Jag vill sätta upp ett nytt vägguttag på en vägg som från insidan har: gips, 2" plank, ca 5cm spån, papp, ytterpanel.
Med andra ord vill jag hålla mig inom vad gipset och planket tillåter.

Finns det något vedertaget sätt att göra detta?

Det jag kan tänka mig är att man skär ut en bit gips, tar hålsågen och stämmjärn för att ta ut ett lagom stort hål i planket, fräser två spår i planket ned till golbjälklaget (kommer dra röret under golvet som är frilagt). Två spår för att jag vill dra vidare elen. Sedan i med rör och någon lämplig liten dosa. På med en plåt över röret och sedan få tillbaka gipsbiten man skurit bort.

Finns det smartare sätt?
 

Bästa svaret

R
Varför en plåt ?
Arbetsgång

1 Borra med en dosborr för app-dosa den går inte igenom planken
2 Skär ett spår i gipsen 100 mm ta bort den , spara den rundade delen som är mot hålet min 10 cm
3 Spåra för rör/slang 2X17 mm
4 En apparatdosa för enkelgips kapa den enkla studsen
5 Skär av alla utstående knoppar och plastutstick så den blir helt rund , dubbla studsar kvar
6 Mät ut var studsarna kommer ,hugg ur i trät för dom
7 Kolla så dosan kan sitta jäms med gipsen
7 Limma dosan med plastlim eller annat lim ( rikligt på ) och ha rör/slang kopplat
8 Klart den sitter där ;)
9 Skär till en gips som passar , skruva i planken
10 Spackla måla , sedan elen
 
Tackar!
Tänkte mig att det var bra att ha ett spikskydd när rören är direkt under gipset och inte kan röra sig. Fast vore ju konstigt om man skulle få för sig att sätta upp något mellan uttag och golv. Tänkte inte på att jag är så nära golvet.
 
R
N Nizztos skrev:
Tackar!
Tänkte mig att det var bra att ha ett spikskydd när rören är direkt under gipset och inte kan röra sig. Fast vore ju konstigt om man skulle få för sig att sätta upp något mellan uttag och golv. Tänkte inte på att jag är så nära golvet.
Du kan ju tänka dig för när du spikar sockeln
Bommade , hammare stämjärn är bra att ha när du tar ur biten för dosan
 
tommib
Håller i princip med men skulle använt den här dosan istället med en dubbelstuts neråt. Slipper såga massa plast...

Å andra sidan så måste du då beställa online istället och vänta på att få den.

Ang spikskydd så får man skylla sig själv om man spikar direkt under ett uttag.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
R
Inget fel med den dosan , men det är en del kraftiga plastutstick på den som inte går in
i ett hål som borrats med dosborren lättare att rensa en vanlig med en kniv
 
tommib
Jag borrar med T80 dosfräs i lättbetong, de sitter som en smäck.
 
R
tommib tommib skrev:
Jag borrar med T80 dosfräs i lättbetong, de sitter som en smäck.
Lättbetong JA det ger sig när man knackar in dosan och den fastnar hårt , nu är det en plankvägg
då går det inget bra , den blir liksom lite tillklämd då , om det överhuvudtaget går att få in den
 
tommib
Aha, ja det jag jag inte testat.
 
Spårdosan tycker jag ändå är ett bättre val för denna uppgift. Trä går att karva i.
 
Mikael_L
Spårdosa U40 är det perfekta valet här, utan tvekan.
https://www.rutab.se/produkter/dosor/spardosa/spardosa-u40-u50-product

Den är, som tommib skriver, avsedd för en T80-dosfräs, dvs passar som en smäck om man tar ett 83mm hål.
Jag använder, och har använt, U40 när det är tegelväggar, massivt trå, betong, siporex osv osv. Alla, precis alla massiva väggar.
Jag skulle inte komma på tanken att använda något annat, varför skulle jag låta mina kunder betala för minst en halvtimmes extra jobb med sämre resultat? ;)

Och montaget blir enkelt, i fyra steg.
1. Ta ett ca 83mm hål 42- 50mm djupt (från gipsytan i ditt fall) Var försiktig med djupet då du inte har så mycket spela på.
2. få ur borrkärnan (i betong är det ett helvete), stämjärn, fein, småborrar i borrmaskin osv osv är dina vänner här.
3. Spåra ut för de flexslang du ska ha, djupet kollar du mot dosan.
4. Tryck in dosan med monterad flexslang, den riktas rakt och låser direkt mha de 4 utstickande spikrännorna, avsluta med att försiktigt knacka in 4 st 60mm trådspik i spikrännorna så sitter den som den ska.

Inget kladdande med lim eller sånt, inget speciellt att göra med gipset, inget karvande eller modifierande av dosan. Fast det är klart, ofta blir ju hålet lite för djupt, så det kan vara en ide att trycka i en ordentlig klick spackel, fog, puts eller vad man har tillhands som sen formar ett golv och stopp under dosan när man fått in den till avsett djup.

Detta är en lysande produkt, det absolut främsta Rutab har kommit fram med. :)

Denna finns på elbutik.se men även Jula t.ex. har den.
Jag tror det är 40mm som Jula har, du vill nog inte ha den 50mm djupa om det inte absolut krävs med tanke på din väggtjocklek.
Glöm inte att beställa de extra stutsar som behövs, elbutik har, kanske inte jula.
Till nöds kan man trycka in en flexslang i hålet som går att ta upp i de stycken som avlägsnas för stutsmontage, men det är mycket finare och rejälare att komplettera med riktiga varan. Det finns ju också en fin dubbelstuts (2x16) som gör att man kan gå ut med 2 rör åt samma håll, kloss mot varandra.
 
  • Gilla
Jonathan C och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
R rävlyan skrev:
Varför en plåt ?
Troligen tänkt som, spikskydd ...
Men plåten kan vara en förstärkning utav gipsen så det inte spricker upp sen när man målat eller tapetserat ytan, på samma sätt som med gipshörn i plåt, eller skarvplåt för gips.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra själv, men att det igenspacklade spåret i gipset är ett problem inser jag, lätt att det spricker upp där sen om huset rör sig det minsta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.