat upp mig på det här med varmvattenberedaren - ska man behålla gamla eller prompt köpa en ny? Vår är 9 år gammal... hur länge brukar dom hålla?
Haha, IVT tar (som vanligt ?) till alla metoder, de börjar kanske känna sig ifrånsprugna. 60° klarade Nibe att leverera (Fighter 1215) redan år 2001. Dagens F-1230 klarar såklart 65°, men kom ihåg att ju lägre temperaturer man håller desto effektivare anläggning.

Har du inte tagit in någon offert från en Thermia ÅF?, deras diplomat optimum är ju också en trevlig pump.

Ang. elberedaren: Med rätt förutsättningar (vattenkvalite/val av korr.skydd) kan en varmvattenberedare hålla hur länge som helst, de ringde nyligen in en kund på en varmvattenberedare från -69 där elparonen hade kroknat, beredaren var i nyskick ;) så det var bara att installera en ny patron och köra vidare. Har ni eller funderar på att installera en jacuzzi är en elberedare i serie med värmepumpen en bra kombination.

,Nibe-Jani
 
Jani skrev:
Har ni eller funderar på att installera en jacuzzi är en elberedare i serie med värmepumpen en bra kombination.

,Nibe-Jani
Raljerar: Ja, är det inte det jag alltid har sagt!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.