Jag har köpt en lägenhet med slitna och fula tapeter -de flesta dessutom strukturtapeter.
Jag har aldrig gillat tapeter och vill måla väggarna och ha de släta. Det känns som att för ett bra resultat bör jag ta ner de gamla tapeterna, strukturlagren i alla fall. Men då lär jag ju behöva spackla en massa sedan, eller? I princip hela väggarna?

Är det något man klarar när man aldrig provat förut? Jag har spacklat tapetskarvar i ett rum som målades en gång, men det är min enda spacklingserfarenhet. Jag ser verkligen fram emot arbetet, men kommer jag att kunna få ett bra resultat om jag börjar spackla för mycket?? Kan jag få väggen slät??
 
  • Gilla
jbli
  • Laddar…
Övning ger färdighet..... Spackla är inte så svårt, men att sedan slipa så att det blir rakt och fint är värre. ( Tycker jag). Du kan ju använda dig av Återställaren eller Problemlösaren. Detta är en typ av slät väv som sväljer ojämnheter i väggen, även strukturtapeter.Ska enligt tillverkaren ersätta bredspackling, dock tyckte inte jag att det blir lika "lena" väggar. Alltså är det lite struktur i den, men inget jag tycke man stör sig på. Har själv satt Problemlösaren i ett par rum och är nöjd med resultatet. Sen kan du antingen tapetsera eller måla direkt på.
 
Jo, jag har hört både positiva och negativa kommentarer om problemlösaren/återställaren. Antar att det är ett alternativ - men det kostar väl mer än att ta ner tapeten och spackla?

Det jag egentligen vill ha synpunkter på är
hur svårt är det att spackla en vägg där det suttit tapet?
Jag antar att det i alla fall är lättare att spackla väggen pm man först tar ner strukturtapen än om man försöker spackla över strukturen?
Måste man spackla hela väggen?
Och kan en någorlunda händig och noggrann person utan erfarenhet klara det med gott resultat? En del verkar mena att man skall vara näst intill proffs om det skall vara någon mening att försöka...
 
Jo, jag har hört både positiva och negativa kommentarer om problemlösaren/återställaren. Antar att det är ett alternativ - men det kostar väl mer än att ta ner tapeten och spackla?
Ang kostnaden spackel VS problemlösaren så är den nog marginell. Jag gav ca 800:- för en 25m rulle. Den är 1m bred, så du täcker alltså 10m vägg om du har 2.50 i takhöjd.

Vad är det för vägg bakom tapeterna? Är det gips så är det ju förhoppningsvis redan spacklat och fint under alla tapeter och då kanske du bara kan måla direkt. ( Om du får ner alla lager ända till gipset. ) Ska det bara spacklas lite här och där så är det inget svårt, men en hel vägg är lite värre. Prova dig fram på en liten bit vägg!
 
Tack för svaren.
Men om tapeten sitter lite dåligt på vissa ställen, då måste jag väl riva ner i alla fall detta även om jag sätter upp återställare?

Har du satt återställare rätt över tapetskarvar och allt och det har blivit slätt?
 
Ja du bör riva det lösa, men detta täcker sedan problemlösaren.

Jag har stt den över skarvar och i mitt fall blev det bra. Visst den sväljer ju inte allt, men "normala" skarvar ska den klara.
 
Spackel är billigt - testa och se hur det blir!

Själv tycker jag att det är för jobbigt eller så är jag för perfektionist, jag har inte tålamodet att få det så där superslätt. Själva vitsen ska ju vara att det ska bli slätare än innan... ;)
Man behöver två spackelspadar och så ska man lägga på ganska mycket, är det struktur under krävs säkert två lager. Det är lättare att slipa jämnt än att satsa på att få spacklet helt jämnt är min erfarenhet.

Så har du ett par dagar då du kan gå in i ett zenbuddistiskt lugn och låta det ta den tid det tar då är det mycket billigare än återställare o likn. ;)
 
algrund skrev:
Är det något man klarar när man aldrig provat förut? Jag har spacklat tapetskarvar i ett rum som målades en gång, men det är min enda spacklingserfarenhet. Jag ser verkligen fram emot arbetet, men kommer jag att kunna få ett bra resultat om jag börjar spackla för mycket?? Kan jag få väggen slät??
Har precis börjat renovera i vårt hus som vi nyligen flyttat in i. Våra väggar i v-rum täcks av olika väv av alla de slag (glasfiber, någotslags naturfiber osv).
Jag har väl typ samma erfarenhet av spackling som du, men jag valde att gå på och bredspackla (om inte annat för att se hur mycket jobb det skulle bli. (Kan tillägga att jag började i en liten "tarm" i v-rummet först).
Dessutom är väven på sina ställen lite bucklig mm så att bara gå på med återställaren skulle nog inte ge ett tipp-topp resultat.

Hittills är jag nöjd med resultatet (ska måla i helgen så då kommer man väl stå o skrika i förtvivlan).

Det jag kom fram till är att man ska ha en bra lampa som man kan ställa längs med väggen för att se sina missar, sen är det bara spackla-slipa-spackla-slippa (ad nauseum) tills man är nöjd. Men hittills tycker jag att det varit mindre jobb än jag räknade med från början.

/markus
 
Jag har som målare använd återställare en gång, och aldrig mer! Enligt mig ett riktigt lurendrejeri!

Slit bort så mycket lös tapet du bara kan och orkar, slipa av lite lätt med slipkloss, sedan grundar du TUNNT med våtrumsgrund, sen bredspacklar du.

Våtrumsgrunden för så att det inte blir några blåsor, för den som undrade! 8)
 
Jag har som målare använd återställare en gång, och aldrig mer! Enligt mig ett riktigt lurendrejeri!
En bekant som är målare har använt Problemlösaren åtskilliga gånger och han tycker den är klockren! Men smaken är ju som baken.
 
men om man sätter återställaren, så måste man ändå spacka alla skarver + upp och nertill. Därför rek. jag inte den. Plus att men måste ha på mängder av lim.

Men som sagt, smaken är som baken!
 
Efter att ha blivit ordentligt besviken på Duros Easy Cover lösning funderar jag nu på att bredspackla.

Kan bara hålla med startaren av denna tråd. Har samma frågor. Ingen som har lite bilder på momentet?

Jörgen
 
Jag har bredspacklat ett rum som hade målad glasfiberväv. Det var inte speciellt svårt. Det som tog längst tid var att täcka allt i rummet.

Jag spacklade hela rummet 3 gånger, och vissa ytor en fjärde gång mest för att jag tycket slipningen hade blivit dålig.

Det blir ohyggla mängder slipdamm, fixa andningsskydd!

Men annars så tycker jag som sag att det var ganska lätt. Tapetserade sedan, och det blev bra (åtminstonde vad som göller undrlaget).
 
Hej igen,

Jag funderar på att låta någon bredspackla vardagsrummet. Jag river ner tvåskickts tapeten och grundar med färg. Sedan bredspackling.

Tänkte sedan måla direkt på spacklingen. Finns det risk för sprickor? Vill om möjligt undvika att sätta dyr mikrolit...

Erfarenheter?

Jörgen
 
Och hur gör man när man väl kommer till själva spacklingen?
Tycker mig ha hört att man skall försöka lägga på spacklet mycket tunnt. Stämmer det?
Spelar det någon roll om man drar ut spacklet uppifrån och ner, nerifrån och upp, eller från höger till vänster?
Borde inte göra skillnad eftersom man slipar sedan... men bäst att ställa alla dumma frågor på en gång.
Något annat att tänka på vid spacklingen?
 
  • Gilla
Leas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.