Låtit ett företag lägg ny papp på min kåk. Även bytt huvarna då så klart och allt övrigt. Nu när första riktiga regnet kommit sen det blev färdigställt. Märkte det igår. Läckte in vid skarven mellan huv och papp på en kant av huven. Även ansamlats vatten mellan gamla o nya pappskiktet 10 cm ifrån läckande kanten vid huven. Företaget i fråga kom efter 4 h och tätade vid huven vilket kändes bra. Men Märkligt nog såg dom inte vattenansamlingen. Detta märkte jag efter att jag skulle se vad dom gjort för jobb.

Nåväl det stora problemet känner jag är följdproblemen som uppstått. Vattenfylld köksfläkt, missfärgat innertak och fukt mellan takspont och gips mellan vind och köket. Renoverade köket 2017 så allt är nytt där. Råsponten och Taksponten kommer ju torka. Men kommer det torka mellan gips och taksponten. Fläkten är ur bruk och ingen mat kan lagas på denna plats vilket medför problem för min familj och mig. Företagets arbetsledare ser inte det som sin uppgift att återställa köket eller bekosta att nåhon annan gör det. Jag vet ju att jag har rätten på min sida men kan ju ta väldigt lång tid att få rätt om jag ska gå genom KO eller nån instans.

Frågan är hur stor är risken för mögel mellan gips o takspont? Antar att fläcken i taket kommer vara kvar. Väggen intill har jag ingen aning om hur mycket det runnit in i men ser inga fuktiga fogar i alla fall även om fläktskyddet är i vägen. Har företaget rätt som ifrågasätter mina anspråk. Överdriver jag? Trodde helt ärligt att dom skulle skicka en snickare med som hade kunnat ta ner fläkt o fläktkanal.

Notera att på videon kan man inte höra vattnet skvalpa men det gör jag om jag står där på plats.
 
  • Vattenfläckar och skada på trä vid ventilation efter läckage på nylagd takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage i tak: Missfärgad fläck ovanför vit köksskåp och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada synlig på träbjälkar och isolering i takkonstruktion som orsakats av läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du får börja med att kolla avtalet som skrevs mellan dig och firman för takbytet.

Om inga konstiga paragrafer har skrivits in där du accepterar att firman inte har något ansvar är det Konsumenttjänstlagen som gäller:
https://lagen.nu/1985:716

Paragraf 17 gäller reklamation och vad du måste göra: Skriftligen informera att du vill reklamera tjänsten på grund av läckage.

Paragraf 31 gäller skadestånd
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.


Det betyder att du kan kräva att firman åtgärdar de skador som uppstått pga läckaget utan kostnad för dig.

Det är bra att ta dit ditt försäkringsbolag så att de dokumenterar skadorna, även om de just nu inte ska göra något.

Om firman vägrar utföra återställandet och reparera/byta din fläkt har ni hamnat i en tvist. Du bör i detta skede kunna ta in några offerter på fläktrepararion/byte och göra byter. Syftet med flera offerter är för att visa på skälighet i pris och ha rätt att kräva firman på ersättning.

I detta läge är det bra om ditt försäkringsbolag redan är inblandad.

Försök få allt skriftligen, inga muntliga samtal.

Tyvärr har firman fördel med att ha fått betalt, så du behöver jobba för att åtgärda.
 
Varför kan du inte laga mat? För att fläkten är trasig? I så fall kallar jag det trams, öppna ett fönster vid matlagning fram till dess att fläkten är brukbar.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
A
Någon annan får uttala sig om skicket/läggningen av taket
 
J jonko skrev:
Varför kan du inte laga mat? För att fläkten är trasig? I så fall kallar jag det trams, öppna ett fönster vid matlagning fram till dess att fläkten är brukbar.
Klart jag kan men jag är begränsad vilket jag trodde alla förstod. Känns inte meningsfullt att anmärka på det då egentligen inte år vårt största problem och min frågeställning gällde inte ens det.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 2 till
  • Laddar…
Det där kommer ju att torka. Släng dit en fläkt för att påskynda det. Det är bara om det är mellan täta skikt eller material som kan hålla mycket fukt som man verkligen måste riva.

Man kan ju undvika den mest osande matlagningen, men laga mat kan du ju absolut göra. Vad är det för fel på fläkten? Är den död?

Fläcken i kökstaket behöver ju målas när det torkat.

Taklagningen får de nog börja om med, borde inte lagningen hellimmas mot den befintliga pappen? Då där ska det inte kunna bli.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Det där kommer ju att torka. Släng dit en fläkt för att påskynda det. Det är bara om det är mellan täta skikt eller material som kan hålla mycket fukt som man verkligen måste riva.

