Håller för fullt på att bygga vedskjul och fann detta under jorden. Vad tror ni det kan vara? Ser ut som någon form av lock med en diameter på ca 150 cm. Dessutom är det placerat ca 200 cm från huset?
Huset är byggt 1936 om det kan vara till hjälp
 
  • Stort cirkulärt lock i betong nedgrävt i trädgård med spade till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det är ett brunnslock...

Om du vill veta vad som finns under måste du lyfta på det. Ingen kan svara på det utifrån den bilden.
 
useless useless skrev:
Jag gissar att det är ett brunnslock...

Om du vill veta vad som finns under måste du lyfta på det. Ingen kan svara på det utifrån den bilden.
Jo, jag förstår det. Men eftersom det är placerat så nära huset och är fyra gånger så stort som de övriga tre vi har på tomten tänker jag att det kanske finns någon som har en idé. Innan vi gör oss omaket att lyfta på lockat:)
 
Några exempel: vattenmätarbrunn, avskiljarbrunn, handgrävd brunn för dricksvatten, etc

Men som useless skriver kan ingen veta förrän du lyfter på locket och tar bilder å lägger upp.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Fick ett förslag på att det var en brunn kopplad till det gamla avloppet, ev en slambrunn, och det låter troligt? Jag vill helst inte ta bort locket just nu eftersom det har spruckit, vi fann brunnen idag under gräsmatta och hade inte direkt planerat det här :) Det får eventuellt bli en titt till våren. Det är fjärde brunnen på tomten och den här är gigantisk:)
 
Det är ju en uppenbar risk att någon ramlar ner där, så jag skulle ha lyft på locket så fort som möjligt för att se om brunnen kan fyllas igen eller om det behövs ett nytt lock.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Nu är vi i startgroparna för att lyfta på locket. Våren har kommit och locket har dessutom fått fler sprickor. Min granne har precis en lika stor brunn på sin tomt - 9 meter djup och med vatten i så jag förmodar att vi har samma.
Självklart måste vi ha ett nytt lock och jag har tittat runt på nätet och ett lättviktslock skulle kosta flera tusen (!) pga storleken. Nu undrar jag, går det att snickra ihop ett lock? Vilken typ av trä ska vi i så fall använda? Hur gör jag?

Som ni märker är vi noviser på detta. Jag har läst i någon annan tråd (kanske här på byggahus) att det går att gjuta ett lock men det verkar lite för svårt med våra förkunskaper. Men om en kan snickra ihop ett vore det självklart det bästa.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Låt oss veta.. ta lite bilder :rofl:
 
Ö Österlenskan skrev:
Nu är vi i startgroparna för att lyfta på locket. Våren har kommit och locket har dessutom fått fler sprickor. Min granne har precis en lika stor brunn på sin tomt - 9 meter djup och med vatten i så jag förmodar att vi har samma.
Självklart måste vi ha ett nytt lock och jag har tittat runt på nätet och ett lättviktslock skulle kosta flera tusen (!) pga storleken. Nu undrar jag, går det att snickra ihop ett lock? Vilken typ av trä ska vi i så fall använda? Hur gör jag?

Som ni märker är vi noviser på detta. Jag har läst i någon annan tråd (kanske här på byggahus) att det går att gjuta ett lock men det verkar lite för svårt med våra förkunskaper. Men om en kan snickra ihop ett vore det självklart det bästa.
Jag skulle avråda dig från att använda ett lock i trä. Du vill ju inte att någon ska ramla igenom. Men om du vill göra i trä så kanske du skulle bygga något snyggt istället.
Som exempel.
Träbrunn med hink i en trädgård som exempel på snyggt byggprojekt med robust lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappa1986 skrev:
Jag skulle avråda dig från att använda ett lock i trä. Du vill ju inte att någon ska ramla igenom. Men om du vill göra i trä så kanske du skulle bygga något snyggt istället.
Som exempel.
[bild]

Fanns risken är väl samma här tänker jag? Att falla i, om en gillar att klättra som barn gör :rolleyes:

Det måste väl ändå finnas en bra lösning som varken kostar särskilt mycket och som är lätt att ordna för den som är novis? Vi måste väl dessutom ha någon form av fallskydd. Förslag på något man kan fixa med kanske armeringsjärn på något sätt (långskott kanske), eller annan lösning?
Jag ar dessutom tänkt att gräva runt brunnen så att kanten kommer upp en bit, som det är nu är kanten jämn med marken.

