Hej!

Jag är igång med mitt altanprojekt. Noterade sprickor i ett lättbetongelement, som sitter under balkongen. Detta element är ca 2.5m högt, så mao en källarvägg. Jag knackade loss bitar och märker att stora stycken kommer loss.. hur skulle ni åtgärda detta?

Går ju verkligen inte att fästa något i lättbetongen som den är nu. Jag antar teglet under är den bärande delen i balkongkonstruktionen och att lättbetongelementet har lagts utanpå teglet för att komma i linje med väggen i övrigt.

Som sagt tanken är att fästa bärlinan strax under teglet så det blir ett steg ner från balkongen.

Bifogar bild.
 
  • Skadat lättbetongelement med sprickor och lossade bitar under en balkong med synligt tegel och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett lättbetongelement med lossnat stycke som visar tegelvägg och cementfogar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och avflagning på lättbetongelement över tegelvägg under en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har det varit någon infästning där förut ? Tex en bärlina till altan
 
R rävlyan skrev:
Har det varit någon infästning där förut ? Tex en bärlina till altan
Nej, en trappa ner till marknivå, ca 1 meter.
 
R
Och nu blir det någon form av altan med trappa upp , du ska inte fästa altanen i huset med en bärlina
det samlas en massa skit mellan den och huset , blir lätt röta i virket
Bäst med några extra plintar eller andra stöd intill huset
Sedan om det blir en trapp eller steg upp så går det att bygga det fritt på konstruktionen , endast
en handledare ( en bräda på väggen upp som stöd ) är bra
Om jag ser rätt så finns någon form kraftigare vägg nedanför teglet som även är lite bredare
än teglet . Möjligtvis är det som du säger lättbetong en yttre barriär som är asfalterad under mark och
inte har någon bärande funktion
Det är en luftspalt/mellanrum verkar det som , vad det är för , lite okänt
Att laga med vad ? svårt med bruk eller annat som kanske ramlar ner , du bör nog prata med
någon byggare för att få det rätt , på distans är det svårt att rekommendera vad som kan göras
 
Jag dränerade förra året så vet inte om marken har satt sig ordentligt, vilket får mig att tvivla på att sätta plintar för bärlinan.

Ja det är skumt att det är ett mellanrum mellan lättbetongen och teglet. Jag tänkte att man kunde kapa ut en bit och mura med lättberongblock och ev putsa skarven, bara så det inte kommer ner vatten.

Till vänster i bild är det lecablock som är en del av stödmuren som avgränsar mot den lägre nivån av huset (sutteräng) tänkte gjuta stolpskor i dom för att fästa långsidans bärlina, skulle ju kunna fästa den bärlina som jag tänkt sätta mot fasaden i samma lecablock antar jag.
 
R
Hur stort är mellanrummet ? och på foto 2 ser det ut som en träbit , troligtvis är den där för
att hålla avståndet mot teglet ,
Att mura in lättbetong där , lite mjukt kalkbruk på baksidan och trycka in mot teglet så det fäster
sedan putsa hela ytan som var trasig
 
Skulle tro att det är 5-10 cm. Träbiten är ingjuten i lättbetongen, har sett det på andra ställen där jag rivit lättbetongvägg.

Ok låter som en plan. Men du tycker fortfarande att plintar är en bra ide? Antar man kan ha en plåt på ovansidan av bärlinan om den fäst mot fasad för att hålla skit borta.
 
R
Det är en klassiker att få skit mellan hus och bärlina och röta , blir nog inget bra
med något fönsterbleck där .
Du sa dränerat , sjunker det fortfarande utmed huset , är det lera,jord,grus , allt som är uppgrävt
och återfylls sjunker , mycket luft i massorna , uppgrävt då ut från hus min 1 meter för att dränera .
En bärlina utmed huset kan vara upp till 50 cm från det , det ska ju vara reglar 60 C/C för trallen
ligger nog längs med huset och du går inte närmast fasaden , det bär bra
Tänk och återkom
 
Ja precis runt 1 meter är uppgrävt. Det som ligger längre bort har legat där länge och dessutom ligger det plattor så det blir till stöttorna som ska skruvas fast i skruvreglarna.

Ok om jag skulle gräva ner plintar kan man kan "stompa" hålet innan man sänner ner plinten för att motverka att plinten sjunker. Det är ju rätt kompakt jord med en del lera i.
 
R
Vill du vara säker på att plintarna inte sjunker ( liten yta att stå på ) , en betongplatta 300X300 i
botten ( blir att gräva mer )till djup som behövs plinten ställes på plattan , plattan flyter med
stor yta och sjunker inte ., stampa ner lera omkring ( lite i taget ) , blir otroligt stadigt och stumt
För att få det lite i våg kan du grusa lite i botten , innan plattan läggs ner
 
Bra ide! Har ett gäng plattor över. Jag bor i Göteborg och sällan det är så kallt. Om jag skulle gräva ner typ 90 cm och sen lägga lite singel och sen plattan då bör det väl inte finnas risk för att tjälen skjuter upp plinten, tänkte köra 70cm plint isf.
 
R
Blir utmärkt , men 70 plint och 90 hål , då kommer väl plinten under mark :(
Är du osäker på vågen kan du ta dom plintar som är ställbara
 
  • Gilla
Patrick K och 1 till
  • Laddar…
Tänker att man ska väl köra typ en 10cm med singel och sen plattan. Ja kanske 80 cm räcker. Blir stolpar sen ändå iom att däcket blir runt 50cm högt, så går nog att få bärlinan i våg ändå :)

Tack för hjälpen, gött att kunna få snabb hjälp när man kört fast (y)
 
R
Är det kompakt lera så ska du inte ha för mycket grus under , när det regnar kan det bli en
bassäng i hålet , lera är tät och släpper igenom vatten väldigt dåligt .
Men stampa lera runt så blir det bra
 
Är det inte bara att knacka bort allt som är trasigt och fästa bärlinan i teglet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.