vi har massa stora stenar, betong osv som vi måste bli av med.
Vi ska samtidigt försöka gämna ut våran tidigare skogstomt.
Är det ok att vi använder alla stenar osv för att gämna ut marken och sedan lägger vi på ett fukthållande lager jord och sist 10 cm ”riktig” jord?
Det handlar om ca 80m2 ojämn mark så skulle inte tro att ”skräp” lagret blir högre än 20cm.
Ojämn mark med stora stenar och betongbitar bredvid en grävmaskin och trädgårdstrampolin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det går bra förutsatt att det fukthållande lagret är tillräckligt tjockt. Se också till att få ner jorden ordentligt mellan stenarna, annars kommer gräsmattan sätta sig med tiden troligen bli rejält gropig.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det går bra förutsatt att det fukthållande lagret är tillräckligt tjockt. Se också till att få ner jorden ordentligt mellan stenarna, annars kommer gräsmattan sätta sig med tiden troligen bli rejält gropig.
Tack, om jag kör ordentligt med en sån maskin som man amvänder när man gör en uppfart borde det fungera då?
Jag kan även frakta bort dom, kanske är värt det extra jobbet?
 
F
Nu kommer jag att få fetspö av gräsmattefolket men med 20cm täckning skulle jag inte tveka.

Men som du själv redan verkar ha varit inne på, det blir nog väldigt väldränerat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gräv en grop och tippa i allt
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
När man gräver någonstans i vår gräsmatta slipper man max 10 cm ner innan man börjar stöta på en massa stora stenar. Våran gräsmatta är gammal och växer bra. Så jag tror nog det fungerar bra
 
  • Gilla
Hawin
  • Laddar…
Vår gräsmatta är delvist gammal pool som man tydligen fyllt med stora stenar. Det var säkert bra de första 20 åren, men efter vi köpte hus började stora stenar krypa upp - det är inte roligt att gräva upp stenar på 300kg ur en gräsmatta...
Person som gräver upp stor sten från gräsmatta med hjälp av rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så snåla inte med jordlaget! Men det låter annars bra som du har tänkt.
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 1 till
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
vi har massa stora stenar, betong osv som vi måste bli av med.
Vi ska samtidigt försöka gämna ut våran tidigare skogstomt.
Är det ok att vi använder alla stenar osv för att gämna ut marken och sedan lägger vi på ett fukthållande lager jord och sist 10 cm ”riktig” jord?
Det handlar om ca 80m2 ojämn mark så skulle inte tro att ”skräp” lagret blir högre än 20cm.
[bild]
I mitt föräldrahem så jämnade man ut gräsmattan med schaktmassor när huset byggdes. Schaktmassorna som användes innehöll mycket stenar/betong.

Vårt problem är att efter några år så sätter/rör sig marken som medfört att gräsmattan blir ojämn. Detta har medfört att vi behövt jämna ut gräsmattan med några års mellanrum.

Däremot så är det inga problem att få en bra men ojämn gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.