Som tidigare nämnts, en rejäl säckkärra med stora hjul.
Har använt vår till spånbalar, fodersäckar, cementsäckar, jordsäckar, stora utekrukor, vattenbaljor/hinkar, plintar, ved, stenbumlingar, betongplattor etc.
Längre virke är dock svårt.
Förutsätter att terrängen inte är nämnvärt besvärlig dock.
 
Har Hondas variant på kelfri bandkärra.
http://www.honda.se/industrial/products/power-carriers/overview.html

Använder den på en ö i skärgården.

Kör packning, ved, jord o grus och korta byggmaterial. Den lastar på pappret 500kg. Är väglaget bra så kan man ta mer. Ett fullt lass med ved går utan problem genom den mest besvärliga terrängen. Vattendunkar och packing kommer inte vara nått problem.

Den klarar inte långt gods också sabbar den marken om man inte kör snällt.

Edit: vi har hydrostst, inte mekanisk växel som den du länkar till.
 
S
@dannan intressant--har honda mek i närheten så det är ju en bonus. Hittade en video på en typ sådan, och blir rätt avskräckt av ljudnivån. Vore vänligt om du kunde säga något om hur du upplever ljudet.
(Videon är kanske inte till så stor hjälp för säljaren tycker jag, även om han visar på snygg växlingsteknik.)
Låter bra att den är specad till 25° lutning, el-drivna var ju specad till max 15° med last vilket vi definitivt överskrider. Mindre bra att den kan gå hårt åt underlaget, men så är det ju med larvfötter. Apropå långt gods kanske man kunde lasta lite ändå med sidolämmarna utdragna.

--men ett pris på 50tkr är i överkant för mig just nu.

@Oldboy Nu är terrängen tyvärr delvis rätt besvärlig. Om du med säckkärra menar modell pirra har jag en sådan, med rimligt rejäla hjul, som hjälpt mig en del också, men mest mellan strand och hus där marken är mera jämn.

@stig-helmer Jag har varit inne på modell trädgårdstraktor, men tror att den bergiga delen av vår tomt blir för stor utmaning. Men man kanske inte kan få allt.

@toolman77 Jo, känner till Styrbjörn. Vill dock ha något att också köra virke med och jag upplever att det är svårt med skottkärra, eldriven eller inte.

Apropå ljudnivå lyssnade jag på en modern fyrhjuling från Honda, som lät förvånansvärt lite på tomgång. Kunde samtala i vanlig ton över brummandet. Synd bara att de också ligger på 50tkr på beg-marknaden.

Alltså--jag söker något motoriserat, helst elmotor. Kanske allra helst hörby bruk-kärran med elmotor, som jag inte hittar till salu. Och det ska inte kosta 50tkr. Verkar i nuläget som att jag får ta en el-skottkärra och spana blocket tills något lämpligt beg dyker upp.
 
S fiar4387 skrev:
@dannan intressant--har honda mek i närheten så det är ju en bonus. Hittade en video på en typ sådan, och blir rätt avskräckt av ljudnivån. Vore vänligt om du kunde säga något om hur du upplever ljudet. [media](Videon är kanske inte till så stor hjälp för säljaren tycker jag, även om han visar på snygg växlingsteknik.)
Låter bra att den är specad till 25° lutning, el-drivna var ju specad till max 15° med last vilket vi definitivt överskrider. Mindre bra att den kan gå hårt åt underlaget, men så är det ju med larvfötter. Apropå långt gods kanske man kunde lasta lite ändå med sidolämmarna utdragna.

--men ett pris på 50tkr är i överkant för mig just nu.

@Oldboy Nu är terrängen tyvärr delvis rätt besvärlig. Om du med säckkärra menar modell pirra har jag en sådan, med rimligt rejäla hjul, som hjälpt mig en del också, men mest mellan strand och hus där marken är mera jämn.

@stig-helmer Jag har varit inne på modell trädgårdstraktor, men tror att den bergiga delen av vår tomt blir för stor utmaning. Men man kanske inte kan få allt.

@toolman77 Jo, känner till Styrbjörn. Vill dock ha något att också köra virke med och jag upplever att det är svårt med skottkärra, eldriven eller inte.

Apropå ljudnivå lyssnade jag på en modern fyrhjuling från Honda, som lät förvånansvärt lite på tomgång. Kunde samtala i vanlig ton över brummandet. Synd bara att de också ligger på 50tkr på beg-marknaden.

Alltså--jag söker något motoriserat, helst elmotor. Kanske allra helst hörby bruk-kärran med elmotor, som jag inte hittar till salu. Och det ska inte kosta 50tkr. Verkar i nuläget som att jag får ta en el-skottkärra och spana blocket tills något lämpligt beg dyker upp.
Du tror inte att det med lite klurade skulle gå att konvertera en kärra från Hörby bruk (verkar finnas utan drift) till eldrift med hjälp av Styrbjörn? Har inte studerat möjligheterna i detalj, men tycker inte att det skulle kännas helt omöjligt.
 
Fuskar lite både med kranbil och lastmaskin och diverse annat stort dieseldrivet men skulle själv vilja hitta nått litet eldrivet för att flytta småsaker..... man får väl bygga eget efter det behovet man har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.