N
Jag har en 20kvm bod med innertak. Jag hade tänkt riva ur innertaket och öppna upp för full takhöjd och då få snedtak. Takstolarna som sitter där idag är 4st förutom sidorna. De är idag skapade som ett upp-och-nedvänt T vilket jag gissar på är för att fästa innertaket i något.

Så om jag vill öppna upp till full takhöjd vill man ju helst inte ha kvar takstolarna som idag utan göra de mindre. Kan man då ta bort den undre (horisontella) bjälken samt den vertikala bjälken och ersätta med en kortare horisontell bjälke högre upp?

Jag har försökt illustrera min tanke i bifogad bild :)
 
  • En skiss av en takstolskonstruktion med markerade delar för borttagning och placering av en ny regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort svar: Nej

Längre svar: Det beror på... men högst sannolikt inte.

Vill du ha närmare svar så behövs dimensioner på boden och takstolarna, samt gärna bilder.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
N nergal skrev:
… idag skapade som ett upp-och-nedvänt T vilket jag gissar på är för att fästa innertaket i något.
Den horisontella gröna är till för att hålla ihop väggarnas översidor. Utan den, kommer väggarna att böjas utåt av taklasten och i extremfallet rasar alltihop.
Den vertikala gröna har till uppgift att hålla uppe den horisontella så att den sistnämnda inte hänger ner för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.