Hej,
Finns det någon här som växlat bort detta stödben i sitt älvsbyhus?, och kanske har en bild på hur det är gjort.
Sett bilder på när det är klart men då syns inte själva konstruktionen.

Mvh
 
  • Vind med trästomme och isolering, grön markering runt stödbenet som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jo dem ser klena ut 45*120 med varierat cc mått ,jo det håller för snön

Det blir mycket större plats i rummen där uppe om man får bort stödbenet så kan sängen flyttas in under snedtaket.

Det finns firmor som kan växla bort stödben när dem inreder övervåningen ,dock vet jag inte hur dem gör...

Tack för bilderna, dem verkar också ha tagit bort det för att få plats med en säng.
Mvh
 
Jag byggde övervåningen på vårat Älvsbyhus i vintras. Jag kapade ett stödben och växlade av med en limträbalk. Kommer tyvärr inte ihåg vilken dimension och hittar inga bilder på utförandet. Men såhär blev resultatet. Sängen är 200x105cm

Renoverad övervåning i Älvsbyhus med sängnisch, vita garderober och tapet med tågmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad övervåning med vit inbyggd förvaring och sängdel under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett inbyggt barnsängsnäste med sängmått 200x105cm, ett barn ligger på sängen, och intill finns vita hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RickardE och 10 till
  • Laddar…
Tjusigt!
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Jag byggde övervåningen på vårat Älvsbyhus i vintras. Jag kapade ett stödben och växlade av med en limträbalk.
Hur gjorde du med snedsträvan? plockar man bara bort den, eller ersätter man den på något vis?
 
Supersnyggt ,precis sådär vill jag göra ,tack för bilderna.
Vilka stora rum det ser ut att bli när man fäller in sängen.

Så du fixade limträbalken själv?
Tog du bara bort på ett ställe?

Mvh
 
Nu är jag ju varken byggnadsingenjör eller konstruktör så ni får väl ta mina inlägg med en nypa salt...
Jag satte en stående planka på varje sida av takstolen precis innanför sängen och kapade snedsträvan där.
Limträbalken köpte jag på Byggmax och monterade själv..
Vi har två likadana rum mitt emot varandra så en takstol är kapad på båda sidor.
Hittade en bild på både Limträbalken (ej färdigmonterad) och kapningen av snedsträvan. Omonterad limträbalk och modifikation av takstol för sängens plats, med kapad snedsträva, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På golvet rakt under limträbalken satte jag en regel mellan stödbenen och sen stående reglar på båda sidor under balken samt en till för att få öppningen för sängen 2m.
 
  • Gilla
decimeterAB och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara noggrann när man ger sig på den här typen av uppgift måste man titta på hela takkonstruktionen inklusive mellanbjälklaget. Det är inte givet att stödbenen alltid är utsatta för en tryckande last, vilket är förutsättningen för en traditionell avväxling. En sektionsritning där dimensionerna på viktiga delar framgår underlättar den bedömningen. Takstolarna har i det här fallet en speciell och ovanlig utformning som man gärna vill få en förklaring till.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Sektionsritning av ett älvsbyhus med måttangivelser och förhöjt väggliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en sektionsritning för ett älvsbyhus med förhöjt väggliv (som jag tror detta gäller).
 
@justusandersson
Inte särskillt ovanlig. Är en variant av sk "Svensk takstol". Nu har jag bara internet via telefonen och vill inte googla runt universum efter vettiga länkar.

Lycka till med letandet.
Mvh Findus

PS. Såvitt jag kommer ihåg går det inte att ta bort delar utan vidare. Takstolskonstruktionen förutsätter hjärtvägg. Om en stötta skall tas bort och ersättas med limträ så kommer lasten vinkelrätt från överramen. Då bör balken inte sättas för att ta last rakt uppifrån som någon tidigare i tråden hade gjort. En sparre skulle fungera bättre. Om överramen är skarvad så är det fullständigt olämpligt. DS.
 
Redigerat:
Ja, den ritningen förklarade det mesta. Den triangelformade konstruktionen längst ut är till för att stödja det förhöjda vägglivet.Den bör man alltså inte ta bort. Möjligen kan man ersätta den med en annan triangelformad konstruktion som inte går så långt in i rummet. Stödbenet kan man ta bort om man växlar av det med en balk mellan de angränsande stödbenen. Huset rasar inte om man tar bort en enstaka regel, men det kan bli lite snett med tiden. Inget bra försäljningsargument.
 
  • Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Javisst är det en variant på svensk takstol, det var det första jag tänkte på när jag såg snedsträvan. Det var mest den horisontella biten jag funderade över.
 
Jag tycker "mahognymarkus" lösning såg vettig ut, det förhöjda vägglivet borde få nog med stöd på det sättet ,stödbenet flyttas 120cm emot ytterväggen.

Sedan tillkommer alla dessa reglar som ytterligare förstärkning på var sida om limträbalken, dessa borde hjälpa om krafterna kommer vinkelrätt från överramen och vill "trycka limträbalken in emot rummet" om jag tolkat "findus42" rätt så menades det med "sparre" att limträbalken borde vara mer kvadratisk för att ta dem krafterna?
 
  • Takstolar och reglar i en isolerad vind med synliga förstärkningar och stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sohrab
  • Laddar…
Det sista lagret med vertikala 45*95 reglar måste ju anslutas direkt i limträbalken på bägge sidorna.
 
"mahognymarkus" lösning fungerars säkert, även om det inte är ett skolboksexempel. Taklasten på stödbenen är riktad i 90 grader från högbenen. Antingen placeras den avväxlande limträbalken i rät vinkel i förhållande till högbenen eller så förstärker man den (påsalning på högbenen) så att den inte kan vrida sig,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.