Stugbygget.se
Hej!
Funderar helt enkelt på om olika typer av panel skyddar olika bra eller om det i stort är en estetisk fråga?
Vi velar mellan standardpanel, ribbpanel eller lockpanel.
Hälsningar Andrei och Jannika.
 
R
Stugbygget.se
R RapidSledge skrev:
Läs igenom den här hemsidan först.
[länk]

Färgsystem, utförande mm. påverkar hållbarheten mycket.
Hej och tack för länken. Hittade dock inte svar på frågan där. Vi köper byggsats från Lundqvist trävaru och där kan man välja standard, lock eller ribb. Vi undrar helt enkelt om en av dessa skyddar bättre än en annan frånsett hur vi behandlar det?
 
R
Stugbygget.se Stugbygget.se skrev:
Hej och tack för länken. Hittade dock inte svar på frågan där. Vi köper byggsats från Lundqvist trävaru och där kan man välja standard, lock eller ribb. Vi undrar helt enkelt om en av dessa skyddar bättre än en annan frånsett hur vi behandlar det?
Lite skumma benämningar på panelerna ...

Har du fått bilder på panelerna?
 
Stugbygget.se
R
Nu gissar jag...

Standard = !!!
Ribb = Lockläkt panel
Lock = Timmermanspanel
 
R
De bör hålla lika länge. Standard och lock luftar lite bättre.
 
  • Gilla
Stugbygget.se
  • Laddar…
R
Bredden på en panelbräda påverkar lite också dvs en bredare bräda spricker lättare än en smal. Stor skillnad i pris var det också.
Tror deras standard panel är ett bra val det är väl också därför de har valt och kalla den standard.
 
  • Gilla
Stugbygget.se
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Läs igenom den här hemsidan först.
[länk]
Verkar ganska dålig sida.
Har de förväxlat liggande och stående panel?
De visar "Falsad spårpanel med fasade kanter" under stående, men det är ju en av de vanligaste formerna av liggande panel, dvs s.k. Z-panel som finns! Och kan absolut inte rekommenderas som stående panel.

Till TS fråga: Med den kunskap jag nu har, skulle jag rekommendera en spontad panel om den skall vara stående.
Detta för att i möjligaste mån förhindra att regnvatten tränger in innanför panelen.
Till liggande panel är Z-panel helt OK.
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Verkar ganska dålig sida.
Har de förväxlat liggande och stående panel?
De visar "Falsad spårpanel med fasade kanter" under stående, men det är ju en av de vanligaste formerna av liggande panel, dvs s.k. Z-panel som finns! Och kan absolut inte rekommenderas som stående panel.

Till TS fråga: Med den kunskap jag nu har, skulle jag rekommendera en spontad panel om den skall vara stående.
Detta för att i möjligaste mån förhindra att regnvatten tränger in innanför panelen.
Till liggande panel är Z-panel helt OK.
Jätte bra sida.
Man rekommenderar inte längre z panel för liggande montage utan endast enkelfas.
 
R RapidSledge skrev:
Man rekommenderar inte längre z panel för liggande montage utan endast enkelfas.
Varför?
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför?
Regdropparna ligger kvar längre.
Från Moelven

Liggande ytterpanel
Liggande ytterpanel används med fördel i väderutsatta områden. De nedersta brädorna kan då lätt bytas ut om de blir dåliga. En liggande ytterpanel får huset att verka lägre och bredare än om man väljer en stående panel. Det är inte alla profiler som är lämpliga som liggande ytterpanel. Du kan t ex välja Enkelfas, Fjällpanel, Stockpanel eller Fasadprofil 602 om du vill ha en liggande ytterpanel.

Stående ytterpanel
Stående ytterpanel kan ge känslan av att huset är högre. Regnvattnet rinner lätt av panelen men ändträet utsätts för fukt. Huset kan få olika uttryck beroende på om man väljer bredare eller smalare brädor, och om man väljer lockbräda eller lockläkt med profil. Exempel på stående paneler: Rektangulär ytterpanel, kan monteras ihop med Lockläkt som överliggare. Dubbelfas, Z-Panel, Krusboda, Spontad ytterpanel eller Fasadprofil 502.
 
R RapidSledge skrev:
Regdropparna ligger kvar längre.
Det tycker jag var en mycket amatörmässig och ogenomtänkt analys!

På Norska Sør- och Vestlandet är liggande panel, typ Z-panel mycket vanlig.
Varför? Jo man har mycket slagregn och hårda vindar, är med andra ord mycket "väderutsatta" (vad de nu betyder).
Titta på nederbördsstatistik så ser du att Vestlandet har upp emot 10 gånger så mycket regn som vi har i Sydsverige.

Och själv har jag erfarenhet av ett hus med stående Z-panel. En hel husgavel, den åt syd, ruttnade ner och fick bytas ända in till gipset i innerväggen. Panelen läckte som ett såll!

Förresten: Det de beskriver som Enkelfas och Z-panel är ju precis samma sak!
Amatörer :thumbdown:
22x120_Enkelfaspanel.jpg
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det tycker jag var en mycket amatörmässig och ogenomtänkt analys!

På Norska Sør- och Vestlandet är liggande panel, typ Z-panel mycket vanlig.
Varför? Jo man har mycket slagregn och hårda vindar, är med andra ord mycket "väderutsatta" (vad de nu betyder).
Titta på nederbördsstatistik så ser du att Vestlandet har upp emot 10 gånger så mycket regn som vi har i Sydsverige.

Och själv har jag erfarenhet av ett hus med stående Z-panel. En hel husgavel, den åt syd, ruttnade ner och fick bytas ända in till gipset i innerväggen. Panelen läckte som ett såll!
Moelven är väl Norskt? ;)
Är inte fjell panel vanligast där.
 
R
Enkel fas och z panel är inte samma sak.
Z panel har en fasning till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.