Hej alla proffs och entusiaster!

Min första egna tråd här på byggahus och hoppas att tips och råd finns där ute hos er..

Ska göra en lång historia kort: Efter ett halvår utan vatten i elementet( bytte värmesystem från ved till bergvärme) så vid driftsättning sprack ett av elementen vi har på övervåningen.

Huset är gammalt och rören till elementet i fråga är stålrör modell grövre. Vill byta ut detta till ett nytt element så vi kan bygga ett rum till dottern men det blir ju lite tråkigt om hon inte får någon värme på vintern:D

Det behöver inte vara supersnyggt utan det går bra med övergång och lite rena kopparrör efter för att få till det.
Har inte möjlighet att kapa rören eller byta ut dem då de går igenom kök o.s.v.. Så ett snyggare elementskydd är absolut ett alternativ.
Hoppas att någon har en bra lösning på problemet, har Rinkabyrör lätt tillgängligt.
Försökte ta så bra bilder som möjligt(y)
Mätverktyg, en skjutmått, används för att mäta dimensionen på ett radiatoranslutningsrör i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett sprucket gamla stålrör till ett värmeelement med ett mätdon för att visa dimensionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är sådana närbilder att man inte ser något alls.
Det ser ut som det är 3/4" rör.

Protte
 
Okej, ja tanken var att man skulle kunna se dimensionen med hjälp av skjutmåttet..
Om det hjälper så kan jag ta en bild en bit ifrån för att få ett större perspektiv på det hela.
 
Krilleman
B Beretic skrev:
Om det hjälper så kan jag ta en bild en bit ifrån för att få ett större perspektiv på det hela.
Måttet på rören är alltid en viktig parameter. Men nu är det ju konstaterat ca 27mm = 3/4" precis som Protte skriver.

En bild så man ser allt är alltid hjälpsamt!

Mät även hur långt det är mellan anslutningarna in i radiatorn tex cc 550mm.
Och måttet från vägg är också viktigt. Vägg till centrum anslutning.

Har du en extrem tur så kan man kanske ersätta radiatorn med en ny utan ingrepp i rören. Endast en förminskad nippel 3/4"x1/2" går då åt.

Det är inte jätteofta det brukar gå så bra, men det kan ju faktiskt gå.
 
CC avståndet mellan rören är 500mm och cc avstånd från vägg är 50 mm. Någon ny radiator har jag inte köpt än då jag inte visste om det var en gigantisk operation eller om det finns en passande övergång för att sen trixa dit ett element.

Jag kan få hälp att löda ihop lite rörböjar om det skulle behövas för att få dit en radiator.
Elementanslutningar på vägg med CC-avstånd på 500 mm och 50 mm från väggen, väntar på installation av radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för hjälpen förresten!

P.S. Jag måste nog vara en av landets sämsta mobilfotografer...;)
 
Det här svarar Krilleman bättre på, men det BORDE finnas nya element med gammal klassisk anslutning.

Protte
 
Krilleman
Hur stort är rummet och hur stor radiator satt där innan?

Vilken typ av radiator var det?
 
Radiatorn var en liknande Lenhovda REX sektionsradiator som var 1600mm bred. Dock skulle den värma en mycket större yta än vad den nya ska göra då vi ska sätta upp en ny vägg för att skapa ett rum i det gamla "allrummet" på övervåningen.
Det nya rummet kommer bli ungefär 16m2.
Vet inte om det spelar så stor roll i sammanhanget men vi upplevde det inte som kallt där uppe trots att det inte satt någon radiator där alls under vintern. Men det kommer väl att bli när man bygger en vägg emellan.
 
Men vilken övergång krävs som går att gänga på stålröret och sen fortsätta med kopparrör om det skulle bli aktuellt?
Går det med vanlig mässingsövergång och lin eller måste det vara något speciellt?
 
Krilleman
Går det att få ut returröret lite mer än 50mm från väggen så det blir 62mm?

Då kan en ny lenhovda sektionsradiator passa!

Schematiska ritningar av standardanslutningar för sektionsradiatorer i olika modeller med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska testa och se om den sitter bo fast eller om den är lite anpassningsbar, återkommer!(y):D
 
Självklart så sitter returen stenhårt.. Så det for nog bli någon slags vinkel eller något för att lösa detta problem:thinking:
Finns det någon gängad övergång man kan använda eller är det vatettes lösning med klämring som jag fick en länk till tidigare i tråden som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.