I mitt kök löper det en tilluftskanal längs med taket, men denna kanal är kapad ovanför kylskåpet (ungefär 3.5 meter in i köket). Min gissning är att den löpt in i ett skafferi som stått där förr. Jag vill ta bort hela denna ventilationskanal och ersätta den med en klaffventil där kanalen börjar, men innan jag börjar riva i detta skulle jag vilja försäkra mig om att det inte finns asbest i denna kanal.

Det ser ut som att kanalen i sig är gjord av något mjukt spånskivematerial. Materialet i sig är sedan grått på insidan, och jag vill försäkra mig om att detta gråa inte är asbest. Är det någon som vet detta? Jag är bekant med att eternitrör löpt i gamla ventilationskanaler, men här är det alltså enbart fråga om kanalen i sig.

Jag bifogar några bilder för att visa hur det ser ut.
Kanal som löper längs med ett kökstak, kapad ovanför en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationskanalens avskurna ände med synlig grå isolering och spånskivematerial, nära en elektrisk kapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti en grå tilluftskanal av spånskivematerial i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amelissimo
  • Laddar…
De grå på insidan innehåller förmodligen asbest ..
 
tommib
Svårt att säga säkert men jag skulle inte riva i det utan att kolla upp det. En kanal till ett skafferi finns egentligen ingen anledning att utföra i eternit men gamla ventilationskanaler var ofta just det. Den typiska eternitkanalen ser ut som ett fyrkantigt relativt tunnväggigt rör. Din ser inte ut som någon jag har sett men omständigheterna är ändå tillräckligt misstänkta för att jag skulle skicka ett prov. Bättre att vara säker och säker kan du inte vara utan att provta.
 
R
Ser ut som en gipstrumma utvändigt , kanske med ett annat rör innerst ,, svårt att se
om du tar en tång och försöker att bryta loss en bit av det som är innerst .
Om det asbets så syns det tydligt , det är grått och ser ut att ha som fibrer i sig
Asbets är inte farligt i fast form , går att bryta bort i bitar , det händer inget om man
inte sågar eller filar i det , det är dammet som inte är bra
 
tommib
Nej, det skulle jag säga är fel. Asbest dammar upp även när man bryter i det. Det värsta är roterande bearbetning (cirkelsåg eller slip) men även att bryta det ger lösa fibrer.

Att bryta loss en liten bit för provtagning är ingen större fara men att börja bryta bort hela kanalen är olämpligt.

Det finns test man kan göra hemma men jag skulle skicka det till ett riktigt laboratorium som kan bekräfta eller utesluta asbest. Det är inte våldsamt dyrt och kan ge sinnesfrid.

Eller så tar du in en saneringsfirma och ber dem lämna offert. Är det en ärlig firma så kommer de säga om de tror att det är asbest.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
Domedagen är inte här än när det gäller asbets , det skrivs så mycket skrämselhicka om detta
så man kan bli tokig ( är inte det )
Men varför skrämma upp folk , att det inte är en bra det vet alla , men säga att det är livsfarligt
att peta på det som vissa säger är inte bra , det genererar bara oro i huvud och mage på en del ,
samt skapar vånda ända ut i fingerspetsarna på en del
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Nackdelen med att ta bort kanalen är ju inte bara asbestfrågan men det kommer ju att dra iväg enormt med ny målning av vägg och tak samt förmodligen en massa spackling. Är det värt det?
 
  • Gilla
Björn Swarring
  • Laddar…
R
Att det blir en massa efterjobb håller jag med om , det blir nog att renovera om hela köket
ytmässigt om TS river den , och det är inte värt besväret bara för en trumma , den ser snygg ut
och misspryder inte i mina ögon
 
Stort tack för alla svar!
Jag var nog otydlig i min ursprungspost, men det finns inget invändigt rör att bryta av bita på.
Det gråa är endast en beläggning på insidan av kanalen, inte ett eget rör. Försöker jag bryta av en bit här får jag mest träspån.

