Hej är i fullgång med färdigställandet av vår övervåning.

Vi har valt att köra vattenburen golvvärme som det är på nedervåningen.

På golvet ligger 22mm golvspånskiva, sen har jag lagt glespanel på spånet, har lagt ut alla golvvärmeplåtar och skall i med slangen snart. Min fråga är om jag kan lägga 15mm parkettgolv på glesen. Vill inte behöva lägga golvspån på glesen då golvhöjden blir alldelles för hög. Jag har använt 20mm slang med CC300.
 
Det går utmärkt att lägga det direkt på, har själv 11 mm direkt på glespanelen och utan golvspån under.
 
E
Kolla vad som ställs för krav på golvet. Det kan behövas limmas för att det inte ska gå isär.
 
H huggan skrev:
Det går utmärkt att lägga det direkt på, har själv 11 mm direkt på glespanelen och utan golvspån under.
Precis det jag ville höra! Tack!

Vad tror ni kan plåtarna ligga med 6cm mellanrum? Känner inte för att klippa till plåtar.
 
  • Takstolar med isolering och metallplåtar lagda med mellanrum på en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nonnos
  • Laddar…
Det där ser jättebra ut (y)
Orkar man stifta fast plåtarna i underlaget slipper man lite av oväsendet som blir den första tiden innan allt lagt till sig ordentligt. Men fäst bara ena sidan av plåten
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Det där ser jättebra ut (y)
Orkar man stifta fast plåtarna i underlaget slipper man lite av oväsendet som blir den första tiden innan allt lagt till sig ordentligt. Men fäst bara ena sidan av plåten
Jepp, dom vill flyga och fara när jag lägger i slangen, får bli morgondagens jobb
 
S Spira174 skrev:
Precis det jag ville höra! Tack!

Vad tror ni kan plåtarna ligga med 6cm mellanrum? Känner inte för att klippa till plåtar.
gammal tråd men försöker ändå... vad körde du på för dimension på glesen? Hur fäster man glesen? Skruv + lim?
 
28*70 är vanligt, skruva är att rekommendera. Lim är överkurs.
 
H huggan skrev:
28*70 är vanligt, skruva är att rekommendera. Lim är överkurs.
ok, inte risk för knarrande golv om man lägger gles på spån utan att limma?
 
N nonnos skrev:
ok, inte risk för knarrande golv om man lägger gles på spån utan att limma?
Knarra ska det nog inte göra om ditt befintliga golv är någorlunda stabilt.

Jag hade ett svajjigt golv (bjälklag) som jag ville förstärka, så jag sågade 300 mm remsor av 22 mm spånskiva och skruvlimmade på befintligt golvspån.

21x120 är väl lämpligt annars, här är ju för en gångs skull Byggmax klena konstiga dimensioner användbara. Vilket material och dimension du använder spelar förvisso mindre roll för funktionen, men det kanske är roligare att använda dina 7 mm bygghöjd till nåt annat än luft under golvvärmen?
 
Strip Strip skrev:
Knarra ska det nog inte göra om ditt befintliga golv är någorlunda stabilt.

Jag hade ett svajjigt golv (bjälklag) som jag ville förstärka, så jag sågade 300 mm remsor av 22 mm spånskiva och skruvlimmade på befintligt golvspån.

21x120 är väl lämpligt annars, här är ju för en gångs skull Byggmax klena konstiga dimensioner användbara. Vilket material och dimension du använder spelar förvisso mindre roll för funktionen, men det kanske är roligare att använda dina 7 mm bygghöjd till nåt annat än luft under golvvärmen?
ok, jag är lite inne på byggmax 21x120 och typ LK fördelningsplåt 20 och 20mm slang. Det går bra att använda ”panel-virke” som är hyvlat på bara en sida om jag förstått andra trådar korrekt?
 
N nonnos skrev:
ok, jag är lite inne på byggmax 21x120 och typ LK fördelningsplåt 20 och 20mm slang. Det går bra att använda ”panel-virke” som är hyvlat på bara en sida om jag förstått andra trådar korrekt?
Alltså, du kan ju bygga med precis vad du vill, bara det blir plant nog för övergolvet sen.
 
N nonnos skrev:
gammal tråd men försöker ändå... vad körde du på för dimension på glesen? Hur fäster man glesen? Skruv + lim?
Hej, jag köpte 21x95 på byggmax. Kör 300cc med 20mm slang. Körde enbart skruv, inget knarr än!
 
S Spira174 skrev:
Hej, jag köpte 21x95 på byggmax. Kör 300cc med 20mm slang. Körde enbart skruv, inget knarr än!
ok, tack för info! Körde du hyvad sida ner eller upp? Vad använde du för skruv och hur tätt ca?

vilket fabrikat på plåt och slang valde du?
 
Körde hyvlad sida ner, spånskruv. Uponor slang och plåtar, körde 55mm mellan varje gles
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.