Jag har verkligen inte ekonomi till att köpa de där sakerna som finns i handel till just den här brunnen, har 6 stycken (?!) brunnar till på tomten som måste säkras upp:sweat:
 
Ö Österlenskan skrev:
Fanns risken är väl samma här tänker jag? Att falla i, om en gillar att klättra som barn gör :rolleyes:

Det måste väl ändå finnas en bra lösning som varken kostar särskilt mycket och som är lätt att ordna för den som är novis? Vi måste väl dessutom ha någon form av fallskydd. Förslag på något man kan fixa med kanske armeringsjärn på något sätt (långskott kanske), eller annan lösning?
Jag ar dessutom tänkt att gräva runt brunnen så att kanten kommer upp en bit, som det är nu är kanten jämn med marken.

Jag har verkligen inte ekonomi till att köpa de där sakerna som finns i handel till just den här brunnen, har 6 stycken (?!) brunnar till på tomten som måste säkras upp:sweat:
Sätt bara någon form av galler runt om tills dess att du har råd att fixa det på riktigt.
Eller några pallar som du lägger över.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Sätt bara någon form av galler runt om tills dess att du har råd att fixa det på riktigt.
Eller några pallar som du lägger över.

Ja, jag har funderat på detta. Men, så blev jag lite osäker när jag tänkte att vi bör lyfta på locket för att kolla vad det är. Om det skulle vara en trekammarbrunn ex. Lyfter vi på locket så går det förmodligen dessutom itu och i värsta fall har vi då ett gigantiskt djupt hål som ligger helt öppet.
Fast vi kanske ska låta bli det och göra som du skrev, ordna med ett galler över?
 
En slambrunn/slamavskiljare tömmer man med viss periodicitet, så jag har svårt att se att man hade lagt så där besvärligt lock på en brunn man ska öppna en gång om året.

Locket är sannolikt armerat så att det är sprucket är inte hela världen just nu, men armeringen kan rosta i sprickorna och sen trillar det ihop. Tar du av locket och det går sönder, så får du ordna med ett tillfälligt staket eller stängsel runt det tills du avgjort brunnens öde.

Om den inte används kan du t.ex. fylla den helt om du har massor över någon annanstans på tomten. Kanske inte med bästa matjorden då utan mer som stenar, sand m.m.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
T
Kan vara en avskiljningsbrunn för dränering eller en slambrunn, lite stor för båda dock.
Kan vara en två eller trekammarbrunn, det måste ju undersökas innan man beslutar vad man ska göra med den.

Rymmer den några kubik och inte används kan den ju vara bra att ha och inte fylla igen. Kanske tätas och användas som reservoar för regnvatten och bevattning mtp vattenbrist, bevattningsförbud etc.

Vill du inte köpa ett lock kan du gjuta ett. Formmall har du ju nästan färdig. Ska armeras.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Kan vara en avskiljningsbrunn för dränering eller en slambrunn, lite stor för båda dock.
Kan vara en två eller trekammarbrunn, det måste ju undersökas innan man beslutar vad man ska göra med den.

Rymmer den några kubik och inte används kan den ju vara bra att ha och inte fylla igen. Kanske tätas och användas som reservoar för regnvatten och bevattning mtp vattenbrist, bevattningsförbud etc.

Vill du inte köpa ett lock kan du gjuta ett. Formmall har du ju nästan färdig. Ska armeras.
T tobiast skrev:
Kan vara en avskiljningsbrunn för dränering eller en slambrunn, lite stor för båda dock.
Kan vara en två eller trekammarbrunn, det måste ju undersökas innan man beslutar vad man ska göra med den.



Rymmer den några kubik och inte används kan den ju vara bra att ha och inte fylla igen. Kanske tätas och användas som reservoar för regnvatten och bevattning mtp vattenbrist, bevattningsförbud etc.

Vill du inte köpa ett lock kan du gjuta ett. Formmall har du ju nästan färdig. Ska armeras.
Ja, är det vatten i den så funderade jag på en pump.
Nu har vi i alla fall pratat igenom det hela. Vi ska göra en lösning med armeringsjärn över som ska sitta fast i plingar. Locket lyfter vi på senare i vår när barnen är på semester och då sätter vi även ett staket runt om.

Eftersom det inte är dricksvattnet så spelar det kanske ingen roll om det saknas ett lock till brunnen om det nu skulle gå sönder?
Kanske kan en lägga en presenning över och under armeringskonstruktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.