Jag skruvade bort ventilen som sitter närmast väggen, och här ser man tydligare att det är någon form av träspånsmaterial i det invändiga:
s5FK9o8gsSd-3YQEo73YWIQDP57O0syDWWnwAtx1hTvUkBNspCFO1l1bYwGyuMsINRwuh2zCbaSxJZ4asH0rTHyemfqFwNTxoGuAazz8RgGIFNHldKc96Ar5Dldq0ofkmj6wtjWxSvOvAca0_gs733bjWmYm6EuF6rA6o69hFlZu7Unx4eq8lXf8xmYDNalsJkitcjDRW1YP7UlWuMsVrR1nJT94SsvckrAvQoTsvV0Ec0XOMrZwmkm0OBw6nBt0x6rI81_za4_vwTOm7M8fVYTNeUOCggB8TtvCsMJooU1hg89ks-Z5xZ7HK1M9jnMCnlQJ8-79iFou3V4rA9ZNgh2k-Na9Kg-eR5RxnqXFbOPlrbsbsQtyCW6m6Iov3-9yeq5HtwAOmYWU2Fog4Nij4Rq1hsJ6AVF1hw15SZDM1b81_zKaJqIjf8XgRGL-dq_aDb1T5vUR-_DGtJmak5wwwEAhlFMRZD5p3yME7uPadl2rGu2ylL1_8pO0hHO6g90m5dFYHYaWZTFWOjYcwLH7-erdt7ukCHNB-QKXi8kOzTAmCIBrMPPT9oGcw3Yktu5J4qJ74IJByrCmz3lr5kqM2mhP0jSlOda4uf-ucN4=w1028-h1823-no

Att det sedan leder till renovering är inte ett problem, eftersom en renovering ändå är planerad i den änden av köket.
Det leder även till en funktionell förbättring i form av en klaffventil :)
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Svårt att säga, men då är det lika bra att ta det säkra före det osäkra och förutsätta att det är asbest, dvs täta rummet, blöt ner kanalen så att det inte dammar, använd skyddsmask och ta ner kanalen så försiktigt som möjligt, därefter våttorka ett par gånger. Det är en bra metod även om det inte är asbest, eftersom isolering dammar så förtvivlat.
 
Nu har jag brytit loss en bit av det inre i kanalen och så här ser det ut:
J27FaaaumfsNy7pmuq_G1CcsDOP9OzT2AWXci1CpEX7vkc0YO0XOOg7mYTksPnwPZA0Y6JKbEVEaSd7_lEsijEcK79Qizkw8dyTJRINTfivJpZxCGEiMegoZwuE9CFypK_H4qUMU4RiBTZPgScz6jxQrw5zl0NsuGMxpr_ohoKiwR9eLEHjcGbYj1xIu29eH5so5XPl2j8RfRf__3p7Ud4TvGwNcdCK6fyqb-fpx10IPVUQ_01usmo3BTKM6r2E7w-2sxNxGMJHf4cYki1mUtEobi97nrh1iY5JJTUgBkr6NKQ-aV1zFCE0DjB87zy7N7GXNHwr0Km7dsdUH8o8ec10_dg8ldXGUXdt1wKgMajob_dnMrGEfozZTenLowi-3yHZSEPUeQnYhMqp7qgYJqijXnUZS9oGWnjdsCcfilrrDUMhKKqFHXx7mIaUPOKG75uBlnWAEvnBSyU6O6QP4gvVbYarLt278aX2nu8uKdX8fM3pt1uIk5fBqMxMw4P5a4fx66GYnPXCMjDnPhrM10iGcY26JoW9S5-EvFZQwUKb3pDTA3eueP-AWAHRGm5S7byOrUYJA4H3NS9KsVHXqPkuFWJsqSNa3rHT2hEY=w821-h1094-no
ivxVr0hz1p4UOiQ7wCg6Q6RHNY86XNo8M_qHqS3KTIPgCJVA87_eEBzamzs54xrTZKn-2r98hMxMbE-6Nl74SnKjlMEjmRNvv7kI9EVbK1_sWckeqgX1vK2g3cZ01cIA2M-8U7BRkGsV-FS9VSa7ueCZNLkg5Dp1wNPah4aq40qfy2SMK6krNpvhHVwfbMVUo9mCUmWwtjivUU3wMojAiN0uvaMcYXpRaFI0XRq196g0T-HUM5lzC_0K-7gBMMtkttDjbtokkivXcb52Eavo-2Y1EtJBW22YXOVp1iKpdMl-bys_NCVTRz-Kgy90nrTkzO0obtUMTDkgDqt9iozEOq6TNV8Kxpg1W65wKZbm0NOJbQdi9QrCeGaiNK3jragr6-GD4VGG0ZSE4IpyH5jt5W5x-2xmbb3py-SSYeIph3d27e3VJbPF_9qbsg8H0K0e-fena6jYYFqU5vacBke4WK7EduiOKkbLbiravmI_9YZWk8ZvRIAfts9lSDcYw1l6gzbb992M5UPIU2NV-jXwuI3kbcXr_vJdJ9pMukLwfWl_qnmOphJkOt2gM2LVZOKr8y4LjkRoRhsFwXtkfR2kd4AwphLu5DMYfMcPi-M=w821-h1094-no

