Jag prövade först tigersåg, men min är ju två-hands så då kunde jag inte hålla röret stilla. Och det blev fula märken av mothållet. Köpte sen en bra bågfil, och fick samma problem som TS här. Prövade att vända bladet så att tänderna pekade mot mig, gick eventuellt något bättre.

Går det att sätta en schysst klinga i kap- och gersågen??
 
R
M -MH- skrev:
Jag prövade först tigersåg, men min är ju två-hands så då kunde jag inte hålla röret stilla. Och det blev fula märken av mothållet. Köpte sen en bra bågfil, och fick samma problem som TS här. Prövade att vända bladet så att tänderna pekade mot mig, gick eventuellt något bättre.

Går det att sätta en schysst klinga i kap- och gersågen??
Bågfilsblad finns som 18, 24, 32 tänder per tum. Köp ett 32 blad.
 
R
Kapade stuprör förra veckan. Drog ett varv med maskeringstejp runt röret där snittet skall vara.
Sedan lade jag röret på en liten regel och drog runt lite packtejp så att röret ligger stilla när jag sågar.
 
R RapidSledge skrev:
Kapade stuprör förra veckan. Drog ett varv med maskeringstejp runt röret där snittet skall vara.
Sedan lade jag röret på en liten regel och drog runt lite packtejp så att röret ligger stilla när jag sågar.
Med tigersåg? Jag fattar inte hur ni gör, ingen som har en video? :p
 
R
M -MH- skrev:
Med tigersåg? Jag fattar inte hur ni gör, ingen som har en video? :p
Jag kör enbart med bågfil, dock fintandad.
 
Sticksåg funkar fint.
 
Vi som använder tigersåg har oftast speciella blad som är avsedda för just tunn plåt, dessa är inte tandade, de är mera som en vajersåg.

Bra blad till tigersåg går lättast, tycker jag.

Hängrännor brukar jag ha en liten stump av en hängränna som stöd, fastspikad i en lång sågbock.

Sticksåg fungerar väl också okej, tar bara några sekunder längre.

Mvh P-A
 
Om det hugger när ni använder bågfil gör ni fel.
Det har redan nämnts i tråden hur man ska göra för ett bra resultat.
Lägg rännan upp och ner, börja såga i toppen, precis när bladet går igenom rännan, flytta sågen framåt en aning så den följer med radien på rännan. Precis innan det är slut på material på den sidan du sågar, sluta.
Gör om proceduren från toppen och gå nu åt andra hållet.
Till sist sågar du det lilla materialet som håller ihop rännan i båda ändar.

Detta går bra både när du sågar för ändstopp och för omvikningskupa.
 
Jo, jag har börjat få lite mer kläm på det där. Men det är lätt att sågen hoppar åt sidan, när man sågar "på ytan".
 
Det är bara att hålla bladet mot din tumme och såga lite nätt.
 
Tycker det funkar med tummen ovanpå bladet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag blev jag galen när jag skulle kapa hängrännor.

Först löpte bågfilen bra medan jag sågade genom "ytan" av hängrännan, men så fort jag kommit genom och började såga rakt mot plåtkanten så var det som tvärstopp med bågfilen, det högg och jävlades hela tiden. :@

Jag antar att jag borde köpa ett annat sågblad till bågfilen. Just nu sitter det någon standardsort av troligen halvusel kvalitet, som medföljde bågfilen.
Ska jag köpa ett mer fintandigt?
Finns det något superduperfabrikat som gäller om man vill ha det bästa?
Det går aldrig att såga vinkelrätt mot en tunn plåt utan att det hugger, oavsett blad (något lättare med ett fintandat blad) men för att lyckas vinklar du sågen så att du får en mindre vinkel mot plåten.
 
C
Bågsåg med metallblad använder jag dom gånger det ska sågas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.