Vi har ett större byalagsprojekt, alla intresserade är kartlagda, och frågan är nu att välja vem vi ska jobba med. Huvudalternativen är Telia Öppen fiber och IP-Onlys "stadsnät" - men vi känner också till Lidén-Data, men tror inte på dem.

Vilka har ni jobbat med ute i landet och hur har det gått? Dvs. vi klarar ju av att utvärdera offerterna när de kommer, men viktigt är ju också att veta om det blir leverans. Och hur fort de jobbar. De exempel vi känner till som har jobbat med Lidén-data har inte rört sig framåt på flera år. Troligen pga kapacitetsbrist hos Lidén att slutföra sina projekt.

Dvs. det känns ju bättre att skriva avtal med Telia och att alla får betala t.ex. 23.000 kr och vi hinner få fiber innan ungarna flyttat hemifrån, istället för att gå ihop med IP-Only till lägre anslutningskostnad om dessa är långsamma att bygga nätet.

Jag utgår från att slutprodukten är likvärdig vad gäller kapacitet och driftsäkerhet - dvs. 100/100 är lika snabbt i båda, och funkar 24/7 - men om så inte skulle vara fallet är det förstås också intressant att höra om det.
 
Redigerat:
Kolla med Svenska stadsnät om de åtar sig sådana projekt, jag har själv jobbat med dem tidigare men då som stadsnätsägare. De hade rätt inställning tyckte jag till till skillnad mot de flesta andra aktörer på marknaden och hade mycket goda referenser.

De har blivit uppköpta av Telia sedan dess så saker och ting kan ha ändrats dock.
 
Jag antar att det är helt beroende på var man bor. Vi fick skriva på en intresseförfrågan senast 30/5. Skicka beställning senast 30/6. Nu är hela området grävt och slangar och brunnar lagda. Ingen fiber inblåst ännu och inga monteringar inomhus heller då. Beräknad inkoppling jan-feb 2015. Leverantör är Lindendata och kostnad är lika med att teckna värsta abonnemanget (150-200/ 30 Mbps ) för 399:-/mån i 24 månader. Därefter kan man välja vilket abonnemang man vill. Om jag jämför detta med mitt nuvarande ADSL (8 Msps), så kostar detta 5000:- mer på 2 år, men då har jag gratis telefon och mycket bättre hastighet den tiden. Nu får vi se om de håller tiden.
 
Telia Öppen Fiber fungerade väldigt bra för oss (Ekerö). De höll tiderna hyffsat och var rätt bra på att informera under projektets gång...
 
Vi ska få Lidén data nästa år....
 
anders07 skrev:
Telia Öppen Fiber fungerade väldigt bra för oss (Ekerö). De höll tiderna hyffsat och var rätt bra på att informera under projektets gång...
Kul. Vad fick ni betala för anslutning och hur har det funkat efter?
 
Vi betalade 16.700 kr per fastighet tror jag det var. 38 fastigheter om jag inte minns fel...
Jag valde Telia som leverantör och det har fungerat bra.
 
Undvik IP-Only !

Lovar stort och kanske seröst, men sedan händer absolut ingenting mer än intetsägande svar från någon som kallar sig "Amanda"..

I vår by var det välsmorda "försäljare" som skrev kontrakt med de flesta i byn.

Men efter två års väntan har INGENTING hänt.

Men man skickar ut "extraerbjudande" som ger sken av en rabatterad ComHem-anslutning, men i det finstilta kan man läsa att det är främst ett förnyat anslutningskontrakt!

Just nu har man åter ställt vårt projekt "på paus"! Besked är utlovat till "efter sommaren" men kan inte precisera om detta betyder om en vecka, en månad, ett år eller........

Vårt projekt ligger längs Indalsälven (Sundsvall och nordväst-ut).
 
@Itaka tråden är 45 månader gammal, alltså nästan fyra år.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Itaka tråden är 45 månader gammal, alltså nästan fyra år.
Och IP-Only har säkert ändå inte lyckats att installera något. ;)
 
  • Gilla
KarlEmil och 4 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att höra hur det gick.
Sedan undrar jag varför Byggahus hela tiden lyfter fram gamla trådar.
 
Vi skrev på beställning med IP-Only 2016.
Och nu är de faktiskt på gång!
Det är utmärkt med pinnar var de skall lägga slangarna, är grävt på vissa sträckor och här och där står det trummor med slang, gul, grön och röd.
Och en entreprenör har ringt och förvarnat om att i vår, februari/mars skall de lägga slang och blåsa fiber.
Så fem års leveranstid blir det väl.
Tyvärr har vi redan flyttat då, till ett område som har fiber via Halmstad Stadsnät sedan XX år.
 
IP-Onlys engagemang avslutades för bygden längs Indalsälven med stor vanära...

Läs nedanstående mail från dem;

Information gällande fiberutbyggnaden hem till dig

Hej,

Som du vet har vi delat upp fiberprojektet i två olika delområden, där våra ambitioner var att påbörja fiberutbyggnaden i ditt delområde i år.

Vad händer nu?
Vi har sett över delområdet och utbyggnaden vid flera tillfällen, och som det ser ut just nu kommer vi dessvärre inte kunna genomföra fiberutbyggnaden utan bidrag. Post- och telestyrelsen (PTS) kommer under nästa år att meddela sin plan över hur det kommande bredbandsstödet ska fördelas i Sverige. Vi avvaktar just nu mer information om detta innan vi går vidare med det förberedande arbetet inför utbyggnaden hem till dig. Besked beräknas under första halvan av 2021.

Vi förstår att detta inte är det önskade beskedet, så snart vi har ny information återkommer vi till dig med den. Tack för ditt fortsätta tålamod.

Med vänlig hälsning
IP-Only

IP-Only AB | Bäverns gränd 17, Uppsala | Uppsala | kundservice@ip-only.se

Klicka här för att avregistrera dig från våra utskick
Skickat med Rule


Man har lovat snar utbyggnad under fem år.
Man har hotat ev. avhoppare med upp till 10.000 kr böter (avgifter) under hela tiden.
Och det hela avslutas med en utpressning mot PTS.
"Besked beräknas under första halvan av 2021" får ses som en tidsfrist för utpressningen.

Tar man ett steg tillbaka och ser på helheten så är det en förbluffande hög nivå på dålig affärsmoral resp. inkompetens.

Hela denna del av Sverige tillönskar IP-Only en snar och snabb konkurs!
 
IP-Only blev uppköpt 2019 av GlobalConnect och de bytte namn på företagsdelen till GlobalConnect nu i september
Så de nya ägarna och företagsledningen försöker säkert bringa ordning i det som de tidigare ställt till med under begreppet "guld och gröna skogar", var ju passande utifrån landsbygdsfokusering.
De som blivit drabbade blir ju inte gladare men trots allt har väl lite av det utlovade nu levererats och pågår, så bättre att med verklighetsanpassning och tydliga svar än fortsatt svammel.
 
Det beror på var i landet man bor. Jag vet att många klagar på IP-Only men för mig som efteranslöt mig (5 år efter att grannarna fått) blev merkostnaden knappt 4.000 samt att installationen (grävning och inkoppling) tog 10 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.