Man kan ju undvika den mest osande matlagningen, men laga mat kan du ju absolut göra. Vad är det för fel på fläkten? Är den död?

Fläcken i kökstaket behöver ju målas när det torkat.

Taklagningen får de nog börja om med, borde inte lagningen hellimmas mot den befintliga pappen? Då där ska det inte kunna bli.
Är hela taket nylagt? Behöll man den gamla pappen?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
A
Utifrån kommentarerna du fått är min erfarenhet att du bör ta lite fler bilder på olika platser och lägga upp.

Du får då snabbt veta om jobbet är korrekt utfört eller inte.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Fel av mig, det var ingen lagning, det var ny papp. Men tydligen med den gamla kvar, då hellimmas det ju inte. Fel av mig. :oops:
 
D Daniel 109 skrev:
Det där kommer ju att torka. Släng dit en fläkt för att påskynda det. Det är bara om det är mellan täta skikt eller material som kan hålla mycket fukt som man verkligen måste riva.

Man kan ju undvika den mest osande matlagningen, men laga mat kan du ju absolut göra. Vad är det för fel på fläkten? Är den död?

Fläcken i kökstaket behöver ju målas när det torkat.

Taklagningen får de nog börja om med, borde inte lagningen hellimmas mot den befintliga pappen? Då där ska det inte kunna bli.
Tack för ditt sakliga tips. Känner väll med att det borde torka av sig själv. Men lagom sugen att måla om hela taket två gånger för att deras plåtslagare inte kunde komma tillbaka sista dagen för färdigställande så pappgubvarna fick sätta plåten. Jag fattar inte hur dom gjort eller tänkt vid denna omtalade huv. De andra gamla huvarna vek dom uppemot, tog bort hatten till huven och skruvade den nya huven i den gamla. Vilket känns ok för mig då gamla huven var helt ok men lite sliten och sätta ny gick snabbare än måla om.

Dom la Mataki uno tech och denna omtalade huv verkar inte uppfylla deras monteringsanvisningar. Inte den nya dom gjotde heller, men den läcker inte just nu i alla fall.
 
  • Svart takhuv i anslutning till tak med felaktig eller ofullständig montering synlig vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny ventilationstrumma på tak med takpapp, monterad utan synbar integration i takmaterialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RapidSledge skrev:
Är hela taket nylagt? Behöll man den gamla pappen?
Gamla pappen var så pass bra så dom på bara på.

Hela taket, vindskivor, plåt och huvar. Ja allt.
 
mathiash77 skrev:
Utifrån kommentarerna du fått är min erfarenhet att du bör ta lite fler bilder på olika platser och lägga upp.

Du får då snabbt veta om jobbet är korrekt utfört eller inte.
Lagt upp bilder på dem berörda huven och en ny.
 
Det borde räcka att måla skadan och slutnåls hela taket. Om man är noga, är man inte oetig räcker en bättrings målning. Men jag tycker nog att firman sks stå för en målare, det är ju de som orsakat skadan. Kräv inte överdrivna åtgärder, men det som behöver göras bör de stå för.
 
  • Gilla
oakleafh och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du får börja med att kolla avtalet som skrevs mellan dig och firman för takbytet.

Om inga konstiga paragrafer har skrivits in där du accepterar att firman inte har något ansvar är det Konsumenttjänstlagen som gäller:
[länk]

Paragraf 17 gäller reklamation och vad du måste göra: Skriftligen informera att du vill reklamera tjänsten på grund av läckage.

Paragraf 31 gäller skadestånd
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.


Det betyder att du kan kräva att firman åtgärdar de skador som uppstått pga läckaget utan kostnad för dig.

Det är bra att ta dit ditt försäkringsbolag så att de dokumenterar skadorna, även om de just nu inte ska göra något.

Om firman vägrar utföra återställandet och reparera/byta din fläkt har ni hamnat i en tvist. Du bör i detta skede kunna ta in några offerter på fläktrepararion/byte och göra byter. Syftet med flera offerter är för att visa på skälighet i pris och ha rätt att kräva firman på ersättning.

I detta läge är det bra om ditt försäkringsbolag redan är inblandad.

Försök få allt skriftligen, inga muntliga samtal.

Tyvärr har firman fördel med att ha fått betalt, så du behöver jobba för att åtgärda.
Finns inget i vare sig offert eller faktura som undantar jobbet eller delar av det från vanliga lagar och regler. Detta är ju egentligen ett seriöst företag med 15-20 anställda med helt normala siffror och bra omdömen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.