Det ser nästan ut som om det är en tunn hinna av någon typ av puts utanpå det andra materialet. Hinnan är mellan 0.3 och 0.5 mm. Det kanske ändå är klokast att göra en analys av denna puts, trots att jag tycker det verkar lugnt i detta fall. :thinking:
 
Träfiber bemålad med någon puts/cementblandning är mitt förslag.
Bryter du ett stycke asbest bör du kunna se dess fibertrådar i brottytan. Inget av detta kan ses på din bild.
 
R
Klart äldre träfibermateriel och den var lite mjuk
 
Tack igen för alla svar(y)
Jag tolkar det som att det förmodligen är ofarligt, men att jag ändå bör avskärma köket när jag avlägsnar trumman.

Jag hittade även mer belägg för att det förmodligen inte rör sig om asbest då jag grävde fram byggbeskrivningen av fastigheten och hittade detta:
Närbild av en byggbeskrivningstext som nämner värmeisolerade gipstrummor och imkanaler av asbest.

Här ser man att tilluftskanalen är en värmeisolerad gipstrumma. Här antar jag att värmeisoleringen är träfibermaterialet. Det står även att imkanaler i lägenheten är av asbest, och när jag kollade hur det såg ut ovanför spisfläkten så fann jag ett förmodat eternitrör:
tVjgP2RWzHxrnKCyP3lyTuyuHBEpkB-12RujztAbOH5qBnATyxlJ6b1X7zBYbWWcq2g7SWGpRA_cIfyUyj31HV-V36C1RJ0U7LKRRjUK3Argmz4NxjyH_Un2SCfGr92u6eBUY_a-A9wuKGT0pQMZOrq3nNi9iw_Y4NMZJqWLMu-BTv3RqJesx--vTSt7PPlr2gTC45uW4iUxJ1OFMdre-MzIdWyALl96RyNADpjajSC-t-H48bzKrmKHPzZWBFhgjZdJlLJZbjIPx52OmYoJcPI6KJjkhYeth108JPK-wIbsAYobt3spg_dHD0At5DEft4wBPzzHOYA1gLrDqgnNjNz4gKeACI5grmyptcuUsV20mw3-Ut0DiWLbYVUeE3c5CEW6VdBNZMUOe7jCkXdqVp__moTzjyv_u7r8pO1_dICC-5rW5PYSk-jXUkTJBhtM4IWzthXJ8HCagr5iFQzqIX7RDTkjD211JRmN9yG5NWAdA9xm0IjCF8a2ByM-bt8esOe7HoMXGYh6C5wdJZTQtthWgwhPk1bFxHwj8UttgyTef4q0kBoWJ5lN2HtIxf-yOpK_8WebgaOJGKnsE7TV6wNw_KZ2LD2NSZbLmGk=w617-h1094-no
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
R
Nästan alla trummor för spisfläktar i äldre hus är fyrkantiga eternitrör ,det fanns och kanske finns
nu med övergångar fyrkant till 125 , annars knäcker lätt en plåtis till en och dom limmas bäst
mot eterniten
I bland går det inte utan ett större ingrepp att byta till tex spiro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.